تصادفات

چندی پیش سازمان پزشکی‌قانونی اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری ۱۰هزار و ۷۲۰نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 9هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲درصد افزایش یافته است. اما مسئولان برای کاهش این آمار، به‌خصوص در سفرهای نوروزی پیش‌رو، چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟

ضرورت الگوگیری از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه سفر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره حوادث جاده‌ای گفت: امروزه حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای مانند حوادث طبیعی به یک بحران تبدیل شده است که بار سنگینی از هزینه‌ها را بر کشور تحمیل می‌کند.

محمدحسن نامی در نشست هماهنگی طرح‌های نوروزی بر مسئولیت‌پذیری مردم در حوادث جاده‌ای تاکید کرد و افزود: باید با فرهنگ‌سازی؛ عامل انسانی را به‌عنوان مهم‌ترین عامل در تصادفات کاهش داد.

وی با بیان اینکه حتی تلف شدن جان یک نفر هم برای ما نباید قابل‌قبول باشد، افزود: باید استانداران در حوزه مدیریت تصادف و خسارات جانی مسئولیت بپذیرند و مردم را در تمامی مراحل سفر راهنمایی کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران؛ الگوگیری از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه سفر را یک ضرورت دانست و افزود: این الگوها باید با شرایط بومی برای ارائه خدمات سفر ایمن توسعه یابند.

نامی نظارت مستمر بر نقاط حادثه‌خیز را مهم‌ترین عامل در جلوگیری از تصادفات و تلفات جاده‌ای برشمرد و گفت: دستگاه‌های متولی باید نیروهای خود را طی ایام سفر، در این نقاط مستقر کنند.

به‌گفته وی، باید فضای طرح‌های نوروزی به سمت پیشگیری و جلوگیری از بحران حرکت کند و نباید همواره تمرکز و برنامه‌ها بر مدیریت بحران باشد که خسارات‌های زیادی را برای مردم به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین اظهار کرد: ایام نوروز، فصل بارش و تغییرات مداوم جوی همراه با موج بزرگی از سفر و جابه‌جایی‌هاست که الزامی است در حوزه تردد، همه چیز برای ایجاد محدودیت‌ها و امدادرسانی فراهم باشد.

نامی ادامه داد: کشور ما جزو مناطق آسیب‌پذیر در حوادث طبیعی است که این موضوع می‌تواند در حوزه سفر نیز بسیار آسیب‌زا باشد.

وی تاکید کرد: امروزه حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای مانند حوادث طبیعی به یک بحران تبدیل شده است که بار سنگینی از هزینه‌ها بر کشور تحمیل می‌کند. منجر به هدررفت منابع انسانی و مالی کشور به‌خصوص در نسل جوان می‌شود.

نامی لزوم جلوگیری از این بحران جاده‌ای را در همکاری مردم با نهادهای متولی دانست و افزود: باید با اطلاع‌رسانی و هوشیارسازی مردم را در حوزه تصادفات و حوادث جاده‌ای مسئولیت‌پذیر کرد.

هزینه‌های بالای گمرکی برای ترخیص خودروهای امدادی

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز با بیان اینکه حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای خرید خودروهای امدادی هزینه شده است، گفت: «هزینه سنگین پارکینگ ترخیص خودروها از بنادر و گمرک مانع از ورود این خودروها به چرخه استفاده شده است.

بابک محمودی با اشاره به اینکه این پارکینگ‌ها خصوصی هستند و بنادر و گمرک آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند، افزود: بیش‌از ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه برای خودروهای امدادی اعمال شد که عملا یک‌پنجم قیمت خرید آنهاست.

وی همچنین به آمادگی سازمان امداد و نجات برای خدمت‌رسانی به مردم در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: تعداد پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر از هزار و ۴۳۰ به هزار و ۵۱۳ پایگاه در طرح نوروزی ۱۴۰۳ افزایش یافته است.»

وی اظهار کرد: تعداد امدادگرانی که برای طرح نوروز ۱۴۰۳ فعال شده‌اند ۲۲ هزارنفر است که نسبت سال گذشته ۳ هزار نفر افزایش داشته است.

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر بیان کرد: هزار خودرو هلال‌احمر که ۳۰۰ دستگاه آن آمبولانس است در گمرک بوشهر مانده‌اند و ترخیص نمی‌شوند.

محمودی گفت: پیشنهاد می‌دهم برای کاهش تصادفات جاده‌ای به رانندگان قهوه مجانی بدهید یا نوشابه خاص با کافئین بالا تولید کنیم و به رانندگان در جاده‌ها بدهیم چراکه خواب‌آلودگی از مهم‌ترین علت تصادفات در جاده‌هاست.

برنامه اروپا برای به صفر رساندن تلفات جاده‌ای تا سال ۲۰۵۰

کمیسیون اروپا در گزارشی در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد: ۲۰هزار و ۶۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای در سال گذشته در اروپا کشته شدند که این آمار نسبت‌به سال ۲۰۲۱ افزایش ۳درصدی را نشان می‌دهد. این آمار، دو هزار نفر کمتر از سال ۲۰۱۹ است که شاهد همه‌گیری کرونا شاهد بودیم.

در گزارش این کمیسیون تاکید شده هدف اتحادیه اروپا و سازمان ملل این است که تعداد مرگ‌ومیرهای جاده‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهند.

اتحادیه اروپا با بیش‌از ۴۵۰میلیون نفر جمعیت، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد برنامه بلندمدتی را دنبال می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ شاهد کاهش ۵۰درصدی سوانح مرگبار در جاده‌های خود باشد.

همچنین قرار است تا سال ۲۰۵۰ میلادی با تحقق برنامه‌های ایمنی راه اعضای این بلوک، شاهد به صفر رسیدن میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در اروپا باشیم.

تمرکز اصلی ابتکارات اتحادیه اروپا در این برنامه بلندمدت، ایمنی جاده و خودرو برای محافظت از سرنشینان است، ضمن اینکه در این برنامه‌ها مردم در جاده‌ها و اتوبان‌های کشورهای اروپایی باید بتوانند از تحرک پایدار و هوشمند درون و برون‌شهری برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =