خودروهای تجاری

تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۵ درصد از تمام وسایل نقلیه تجاری سبک (LCV) فروخته‌شده، وسایل نقلیه با انرژی جدید خواهند بود که بیش از ۷۰ درصد آن، خودروهای برقی با باتری هستند

خودروهای تجاری برای حمل‌ونقل کالا و ‌انسان‌ها در سراسر جهان ضروری هستند. آن‌ها نقش حیاتی در اقتصاد، محیط‌زیست و به‌طور کلی جامعه دارند. با این‌حال، با ظهور فناوری‌های جدید و تغییر شکل بازار، صنعت خودروهای تجاری با چالش‌های بی‌سابقه و همچنین فرصت‌هایی مواجه شده است که این صنعت را کنترل می‌کند و بر روند فعالیت مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و تنظیم‌کننده‌ها تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که انتظار می‌رود طی سال‌های آتی این صنعت پیشرفت زیادی داشته باشد و بتواند نیاز متقاضیان را برحسب تکنولوژی‌های روز برآورده کند.

در همین راستا، سه فاکتور اساسی پیشرانه‌های جدید و جایگزینی‌ آن‌ها با موتورهای دیزلی، سیستم خودران و قابلیت اتصال ناوگان مهم‌ترین تحولات در مسیر توسعه این صنعت هستند که می‌توانند عملکرد و کارآیی هر ناوگانی را افزایش دهند.

پیشرانه‌های جدید؛ تمیزتر، ارزان‌تر و کارآمدتر

یکی از مهم‌ترین روندها در صنعت خودروهای تجاری تغییر موتورهای دیزلی معمولی به پیشرانه‌های جایگزین است که آلایندگی کمتر، هزینه‌های عملیاتی کمتر و راندمان بالاتر را ارائه می‌دهند. تا سال ۲۰۳۰، بیش‌از ۳۵درصد وسایل‌نقلیه تجاری سبک (LCV) فروخته‌شده، وسایل نقلیه با انرژی جدید خواهند بود و بیش‌از ۷۰ درصد آنها، خودروهای برقی با باتری هستند.

به‌طور مشابه، تقریبا ۲۶درصد کامیون‌های سنگین (HDT) خودروهایی با انرژی جدید خواهند بود. استفاده از پیشرانه‌های جدید بسته به منطقه و مورد استفاده بسته به عواملی مانند در دسترس بودن منابع طبیعی، حمایت از سیاست‌های عمومی، توسعه زیرساخت‌ها، ترجیحات مشتری و هزینه کل مالکیت متفاوت خواهد بود.

برای مثال، انتظار می‌رود گاز طبیعی مایع (LNG) در بازارهایی با عرضه گاز طبیعی فراوان یا مشوق‌های سیاسی قوی مانند چین و اروپا محبوبیت پیدا کند. LNG، سوخت‌گیری سریع و قابلیت‌های دوربرد را برای HDTها ارائه می‌دهد. ازسوی‌دیگر، وسایل‌نقلیه الکتریکی با باتری (BEVs) احتمالا در مناطق شهری و کاربردهای کوتاه‌مسافت، جایی که مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای سخت‌تر و زیرساخت‌های شارژ در دسترس‌تر هستند، تسلط خواهند داشت.

BEVها (خودروهای الکتریکی باتری‌دار) انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر و هزینه‌های نگهداری کمتری را برای تجاری‌های سبک (LCV) و تراک‌های نیمه‌سنگین (MDT) ارائه می‌دهند.

سایر فناوری‌های انرژی جدید که برای خودروهای تجاری امیدوارکننده هستند، عبارتنداز سلول‌های سوختی هیدروژنی یا خودرو الکتریکی پیل سوختی که چگالی انرژی بالا و برد طولانی را برای HDTs ارائه می‌دهند.

وسایل نقلیه الکتریکی پلاگین‌هیبرید (PHEV) ترکیبی از پیشرانه‌های الکتریکی و معمولی برای انعطاف‌پذیری و کارآیی هستند. سوخت‌های زیستی نیز می‌توانند با گازوئیل ترکیب شوند یا به‌عنوان سوخت مستقل برای آلایندگی کمتر استفاده شوند.

رانندگی خودران؛ ایمن‌تر، هوشمندتر و سازنده‌تر

یکی دیگر از روندهای اصلی در صنعت خودروهای تجاری، پیشرفت سریع در فناوری رانندگی خودران است که پتانسیل بهبود ایمنی، کارآیی و بهره‌وری حمل‌ونقل تجاری را دارد.

تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۴۰ درصد از تمام وسایل نقلیه تجاری جدید فروخته‌شده دارای حداقل سطح ۳ خودران خواهند بود، به این معنی که وسیله نقلیه می‌تواند تمام وظایف رانندگی را تحت شرایط خاصی انجام دهد، اما راننده باید در هر زمان آماده مداخله باشد.

علاوه بر این، بیش از ۱۰ درصد از تمام وسایل نقلیه تجاری جدید فروخته‌شده دارای سطح ۴ یا ۵ خودران خواهند بود که به این معنی است که وسیله نقلیه می‌تواند تمام وظایف رانندگی را بدون دخالت انسان انجام دهد.

استفاده از رانندگی خودکار نیز بسته به منطقه و مورد استفاده، بسته به عواملی مانند محیط نظارتی، پذیرش مشتری و بلوغ تکنولوژیکی متفاوت است. به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود که رانندگی خودران در سناریوهای بزرگراه، جایی که شرایط ترافیکی قابل پیش‌بینی‌تر و پیچیده‌تر از مناطق شهری است، رایج‌تر باشد.

رانندگی خودمختار همچنین می‌تواند «ناوگان متصل» را فعال کند؛ تکنیکی که در آن چندین وسیله نقلیه نزدیک به هم حرکت می‌کنند تا کشش آیرودینامیکی و مصرف سوخت را کاهش دهند. علاوه بر این، رانندگی خودکار می‌تواند راحتی و ایمنی راننده را با کاهش خستگی و خطای انسانی افزایش دهد.

اتصال: داده‌های بیشتر، خدمات بیشتر، ارزش بیشتر

سومین روند اصلی در توسعه صنعت خودروهای تجاری، «اتصال» است که امکان تبادل داده بین وسایل نقلیه، زیرساخت‌ها و سایر دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. اتصال می‌تواند ارزش جدیدی را برای مشتریان، تولیدکنندگان و تنظیم‌کننده‌ها با فعال‌کردن خدمات و مدل های تجاری جدید ایجاد کند که عملکرد، کارآیی و پایداری حمل‌ونقل تجاری را بهبود می‌بخشد.

تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۹۰ درصد از تمام وسایل نقلیه تجاری جدید فروخته‌شده دارای قابلیت اتصال خواهند بود، به این معنی که آن‌ها می‌توانند بدون اتکا به گوشی‌های هوشمند با سیستم‌های خارجی ارتباط برقرار کنند. مزایای اتصال برای وسایل نقلیه تجاری بسیار زیاد است.

برای مصرف‌کنندگان، اتصال می‌تواند اطلاعات بی‌درنگ درباره مکان، وضعیت و عملکرد خودرو و همچنین تعمیر و نگهداری و تشخیص از راه دور ارائه دهد. اتصال همچنین می‌تواند راه‌حل‌های جدید تحرک مانند ناوگان مشترک، حمل‌ونقل بر اساس تقاضا و مسیریابی پویا را فعال کند.

برای تولیدکنندگان، اتصال می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتار، اولویت‌ها و نیازهای مشتری و همچنین عملکرد، کیفیت و قابلیت اطمینان محصول ایجاد کند. اتصال همچنین می‌تواند جریان‌های درآمد جدیدی از خدمات و پلت‌فرم‌های دیجیتال را فعال کند که وفاداری و حفظ مشتری را افزایش می‌دهد. برای تنظیم‌کننده‌ها، اتصال می‌تواند نظارت بر انطباق و اجرای استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی را تسهیل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =