جورج کازانتزیس

درپی سرمایه‌گذاری‌ مناسب در مرکز مهندسی باتری، می‌توانیم یک «همزاد دیجیتال» از هر باتری تولید و عملکرد آنها را در شرایط مختلف شبیه‌سازی کنیم. البته این شبیه‌سازی‌ها و مدل‌ها را از طریق آزمون‌های استرس واقعی تایید خواهیم کرد تا هم از قابلیت بالای داده‌ها و هم از کارآمدی راه‌حل‌ها مطمئن شویم

هنکل، شرکت پیشرو در جهان که در زمینه تولید چسب‌، درزگیر و پوشش‌های کاربردی فعالیت می‌کند، مرکز مهندسی باتری خود را در مرکز ایده‌پردازی‌اش واقع ‌در دوسلدورف افتتاح کرد.

هنکل با افتتاح این مرکز، نقش خود را به‌عنوان شریک برتر سازندگان خودروهای OEM و تولیدکنندگان باتری در زمینه طراحی و نوآوری در سراسر جهان تقویت می‌کند.

به‌این ‌ترتیب باید گفت صنعت‌خودرو بخش مهمی از بازار برای فناوری‌های نوین هنکل است. در سراسر جهان در هر دقیقه 150 دستگاه خودرو جدید تولید می‌شود که از این میان، 140 دستگاه دارای حداقل یک برنامه کاربردی مرتبط با هنکل هستند. بر این اساس خودروها سالانه عامل انتشار حدود 16 درصد از گاز CO2 تولیدشده درسطح جهان هستند. بنابراین برای هنکل این فرصت درصنعت خودرو فراهم شده و متعهد است که در راستای تحقق اهدافش، به‌سمت برقی‌سازی با آلایندگی صفر برود.

جورج کازانتزیس، رئیس بخش استراتژیک و بازرگانی قطعات خودرویی هنکل در مصاحبه اخیر خود با اتوموتیونیوز به «چگونگی اجرای این پروژه» در هنکل اشاره می‌کند.

جورج کازانتزیس: قبل از آن‌که شما سوال‌هایتان را مطرح کنید، باید بگویم صنعت‌خودرو به‌سرعت در حال تغییر به‌سمت تولید مدل‌های الکتریکی است. بر این اساس می‌توان گفت سال 2035 آفتاب موتورهای احتراقی- که در اروپا به‌فروش می‌رسند- غروب خواهد کرد و به‌احتمال زیاد این روند سایر مناطق جهان را نیز تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد. این تغییر ناشی ‌از تقاضای مصرف‌کننده، وضع مقررات جدید و فشار برای انتشار صفر کربن است. بنابراین برای سرعت بخشیدن به‌این تحول، فناوری‌های نوین هنکل به‌چالش‌های برق‌رسانی و توسعه و فعال کردن نیروگاه‌های الکتریکی نسل بعدی می‌پردازد. هسته اصلی هر خودرو الکتریکی (EV) باتری است و طراحی و مونتاژ باتری‌ها با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصربه‌فرد همراه است. یک باتری باید با تیراژ تولید بالا، کمترین هزینه و سبک‌ترین طراحی ممکن مونتاژ شود. باید سریع شارژ شده، بُرد طولانی داشته باشد و از گرم شدن بیش‌ از حد و آتش گرفتن نیز در امان باشد و درنهایت مقررات جدید حکم می‌کند باتری برای تعمیر و جایگزینی بعد از به‌پایان رسیدن عمر مفیدش باید از خودرو جدا شود.

از مقدمه و توضیحاتی که ارائه دادید، سپاسگزارم. در ادامه به‌فعالیت مرکز مهندسی باتری در بخش ایده‌پردازی در دوسلدورف می‌رسیم...

مرکز مهندسی باتری دارای امکانات با تکنولوژی بالاست و پیش ‌از این نیز یک مرکز کاربرد باتری در ماه آگوست افتتاح شده بود و البته یک مرکز تست باتری هم امسال (2024) شروع ‌به‌کار خواهد کرد. به‌همین‌ منظور آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای برای تقویت و توسعه فعالیت‌های مشترک این دو مرکز طراحی شده‌اند.

فعالیت‌های این مرکز بیشتر در چه زمینه‌ای خواهد بود؟

در این بخش تلاش می‌کنیم به‌راهکارهایی در زمینه بهبود و ارتقای کیفیت باتری خودروهای الکتریکی نسل بعدی (EV) دست یابیم.

این مرکز تیمی از متخصصانی را در اختیار دارد که به‌طور اختصاصی درباره باتری EV تحقیق می‌کنند. این گروهِ هنکل که با عنوان تیم «سوخت آینده» (Fuel the Future) شناخته می‌شوند، بر حوزه‌های نوآورمحور مانند ایمنی، پایداری، مدیریت حرارتی، طراحی یکپارچه باتری و فناوری سلول باتری تمرکز دارند.

درواقع این بخش «مرکز مهندسی باتری» است؟

دقیقا. مرکز مهندسی باتری مجهز به‌آخرین امکانات و فناوری‌های مونتاژ باتری، جداسازی قطعات، کاربرد مواد و مدل‌سازی و شبیه‌سازی پیشرفته و همچنین دارای قابلیت‌های پیشرفته تست باتری است. این قابلیت‌ها بررسی جامع عملکرد بسته باتری را از طریق چرخه دما و فرآیندهای شارژ و دشارژ تسهیل می‌کند.

برای طراحی و گسترش مرکز مهندسی باتری که در بخش ایده‌پردازی هنکل قرار دارد، 130 میلیون‌یورو سرمایه‌گذاری شده که نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر هنکل به‌پیشروی در نوآوری و پیشرفت فناوری در بخش خودروهای الکترونیکی است.

این تسهیلات پیشرفته به‌تیم «سوخت آینده» ما این امکان را می‌دهد تا با ادغام یکپارچه برنامه‌های مواداولیه، آزمایش سیستم باتری در مقیاس کامل، شبیه‌سازی و توسعه محصول، نوآوری را سرعت بخشد و البته این امکان را نیز فراهم می‌کند که زمان توسعه و راه‌اندازی را به‌میزان قابل ‌توجهی کاهش دهیم.

آیا این استراتژی برای مشتریان هم کاربرد دارد؟

بله؛ ولی مهم‌تر از آن‌چه گفته شد، این‌که داده‌های به‌دست‌آمده به‌طور یکپارچه با تیم شبیه‌سازی ادغام می‌شوند؛ درنتیجه یکپارچگی و هماهنگی را از آزمایش در دنیای واقعی و مدل‌سازی دیجیتال تضمین می‌کنند. این هم‌افزایی قدرتمند، هم انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی بی‌نظیری را به‌مشتریان ما ارائه می‌دهد و هم فرآیند طراحی و انتخاب مواد را بهینه و تسریع می‌کند.

نکته‌ای که درباره این مرکز در خبرها بر آن تاکید شده، «همزاد دیجیتال» است. این به چه معنی است؟

بله، کاملا درست است. به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌ مناسب در مرکز مهندسی باتری، می‌توانیم یک «همزاد دیجیتال» (digital twin) از هر باتری تولید و عملکرد آنها را در شرایط مختلف شبیه‌سازی کنیم. البته این شبیه‌سازی‌ها و مدل‌ها را از طریق آزمون‌های «استرس واقعی» تایید خواهیم کرد تا هم از قابلیت بالای داده‌ها و هم از کارآمدی راه‌حل‌ها مطمئن شویم.

با این حساب مرکز مهندسی باتری باید استانداردهای جهانی را نیز دریافت کند...

بله قطعا. البته در مرکز مهندسی باتری برای دستیابی به‌انواع سیستم‌های باتری در مقیاس و همچنین بسته کامل، نمونه‌های اولیه به‌شکل کاملا محرمانه طراحی شده‌اند؛ اما همین نمونه‌های محرمانه هم دارای گواهینامه TISAX (استاندارد جهانی صنعت‌خودرو در ارزیابی امنیت اطلاعات) است.

علاوه‌بر این، هنکل با AVL، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری حمل‌ونقل در جهان برای توسعه در زمینه شبیه‌سازی و آزمایش‌های مرتبط با صنعت‌خودرو و همچنین در بخش‌های دیگر شریک شده است تا به‌این ‌ترتیب مرکز تست باتری را به‌جدیدترین ابزار، تجهیزات و فناوری مجهز کند. از جمله فناوری آزمایش سیستم باتری در مقیاس کامل شامل اتاقک آب و هوایی و البته منطبق با استانداردهای صنعت‌خودرو.

در این زمینه با شرکت‌های دیگر نیز همکاری دارید؟

بله؛ چراکه به‌تنهایی نمی‌توان تمام کارها را به‌شکل دقیق و درست انجام داد. در زمینه تخصصی، هنکل با Atlas Copco همکاری می‌کند که این مشارکت، قابلیت‌های مرکز مهندسی باتری را در بخش تجهیزات دقیق و هوشمند بسیار قدرتمند، افزایش داده است.

این امر مشتریان را قادر می‌سازد فرآیندهای قابل ‌اعتماد، سریع و پایدار را برای مونتاژ باتری اجرا و همچنین تولیدات فعلی و نوآورانه را در مقیاس کوچک و همچنین با سرعت بالا آزمایش کنند.

به‌این ‌ترتیب قصد گسترش چنین مراکزی را در دیگر کشورها دارید...

بله؛ البته فراموش نکنید مرکز مهندسی باتری دوسلدورف به‌عنوان یک بخش پیشگام در نوع خود، در آغاز راه است. اما همان‌طور که گفتید، هنکل قصد دارد در آینده یک شبکه جهانی از مراکز مهندسی باتری را در ایالات‌متحده و چین تجهیز و راه‌اندازی کند.

این شبکه به هم پیوسته که روی پلت‌فرم‌های دیجیتالی مشترک اجرا می‌شود، همکاری بین‌منطقه‌ای بی‌نقص و کاملی را میان تیم‌های جهانی، تولیدکنندگان OEM و تولیدکنندگان باتری اجرا و فعالیت‌ها را نیز تقویت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =