هایپرلوپ

استفاده از فناوری‌های مناسب برای حمل‌ونقل سریع و در عین حال برخورداری از سفری آرام و بی‌خطر، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بشر در طول تاریخ بوده است. یکی از مهم‌ترین اختراعات سیستم‌های حمل‌ونقل (نسل پنجم) چندساله اخیر در جهان، فناوری هایپرلوپ است. اما این شیوه حمل‌ونقل فوق‌پیشرفته که بیشتر شبیه طرح‌های فیلم‌های علمی- تخیلی است، تا چه اندازه قابلیت اجرا شدن دارد؟

هایپرلوپ؛ انقلابی در سفرهای طولانی‌مدت

هایپرلوپ یک روش حمل‌ونقل پیشنهادی است که هدف آن ایجاد انقلابی در سفرهای طولانی‌مدت است. این طرح توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و از آن زمان توجه و علاقه بسیاری از شرکت‌ها و مهندسان مختلف در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

این مفهوم مبتنی بر ایده ایجاد یک محیط نزدیک به خلأ برای از بین بردن مقاومت هوا و دستیابی به سرعت‌های قابل‌مقایسه یا فراتر از سرعت هواپیماهای تجاری است.

عبارت هایپرلوپ (Hyperloop) از ترکیب پیشوند «Hyper» به معنی بیشتر یا فراتر از حد معمول و «Loop» به معنی حلقه یا همان تونل تشکیل شده و هدف این تونل ماورایی، افزایش سرعت است.

این سیستم حمل‌ونقل که فعلا در مرحله توسعه است و اجرای آن به زمان بیشتری نیاز دارد، سرعت حمل‌ونقل را به شدت افزایش می‌دهد. طراحی هایپرلوپ تاکنون چندبار تغییر کرده و درحال‌حاضر چند شرکت مشغول آزمایش طراحی‌های مختلف برای این سیستم حمل‌ونقل نوین هستند.

هایپرلوپ شبیه سیستم متروی ریلی است که هم اکنون در همه جای جهان از آن استفاده می‌شود و در واقع، یکی از سیستم‌های اصلی و حیاتی حمل‌ونقل در دنیاست. اما تفاوت این وسیله با متروی ریلی را می‌توان در نحوه حرکت و سرعتش دانست. هایپرلوپ با رفع یک مشکل ساده یعنی اصطکاک، رسیدن به سرعت‌های بسیار بالا را ممکن می‌کند.

هایپرلوپ به گونه‌ای طراحی شده تا اصطکاک را داخل تونل یا لوله حرکتی به حداقل برساند. هوا تقریبا به طور کامل از تونل‌ها تخلیه می‌شود و در نتیجه با به حداقل رسیدن کشش آیرودینامیک یا مقاومت هوا، رسیدن به حداکثر سرعت ممکن می‌شود. ازسوی‌دیگر حالت شناور مغناطیسی، موضوعی مثل اصطکاک چرخ‌ها را که در دیگر روش‌های حمل‌ونقل زمینی وجود دارد، از بین می‌برد. همین حالا هم از این روش در قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود. در این قطارها ، آهن‌رباهای قرمز برای معلق شدن و آهن‌رباهای آبی‌ برای ثبات افقی هستند.

طرفداران هایپرلوپ ادعا می‌کنند این ابزار می‌تواند به طور بالقوه چند مزیت را نسبت به روش‌های حمل‌ونقل موجود ارائه دهد. این موارد شامل سرعت زیاد، مدت زمان سفر کوتاه، مصرف انرژی کمتر و کاهش خطرات زیست‌محیطی است.

کارشناسان معتقدند هایپرلوپ قابلیت اتصال شهرهای بزرگ و مناطق مختلف به یکدیگر را دارد و جایگزینی با سرعت بالا برای سفرهای هوایی و سیستم‌های ریلی سنتی به حساب می‌آید.

همان‌طور که بیان شد، هایپرلوپ به صورت معلق و در تونل‌های خالی از هوا حرکت می‌کند که علاوه بر افزایش قابل‌توجه سرعت، اصطکاک را هم کاهش می‌دهد و حرکتی روان و بدون تکانه‌های اضافه را ممکن می‌کند. به‌ علاوه، شرایط آب و هوایی تاثیری بر این سیستم ندارد و از آنجا که تنها به یک تونل باریک برای حرکت نیاز است،‌ به سادگی می‌توان بیشترین بهره را از حداقل فضا برد.

اتصال شهرهای بنگلور و چنای هندوستان با هایپرلوپ

شرکت «HyperloopTT» که در دهه گذشته در این زمینه فعال بوده، با همکاری دولت هندوستان در حال کار بر روی پروژه‌ای است که براساس این فناوری جدید، مسافت ۳۴۵ کیلومتری میان دو شهر بنگلور و چنای را به یکدیگر متصل خواهد کرد. به کمک این پروژه، جابه‌جایی بار و مسافر از بنگلور به چنای و برعکس تنها در ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد.

این پروژه در صورت اجرایی شدن به بزرگترین تغییر در سیستم حمل و نقل یک کشور آسیایی مبدل خواهد شد. آندرس د لئون، مدیرعامل هایپرلوپ ترانسپورتیشن، می‌گوید: «حمل و نقل سریع هایپرلوپ، نحوه حمل‌ونقل کالاها در سطح جهان را تغییر خواهد داد. با ترکیب نوآوری‌های کلیدی مانند سیستم‌های بارگیری سریع خودکار، حداکثر ظرفیت حمل بار و پیکربندی‌های انعطاف‌پذیر، ما یک طرح هایپرلوپ بهینه‌سازی شده برای حمل بار با سرعت‌های فوق‌العاده زیاد و با نرخ‌های ارزان‌تر از آنچه درحال‌حاضر توسط حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای ارائه می‌شود، توسعه داده‌ایم.
این سیستم، کارایی، پایداری و انعطاف‌پذیری در زنجیره تامین کالا در سراسر جهان را افزایش می‌دهد.»

با وجود تمام مزیت‌های تکنولوژی هایپرلوپ که پتانسیل ایجاد یک انقلاب در صنعت لجستیک و حمل‌ونقل را دارد، انتقادات زیادی در مورد خطرات احتمالی استفاده از این سرویس از سوی کارشناسان به آن وارد شده است.

بعضی نقدها، سفر درون یک محفظه باریک از جنس استیل را که هیچ پنجره‌ای رو به بیرون ندارد، یک تجربه ترسناک و دلهره‌آور می‌دانند. این تجربه به‌خصوص برای افرادی که ناراحتی‌های قلبی دارند و یا زنان باردار می‌تواند خطرات بسیاری داشته باشد. از طرف دیگر این نگرانی ازسوی کارشناسان مطرح شده که اگر به هر دلیلی در میانه مسی، منبع برق از کار بیفتد، چه اتفاقی برای مسافر درون هایپرلوپ خواهد افتاد؟ به نظر پروفسور ریچارد مولر، اگر فکری به حال آسیب‌پذیری محفظه‌ها نشود، این وسیله می‌تواند هدف حملات تروریستی و خرابکارانه قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =