کد خبر: 248156
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
صنعت خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « چالش‎های تولید خودرو و قطعه » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت خودرو در سال‌های اخیر با ابرچالش‎های بسیاری مواجه بوده است. از تحریم و قطع ارتباطات با شرکای تراز اول خارجی گرفته تا تحریم‎های داخلی و سیاست‌هایی که مانع توسعه در این صنعت شده است. اصولا نمی‎توان صنعت خودرو را بدون ارتباط با کشورها و شرکت‎های مطرح جهانی در حوزه خودرو و قطعات متصور بود. بدون همکاری با شرکای خارجی تولید محصولات جدید و عرضه تکنولوژی‎های به‌روز امکان‎پذیر نخواهد بود.

با رفع تحریم‎ها پیش‌از سال ۹۶ شاهد حضور انبوه شرکت‎های خودروساز و قطعه‎ساز خارجی در کشور انعقاد قراردادهای جوینت‎ونچر با طرف‎های ایرانی بودیم. تحول چشمگیری طی مدت کوتاهی که ارتباطات جهانی برقرار شده بود در صنعت خودرو دیده شد و صنعت خودرو به سمت تولید محصولات جدید و البته صادرات این محصولات حرکت می کرد.

قطعه‌سازان ایرانی با قطعه ‎سازان درجه‌یک جهانی همکاری می‎کردند و چه بسا اگر ارتباطات پایدار می‌ماند و تحریم دوباره اوج نمی‎گرفت، امروز قطعه‎ ساز ایرانی در انتظار نقدینگی برای تولید و پرداخت حقوق کارکنان خود نبود و برای برخی خودروسازان مطرح مانند پژو و رنو قطعه با کیفیت تولید می‎کرد.

با این حال شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که امروز صنعت خودرو و زنجیره تامین در انتظار دستور دولت و همکاری بانک‎ها برای پرداخت تسهیلات با سودهای نجومی است و برای تولید روزانه خود دچار مشکل شده است. سیاست‎های داخلی به شکلی طرح‎ریزی شده‌اند که امروز خودروساز زیان‎ده شده و زنجیره تامین را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در این شرایط نمی‎توان انتظار تولید محصولات با کیفیت داشت. چراکه تولید محصول با کیفیت و با اصالت به همکاری با قطعه‌سازان برتر جهانی نیاز دارد. نمی‎توان وقتی همکاری با شرکت‎هایی مانند بوش، زداف، کانتیننتال، ولئو و... وجود ندارد، انتظار داشت خودرویی که مونتاژ و عرضه می‎شود کیفیت بالایی داشته باشد و درعین‌حال اصالت سایر خودروهای به‌روز خارجی را داشته باشد. با این وجود بعد از اوج‎گیری دوباره تحریم‎ها صنعت خودرو با همت خود و با کمک قطعه‎ سازان که همگی از بخش خصوصی هستند، سرپا مانده و چند محصول را عرضه یا در برنامه عرضه دارد. اما تولید محصول با کیفیت نیازمند همکاری مستمر با شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خارجی و استفاده از تکنولوژی و روش‎های جدید تولید این شرکت‎هاست.

ازسوی‌دیگر تحریم‎های داخلی نیز تبدیل به سنگ بزرگی پیش روی صنعت خودرو شده است. از نبود نقدینگی و سیاست‎های انقباضی بانک‎ها در سال جاری و عدم حمایت صحیح از صنعت خودرو و قطعه به‌عنوان لوکوموتیو سایر صنایع و همچنین قیمت‎گذاری دستوری و دامن زدن به زیان خودروسازان، همگی دست‌دردست هم داده تا نتوان محصولی با کیفیت مطلوب در اختیار داشت.

سیاستگزاری‎های کلان به شکلی بوده که همه طرف‎های درگیر ناراضی هستند. خودروساز از تولید دستوری، قطعه‎ساز از عدم پرداخت به موقع مطالبات و مصرف‎کننده از محصول نهایی ناراضی است.

صنعت خودرو به سامان نخواهد رسید مگر تحریم‎ های داخلی و خارجی برداشته شود. اگر در رفع تحریم ‎های خارجی دستمان کوتاه است، حداقل تحریم‌های داخلی را کنار بزنیم.

نمی‎ توان انتظار تولید محصول با کیفیت داشت وقتی برای تولید باید تسهیلات با سود بیش‌از ۲۵درصد در نظر گرفته می‌شود. شرایط زمانی بغرنج‎تر می‎شود که همین تسهیلات با سودهای نجومی نیز از تولید کشور دریغ شده است. با این حجم از مشکلات تولید محصولاتی رقابتی و با کیفیت برای هر تولیدکننده‎ای سخت و دشوار است.

عیار تولیدکنندگان و اینکه آیا توانایی تولید محصول کیفی که قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را دارد یا خیر زمانی مشخص می شود که در شرایط برابر اقدام به تولید کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =