کد خبر: 248284
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تردد در محدوده طرح ترافیک تهران

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران برای باز شدن گره حمل‌ و نقل عمومی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران به تصویب رسیده است و پس از طی فرآیند اداری، به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

نکته مهم در بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران، توجه به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است.

لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۷۰هزار میلیارد تومان بود که شورای شهر تهران، این رقم را به ۱۳۵‌هزار میلیارد تومان تقلیل داد و در ادامه نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان برای حوزه حمل‌ونقل در سال آینده پیش‌بینی کرد و بدین‌ترتیب رقم بودجه در سال آینده به ۱۵۰هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی این بودجه نشان می دهد نزدیک به ۷۳هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۵۰هزار و ۹۰۰میلیارد تومانی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص دارد.

این موضوع بیانگر آن است که نیمی از بودجه سال بعد شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرده تا شاید بخشی از عقب‌ماندگی چندسال گذشته در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت جبران شود و در پی آن معضل آلودگی هوای تهران نیز اندکی بهبود یابد.

رئیس کمیسیون بودجه شورا، در تشریح بودجه حوزه حمل‌ونقل، گفت: در بخش تاکسیرانی ۵۰۰میلیارد تومان کمک به بهسازی، یک‌هزار میلیارد خرید ون، یک‌هزار میلیارد تومان ک‌ک فنی و اعتباری، در بخش مترو نیز ۳ هزار و ۱۰میلیارد تومان برای بهسازی و خرید تجهیزات، ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، در خط ۶مترو ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، خط ۷ مترو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، خط ۱۰ دو هزار میلیارد تومان و هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خطوط تعیین شده است.

برای خرید ناوگان ویژه معلولان نیز ۱۸۰میلیارد تومان در نظر گرفتیم. البته مسئولان شهری اذعان می‌کنند در سال جاری، برخی اهداف مرتبط با گسترش حمل‌ونقل عمومی پایتخت، چندان محقق نشده است.

مهدی چمران در این باره گفت: البته ناگفته نماند امسال نتوانستیم شاهد تغییر چشم‌گیری در حوزه حمل‌ونقل بوده و در تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقدشده در سال آینده، شاهد ورود اتوبوس‌های جدید باشیم که این موضوع نیز مستلزم این مساله است که مشکلی پیش نیاید.

چمران همچنین در مورد تامین اعتبارات از سوی شهرداری برای قرارداد با چینی‌ها، با بیان اینکه ۱۲هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و دیگر بخش‌ها درنظر گرفته شده است و دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می‌کند، ادامه داد: رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش‌خصوصی خارجی و داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.

باتوجه به این نکات کلیدی و این موضوع که افزایش بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ ( و البته سهمی که برای گسترش حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده)، بی سابقه است (البته به‌گفته رئیس شورای شهر؛ بودجه شهرداری زیاد نشده بلکه قیمت‌ها بالا رفته است!) امید است با تحقق درآمدهای درنظرگرفته‌شده در بودجه سال آینده شهرداری تهران و گسترش حمل‌ونقل عمومی با بودجه در نظر شده، مردم تهران بتوانند پس از سال‌ها بی‌توجهی نسبت‌به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی پایتخت، در سال ۱۴۰۳ گشایشی در این زمینه احساس کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =