بازار خودرو

خرداد سال گذشته بود که وزیر صمت پیشین، با هدف شفاف‌سازی در فرآیند فروش خودرو اقدام به‌برگزاری طرح فروش خودرو در بستری به‌نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو کرد.

سامانه‌ای که در همان ابتدای شکل‌گیری ایرادات فراوانی به‌آن وارد می‌شد و حالا نیز در آخرین طرح خود با موضوع جدیدی مواجه شده است؛ طرح‌های تبدیلی که اختیاری نامیده می‌شوند، اما درواقع اجباری هستند. مشتریانی که در طرح‌های پیشین فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اولویت‌هایی برای خرید یک مدل خودرو خاص گرفتند، دچار مشکلاتی شدند.

برخی خودروسازان به‌این دلیل که قراردادی با مشتری‌ها منعقد نکردند، حالا طرح جایگزین خودرو را پیش روی مشتری برای دریافت خودرویش قرار داده‌اند. گرچه سازمان تعزیرات سعی در ورود به‌این مساله دارد، اما به‌نظر می‌رسد برای طرح‌های فروش بعدی این نقص سامانه یکپارچه اصلاح شود.

از طرفی انتظار برای کاهش قیمت خودرو نه‌فقط در بازار که حتی در کارخانه، همچنان در سطوح مختلف جامعه وجود دارد. هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند نوبت از شهروندان خواسته برای کاهش قیمت خودرو در بازار صبور باشند، اما این نگاه در دیگر بخش‌ها دیده نمی‌شود. معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به‌صراحت اعلام کرده قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

منوچهر منطقی درپاسخ به‌این پرسش که آیا قیمت خودرو در بازار پایین می‌آید؟ گفته است: «به‌سبب افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت.» وی تاکید کرده قیمت خودرو در آینده روند کاهشی نخواهد داشت. معاون وزیر صمت البته این را هم گفته که اگر نرخ تورم کاهشی شود، قیمت خودرو نیز در بازار افت می‌کند. بنابراین وی شرط کاهش قیمت خودرو در بازار را کاهش تورم عنوان کرده است.

یک فعال بازار خودرو نیز درباره خرید و فروش کارت ملی برای خودروهای وارداتی گفت: «کارت ملی به‌بسیاری از نمایشگاه‌ها پیشنهاد شده اما عمدتا نمی‌خرند. واردات هم فعلا در حد صحبت است و نشانه جدی درباره آن دیده نمی‌شود. البته اگر واردات انجام شود، روی بازار تاثیر زیادی دارد. درعین حال رواج شایعه دراین‌باره‌ به‌ضرر بازار است.

درواقع خبر واردات رکود ایجاد کرده و شرایط سخت شده است و مردم درنهایت نمی‌دانند واردات خودرو انجام می‌شود یا خیر؟» وی درباره وضعیت خودرو و قیمت‌ آن بیان کرد: «خودرو در یک ماه اخیر کمی گران شد؛ اما تقریبا دوباره به‌حالت عادی برگشت. اگر واقعا واردات انجام شود، این بازار راه می‌افتد؛ زیرا مردم در هر شرایطی خودروهای وارداتی را می‌خرند.»

به‌عقیده برخی کارشناسان، درحال حاضر بازار خودرو تا حد زیادی راکد است و فروشنده و خریدار هر دو گیج شده‌اند و در انتظار شب عید هستند.

درخصوص خدمات پس از فروش مدل‌های وارداتی نیز باید به دو نکته مهم توجه داشت؛ نخست آن‌که این مدل خودروها از نظر تکنولوژی به‌روزتر هستند و بعضا نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو نمی‌توانند نسبت به‌رفع عیوب آن‌ها اقدام کنند و این احتمال وجود دارد که خودرو خارجی در صورت خرابی، مدت طولانی در نمایندگی بماند. مساله دوم نیز تعداد نمایندگی‌هاست.

بر این اساس می‌توان گفت شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو وضعیت به‌مراتب بهتری در ارائه خدمات پس از فروش به‌مشتریان خواهند داشت؛ اما برخی شرکت‌های واردکننده خودرو در بسیاری از شهرهای کشور حتی یک نمایندگی هم برای ارائه خدمات گارانتی ندارند. بر این اساس اگر کسی خودرو این شرکت‌ها را خریداری کند، برای دریافت خدمات باید کیلومترها مسیر را طی کند یا با خودروبر، خودرو خود را جابه‌جا کرده تا بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

روز افزایش قیمت داخلی‌ها و چینی‌ها

خودروهای داخلی در 24 ساعت گذشته افت بهای یک تا 11 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (ESP) (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 896 میلیون‌تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 9 میلیون‌تومان کاهش 631 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 8 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 112 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای فول (1402) با 6 میلیون‌تومان کاهش 701 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 633 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای 5 تا 35 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم 5 نفره (1402) با 35 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 820 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (1402) با 30 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1402) با 15 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 35 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T8 (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 575 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 4 میلیارد و 850 میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 200 میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با 50 میلیون‌تومان کاهش به 5 میلیارد و 900 میلیون‌تومان و رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان کاهش به 5 میلیارد و 550 میلیون‌تومان رسید. از طرفی روز گذشته، خودروهای خارجی بدون تغییر و نوسان قیمت به‌کار خود در بازار ادامه دادند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    تازمانیکه اصلاحات کلی به معنای واقعی انجام نگیردهیچ مشکلی نه تنهاحل نمیشودبلکه روزبه روزمشکلات بیشتروبیشترمیشود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =