موسی ترابی ، کارشناسان حوزه صنعت خودرو

موسی ترابی *

طی روزهای اخیر برخی سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی از خریدوفروش کد ملی با قیمت ۳۰۰میلیون تومان خبر دادند. این در حالی است که برخی صاحبان آگهی حتی دلیل فروش کدملی خود را نمی‌دانند!

ایجاد محدودیت‌های متعدد در فروش و عرضه خودرو که از حدود پنج‌سال پیش به اوج خود رسید، نه‌تنها بازار خودرو به سمت سوداگری حرکت کرد، بلکه در لایه‌های نهان آن بازارهای دلالی نظیر خرید و فروش کد ملی، ثبت قولنامه‌های جعلی اجاره مسکن و ... ایجاد شد.

اکنون این محدودیت‌ها که از نظر دولت برای کاهش تقاضا و تعدیل قیمت ایجاد شده، در موضوع واردات خودرو هم مشاهده می‌شود. از این رو طی هفته گذشته خبری با عنوان فروش کدملی به قیمت ۳۰۰میلیون برای امتیاز واردات خودرو منتشر شد.

با این حال بعید به‌نظر می‌رسد کسی حاضر باشد برای واردات خودرو چنین مبلغی را صرفا جهت اجازه کدملی بپردازد. در این بین دلالانی که سودای یک‌شبه پولدار شدن را دارند و به‌دنبال کسب درآمد با کمترین زحمت هستند، ناگهان سایت‌های خرید و فروش اینترنتی را به جولانگاه خود تبدیل کردند تا شاید کسی حاضر شود برای دریافت امتیاز کدملی آن‌ها ۳۰۰میلیون تومان بپردازد.

این در حالی است که بسیاری از این افراد نه‌تنها از دلیل فروش کدملی خود اطلاعی ندارند، حتی به این موضوع واقف نیستند که حداقل لازمه این کار ثبت‌نام در سنوات گذشته فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا داشتن حواله واردات خودرو است و صرف کدملی آن‌ها ارزش خاصی در بازارهای مختلف ندارد.

اخیرا خبری در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می‌کنند با توجه به محدودیت نداشتن پلاک فعال و همچنین دارا بودن گواهینامه برای ثبت‌نام خودرو در سامانه خودروهای وارداتی، هر کد ملی به صورت میانگین با قیمت حدودی ۳۰۰میلیون تومان در بازار سیاه خریدوفروش می‌شود!

اغلب وب‌سایت‌های ثبت آگهی، چنین درخواست‌هایی را منتشر نمی‌کنند یا پس از انتشار سریعا آن‌ها را مغایر قوانین تشخیص می‌دهند و آگهی را غیرفعال می‌کنند.

تقریبا تمامی این افراد تحت‌تاثیر موج خبری فوق و با رویای کسب سود چند صد میلیون تومانی یک‌شبه، دست به چنین اقداماتی می‌زنند و حتی برخی از آنان پیشنهاد تخفیف در صورت خرید چند کد ملی را می‌دادند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =