خودروهای تجاری

۲۰درصد کامیون‌ها در اروپا خالی تردد می‌کنند و نیمی از کامیون‌ها نیز به‌طور متوسط از ۵۰درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند

یکی از مهم‌ترین روندهایی که در مسیر لجستیک و حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته، دستیابی به ناوگان پایدار است. صنعت لجستیک دارای ردپای کربن است، با این‌حال، هم امکان و هم مسئولیت کاهش انتشار کربن در این صنعت وجود دارد. لجستیک پایدار در واقع یکی از مفاهیم کاربردی در صنعت است که با نام لجستیک سبز هم شناخته می‌شود و با ارائه راهکار به انواع کسب‌وکارها و سیستم‌های حمل‌ونقل، می‌تواند کیفیت صنایع را بهبود بخشد. این در حالی است که مسئولیت این ناوگان، اهمیت ویژه به وضعیت محیط‌زیست و کاهش آلایندگی ناشی‌از تردد خودروهای حمل‌ونقل عمومی است. در واقع نقش اصلی لجستیک پایدار را می‌توان در مدیریت بهینه کسب‌وکارها شاهد بود. لجستیک پایدار با سه فاکتور اصلی فناوری، برنامه‌ریزی بهینه و ارتقای بینش قابل‌دستیابی است و مهم‌ترین آن کمک به محیط‌زیست، کاهش آلاینده، کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری ناوگان و کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ناوگان خواهد بود.

پایداری از طریق فناوری

اهمیت دستیابی به حمل‌ونقل پایدار به‌ویژه در کشورهای پیشرفته طی سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که خودروسازان بسیاری به دنبال ارائه مدل‌هایی مطابق با این ناوگان بوده‌اند. از این رو، شاهد بودیم با هدف کاهش ردپای کربن در خودروهای تجاری، پای پیشرفت‌های فناوری به سوخت‌های جدید و پاک‌تر، باتری‌های بهینه و وسایل نقلیه خودران باز شد.

در سال‌های اخیر گرچه سوخت‌های فسیلی به استانداردهای آلایندگی بالاتری دست یافتند، اما همین موضوع برای دستیابی به حمل‌ونقل پاک کافی نبود و کامیون‌های سوخت‌دار با منابع انرژی جایگزین، مانند کامیون‌های برقی با باتری یا هیدروژن معرفی و به بازار عرضه شدند و در ادامه کامیون‌های خودران نیز در برخی کشورهای مورد تست و ارزیابی قرار گرفتند.

در همین راستا، می‌توان توسعه فناوری‌هایی مانند تسهیل در فرآیند شارژ و تعمیر خودروهای پاک و خودران را از دیگر موارد موردانتظار برای حمل‌ونقل پایدار دانست تا عملکرد ناوگان افزایش یابد.

پایداری از طریق برنامه‌ریزی بهینه

از دیگر اتفاقاتی که به‌منظور دستیابی به لجستیک پایدار می‌توان انتظار داشت، تقویت الگوریتم‌های برنامه‌ریزی است. این امر فرصت‌های زیادی را برای مدیران ناوگان فراهم می‌کند تا کارایی ناوگان خود را بهینه کنند. نرم‌افزار مدیریت حمل‌ونقل می‌تواند مسیرها را بهینه کند و کیلومترهای طی شده را به حداقل برساند.

گزینه دیگر که در چنین ناوگانی در دسترس خواهد بود، با نام Load-sharing یا اشتراک بار شناخته می‌شود که می‌تواند همکاری بین شرکت‌ها را افزایش داده و از خالی ماندن کامیون‌ها جلوگیری کند. درحال‌حاضر، ۲۰ درصد کامیون‌ها در اروپا خالی تردد می‌کنند و نیمی از کامیون‌ها نیز به‌طور متوسط تنها از ۵۰درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

این امر مستلزم آن است که شرکت‌های حمل‌ونقل نزدیک با هم همکاری و عرضه و تقاضای خود را با هم ترکیب کنند. ازسوی‌دیگر، درحال‌حاضر کامیون‌ها مسیرهای اضافه‌ای را به‌جز برنامه باربری طی می‌کنند که شامل یافتن پارکینگ، تعمیرگاه یا کارواش می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی‌های بهینه می‌توانند این نیازها را در یک هدف درست بگنجانند و کیلومترهای طی‌شده و درپی آن مصرف سوخت را کاهش دهند.

پایداری از طریق بینش بهتر

سیستم‌های مدیریت حمل‌ونقل، سیستم‌های مدیریت ناوگان، تله‌ماتیک و بسیاری دیگر از سیستم‌های مرتبط با حمل‌ونقل درحال تولید مقادیر فزاینده‌ای از داده‌ها هستند که اگر به‌درستی تحلیل شوند، می‌توانند گنجینه‌ای از داده‌های عملی را به مدیران ناوگان ارائه دهند تا نحوه استفاده از کامیون‌ها در ناوگان خود را بهینه کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مبتنی‌بر استفاده و داده‌های تلماتیکی می‌تواند طول عمر کامیون‌ها را افزایش دهد و عمر موتورها، چرخ‌ها و سایر قطعات را افزایش دهد.

اگر هر سیستم آن‌طور که باید کار نکند، تاثیر منفی بر سرعت و عملکرد کامیون‌ها خواهد داشت. هرچه یک کامیون برای رسیدن به مقصد خود نیاز به سوخت بیشتری داشته باشد، ردپای کربن آن نیز بیشتر خواهد شد. هرچه بینش بهتری در مورد نحوه عملکرد یک ناوگان وجود داشته باشد، بهینه‌سازی و افزایش کارایی آن آسان‌تر است. پلت‌فرم خدمات جاده ما برای بهینه‌سازی مبتنی‌بر داده ساخته شده است. اطلاعات به‌دست‌آمده از این طریق را می‌توان برای بهبود مسیریابی، افزایش کارایی برنامه‌ریزی و کاهش ردپای کربن ناوگان استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =