فراری

فراری به‌واسطه طراحی و ساخت پیشرانه‌های تنفس‌طبیعی با قابلیت دورگیری تا ارقام زیاد مشهور بوده؛ اما با افزایش سخت‌گیری قوانین آلایندگی، این خودروساز ایتالیایی هم به‌ساخت پیشرانه‌های توربوشارژ و هیبرید مشغول شده است.

فراری ۲۰۸ GTB توربو مدل ۱۹۸۲، نخستین محصول توربوشارژ و لافراری ۲۰۱۳ هم نخستین محصول هیبرید این شرکت بود. اما آمار فروش فراری در سال ۲۰۲۳ از استقبال مشتریان از مدل‌های هیبرید خبر می‌دهد.

فروش این شرکت با افزایش ۳.۳ درصدی به‌رقم رکوردشکن ۱۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه رسیده که ۴۴ درصد از آن به‌مدل‌های هیبرید اختصاص داشته است. در سال ۲۰۲۳، ۴ مدل پلاگین-هیبرید و ۶ مدل درون‌سوز در سبد محصولات فراری حضور داشته است. مدل مسابقه‌ای ۲۹۶ GT۳ نیز در رده مدل‌های درون‌سوز قرار می‌گیرد. با استقبال از مدل‌های ۲۹۶ و SF۹۰، فروش محصولات هیبرید نسبت به‌سال ۲۰۲۲ دوبرابر شده است.

آینده عجیب فراری

سهم مدل‌های هیبرید از فروش فراری احتمالا در آینده بیشتر بشود؛ چراکه نسخه هیبرید از شاسی‌بلند پورسانگوئه هم به‌زودی معرفی خواهد شد. این خودرو تاکنون فقط با پیشرانه V۱۲ تنفس‌طبیعی تولید شده است. تولید فراری پورسانگوئه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و سبب رشد فروش فراری شده است.

البته فراری اعلام کرده که تیراژ این شاسی‌بلند به ۲۰ درصد از کل ظرفیت تولید شرکت محدود خواهد شد.

فراری در سال ۲۰۲۳ به‌تولید مدل‌های F۸ و پورتوفینو M پایان داد؛ اما در عوض، از سه‌ماهه پایانی سال، تحویل مدل جدید روما اسپایدر را آغاز کرد. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۴ سه مدل جدید را معرفی کند که احتمالا جانشین مدل‌های لافراری و ۸۱۲ سوپرفست خواهد شد و یک مدل نامعلوم را شامل می‌شود.

فراری در ۲۰۲۴

قدم بعدی این برند ایتالیایی در زمینه خودروهای پاک، ساخت یک خودرو تمام‌الکتریکی است که احتمالا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه جاری ۴۰ درصد از کل فروش فراری به‌مدل‌های برقی، ۴۰ درصد به‌مدل‌های هیبرید و تنها ۲۰ درصد به‌مدل‌های درون‌سوز اختصاص داشته باشد.

البته ظرفیت تولید فراری تا سال ۲۰۲۵ به‌فروش رسیده و سفارشات جدید از سال ۲۰۲۶ به‌بعد تحویل داده می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که حتی ظرفیت جانشین لافراری که در اواخر امسال رونمایی خواهد شد نیز پیشاپیش به‌فروش رسیده باشد. منطق حکم می‌کند که کار پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر را تمام‌شده بدانیم؛ اما سوخت مصنوعی می‌تواند روزنه امیدی به‌ادامه حیات این پیشرانه‌ها باشد.

توجه داشته باشید که تمام خودروهای فراری در مسابقات فرمول‌یک از سال ۲۰۲۶ به‌بعد از سوخت مصنوعی استفاده خواهند کرد. با اتمام قرارداد تامین موتور خودروهای مازراتی توسط فراری در پایان سال ۲۰۲۳، همکاری دو برند ایتالیایی در این زمینه به‌پایان رسیده است.

گسترشی به نفع دیگران!

پس از موفقیت لافراری و روندی که صنعت‌خودرو در عصر کنونی طی می‌کند، این موضوع که مدل‌های برقی و پلاگین-هیبرید رفته‌رفته جای مدل‌های بنزینی را بگیرند، تعجب چندانی ندارد. بر این اساس SF۹۰ استراداله جدید هم‌اکنون قوی‌ترین خودرو جاده‌ای تاریخ فراری بوده و پیشرانه‌ پلاگین-هیبرید آن توانایی تولید ۹۸۶ اسب‌بخار قدرت را دارد.

تکنولوژی‌های این پیشرانه در محصولات آتی فراری نیز به‌کار خواهند رفت. میشائیل لیترز، مدیر فنی فراری اخیرا در مصاحبه با اتو اکسپرس اعلام کرده استفاده از این پیشرانه‌ هیبرید در دیگر محصولات شرکت بسیار آسان خواهد بود.

او گفته است: «محصولات هیبرید دیگری نیز تولید خواهند شد؛ اما مشخصات قوای محرکه خاص خود را خواهند داشت.»

قوای محرکه‌ SF۹۰ استراداله از یک پیشرانه‌ ۸ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۷۶۹ اسب‌بخاری و گشتاور ۸۰۰ نیوتون‌متری و سه پیشرانه الکتریکی و مجموعه باتری لیتیوم-یونی تشکیل شده است.

یکی از این پیشرانه‌ها در اکسل عقب قرار داشته و دوتای دیگر هم روی اکسل جلو سوار شده‌اند تا ۲۱۷ اسب‌بخار دیگر را نیز تولید کنند. قدرت ترکیبی پیشرانه‌ها از طریق یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به‌تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

لوئیس کامیلری، مدیرعامل فراری پس از رونمایی این خودرو جدید اعلام کرد: «با ورود به این کلاس من مطمئن هستم که مشتریان جدیدی را جذب خواهیم کرد.»

فراری تا پایان سال جاری ۵ محصول جدید را تولید خواهد کرد و البته تا سال ۲۰۲۲ باید منتظر هجوم ۱۵ خودرو جدید توسط این کمپانی باشیم. شایان ذکر است ۶۰ درصد این خودروها هیبرید خواهند بود. برخی از محصولات جدید فراری از نسخه‌ کم‌توان‌تر این پیشرانه‌ ۸ سیلندر الکتریکی‌شده استفاده خواهند کرد.

فراری همچنین درحال کار روی قوای محرکه‌ ۶ سیلندری است که برای مدل‌های ارزان‌تر سری اسپرت به‌کار خواهد رفت.

گفته می‌شود این مدل‌ها در سال ۲۰۲۴ با برنامه‌ریزی برای تولید ۵۹۹ دستگاه کوپه و ۱۹۹ دستگاه کانورتیبل و به‌دنبال آن یک نسخه محدود XX که تنها ۳۰ دستگاه از آن تولید می‌شود، عرضه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =