واردات خودرو

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

شرکت راسا موتور خاورمیانه قیمت نهایی چهار مدل خودرو وارداتی سوزوکی و GAC را اعلام کرد. روابط‌عمومی شرکت راسا موتور خاورمیانه به‌صورت رسمی قیمت ۴ محصول وارداتی نشان سوزوکی ژاپنی و جی‌اِی‌سی (GAC) چین را اعلام کرد.این قیمت‌ها پس از تایید سازمان حمایت و محاسبه هزینه‌های جاری مالیات، عوارض، بیمه، اسقاط خودرو فرسوده و… به‌مشتریان اعلام می‌شود. براساس اطلاعیه جدید این شرکت، قیمت نهایی سوزوکی بالنو به‌همراه قیمت نهایی ۳ محصول جی‌ای‌سی با نام‌های GS۳ امزوم، امپو و امکو مشخص شده است.

قیمت این ۴ محصول بالای یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان اعلام شده است؛ به‌گونه‌ای که سوزوکی بالنو یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان، جی‌ای ‌سی GS۳ امزوم یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی امپو ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امکو ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

خودروسازی سایپا نیز به‌عنوان واردکننده محصولات برند چانگان از برنامه خود برای عرضه گسترده محصولات این برند چینی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد. آن‌طور که خودروسازی سایپا به‌عنوان شرکت واردکننده محصولات برند چانگان اعلام کرده، این شرکت قصد دارد چهار هزار دستگاه چانگان CS ۵۵ پلاس را به‌همراه دو هزار دستگاه چانگان CS ۳۵ پلاس، از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در اختیار مشتریان قرار دهد.

همچنین روز گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست مدیران ستادی و اجرایی گمرک ایران، با اشاره به‌پنج سال ممنوعیت واردات خودرو گفت: «تعامل سازنده با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته و در روزهای آتی به‌حدی خودرو وارد خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری این تعداد جهت ترخیص از گمرک مشکل خواهیم داشت.»

معاون وزیر صمت گفت: «در دو سال اخیر ۲۴ هزار کشنده از گمرک ترخیص شده که نقش سازنده‌ای در توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور داشته است.»

از طرفی باید گفت قیمت خودرو در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر رشد بهای ارز، افزایش چشمگیری داشت و البته با کاهش نرخ ارز هم کمی عقب‌نشینی کرد؛ اما همچنان نوسانات بازار ارز بیشترین عامل اثرگذار بر قیمت خودرو است. اما آیا راهی برای مصون‌سازی صنعت و بازار خودرو در برابر نوسانات ارزی و اقتصادی وجود دارد؟ از سال ۹۷ که دومین دور از تحریم صنعت‌خودرو کلید خورد، شاهد آغاز نوسانات شدید نرخ ارز بودیم و به‌دفعات این جریان رقم خورده و واردات قطعات و مواداولیه مورد نیاز تولید، محصول نهایی را متاثر کرده است.

درعین حال این روزها کلاهبرداری شرکتی با پیش‌فروش گوشی تلفن‌همراه به‌یکی از تیترهای اصلی رسانه‌های کشور بدل شده است. این کلاهبرداری درحالی رخ داده که این دست اتفاقات در حوزه خودرو مسبوق به‌سابقه بوده و حتی پس از دور دوم تحریم‌ها همراه با ابلاغ مقررات خلق‌الساعه و ایجاد محدودیت در عرضه محصولات داخلی و وارداتی، بحران‌هایی از این‌شکل در بازار خودرو تشدید شده است.

این دست سیاست‌ها در مورد واردات خودرو به‌خودی خود سبب شده است این روزها آگهی‌های خرید و فروش کد ملی برای واردات خودرو در تمام پلت‌فرم‌ها به‌چشم بخورد.

بر این اساس افراد تصور می‌کنند واردات خودرو با محدودیت‌های قانونی بسیاری مواجه است و از طرف دیگر اختلاف قیمت بسیاری بین بهای اعلام‌شده در سامانه یکپارچه و بازار آزاد این مدل خودروها وجود دارد که سود زیادی را نصیب خریداران این خودروها می‌کند.بنابراین به‌نظرشان منطقی می‌آید که فردی برای گرفتن کد ملی آن‌ها برای خرید خودروهای وارداتی ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلیون‌تومان هزینه کند؛ غافل از این‌که این موضوع غیرقانونی است و اگر کلاهبردارانی هم پشت این موضوع باشند، می‌توانند با اطلاعات هویتی افراد و وکالت‌نامه‌ای که از آن‌ها می‌گیرند، ده‌ها برابر پولی که به آن‌ها پرداخته‌اند، برای اجاره‌دهندگان کد ملی تعهد مالی ایجاد کنند.

افزایش ۱۰ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۲۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۹ میلیون‌تومان، شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۷ میلیون‌تومان و رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۱۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۹۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۸۷ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک پلاتینیوم با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی روز گذشته خودروهای خارجی لوکس تغییر بهای خاصی را تجربه نکرده و با ثبات قیمت به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =