کد خبر: 248137
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
قیمت‌ گذاری خودرو

بررسی بازار نشان می‌دهد پس از اوج‌گیری قیمت خودرو در نیمه‌بهمن، حالا روند کاهشی قیمت‌ها آغاز شده است. البته این روند هنوز موجب نشده بهای خودرو به قبل از رشد قیمت‌ها در نیمه دی‌ماه بازگردد، بااین‌حال می‌توان این ادعا را داشت که قیمت خودرو در روزهای اخیر به ارقام ابتدای بهمن بازگشته است.

در ادامه علیرضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو به بیان‌نظرات خود می پردازد.

در ماه گذشته میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی چنددرصد بوده است؟

تغییرات قیمتی بازار خودرو در بهمن‌ماه بسیار جزئی بود، به‌طوری‌که بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۳.۸۷میلیون تومان یعنی معادل ۰.۷درصد، افزایش داشتند و خودروهای مونتاژی موردبررسی نیز در این بازه، رشد قیمتی ۶.۵میلیون تومانی معادل ۰.۴درصد را تجربه کرده‌اند. روند رشد قیمت خودرو در بازار از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری آغاز شد و با خبر مربوط به فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و همچنین ناآرامی‌ها در منطقه اوج گرفت. این ناآرامی‌ها موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به طوری‌که بهای دلار به بیش‌از ۵۸هزار تومان رسید. بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت‌تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت.

آیا روند افزایشی نرخ خودرو متوقف شده است؟

در روزهای اخیر بازار ارز آرامش نسبی به خود گرفته و می‌توان گفت تقریبا روی ۵۵هزار تومان ثابت مانده، بنابراین بازار خودرو تحت‌تاثیر بازار ارز نسبتا آرام است. باید دید روند کاهشی قیمت خودرو که طی ۱۰ روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم ادامه خواهد داشت یا خیر. اگر تا انتهای سال جاری شاهد رشد نرخ ارز نباشیم احتمالا می‌توان انتظار داشت که روند افت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد. البته این موضوع تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بستگی دارد که چندان قابل‌پیش‌بینی نیستند.

آیا افت‌وخیز قیمتی در بازار خودرو به سال آینده سرایت خواهد کرد؟

انتظار تورمی بازار خودرو را درگیر کرده است و طی این چند سال افزایش حبابی در بازار شکل گرفته است. برای مهار این تورم باید میزان عرضه محصولات را افزایش داد، با گفتاردرمانی بازار از رکود تورمی خارج نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =