خودروسازان

در پی انتشار اخباری مبنی بر اخذ مجوز از سازمان حمایت توسط خودروسازان برای به‌روز شدن قیمت خودروها، بررسی‌ها نشان می‌دهد براساس مصوبه شورای‌رقابت، خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها)، می‌توانند قیمت محصولات خود را به‌روز کنند.

به‌نظر می‌رسد مجوز به‌روزرسانی قیمت محصولات خودروسازان بر اساس مصوبه ۵۴٣ و اصلاحیه‌ ۶٣٣ شورای‌رقابت درخصوص قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان صورت گرفته است.

تولیدکنندگان خودرو مستندات و صورت‌های مالی خود را در هزینه‌های تولید به‌سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و این سازمان نیز بر اساس صورت‌های مالی دریافت‌شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به‌روزرسانی قیمت محصولات را به‌دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواداولیه و بهای نهاده‌های تولید بررسی کرده و درنهایت طبق چارچوب مصوبات شورای‌رقابت، به‌خودروساز اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را خواهد داد. شورای‌رقابت البته تاکید دارد که همچنان ناظر بر قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان است.

مصوبه ۵۴٣ شورای‌رقابت با موضوع دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری در بهمن‌ماه سال ١۴٠١ صادر شد که بر اساس این دستورالعمل، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به‌وزارت صمت اعلام می‌شود. پس از آن ١٩ دی‌ماه سال جاری شورای‌رقابت دستورالعمل اصلاح‌شده‌ تنظیم بازار خودرو سواری (مصوب جلسه ۵۴۳ این سازمان) مصوب ١٣ دی ماه را به‌وزارت صمت ابلاغ کرد.

گفتنی است شورای‌رقابت با اکثریت آرای حاضران، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را اصلاح کرده و بر اساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان سیاست‌گزار و تنظیم‌گر فنی این صنعت معرفی کرد و در حقیقت ابلاغ قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را به‌وزارت صمت واگذار کرد.

البته این موضوع به‌معنای کنار گذاشته شدن کامل شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نبوده و صرفا وظیفه ابلاغ مصوبه قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها بر دوش وزارت صمت افتاده و از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی خواهد بود و چنان‌چه در نحوه‌ اجرا شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد. بر اساس اصلاحات صورت‌گرفته، وزارت صمت باید قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به‌خودروسازان ابلاغ کند و قطعا قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.

از طرفی درخصوص خودروهای وارداتی به‌نظر می‌رسد واسطه‌ها در بازار این دسته از خودروها، مشغول قیمت‌سازی هستند. این درحالی است که سیاست‌گزار خودرویی هنوز نتوانسته روند واردات خودرو را به‌گونه‌ای سامان دهد که جلو قیمت‌سازی برای محصولات وارداتی برندهای مطرح گرفته شود.

واسطه‌ها در جدیدترین اقدام خود درحال زمینه‌سازی برای جا انداختن قیمت کیا K۵ در بازار هستند. براساس اخبار منتشرشده قیمت اعلامی از سوی واسطه‌ها برای این محصول لاکچری برند کیا در بازه ۴ میلیارد و ۹۵۰ تا ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان در نوسان است. البته به‌نظر می‌رسد هنوز داد و ستدی با این قیمت برای کیا K۵ ثبت نشده؛ اما اقدام واسطه‌ها نشان می‌دهد آن‌ها در حال تثبیت بهای این خودرو در بازه قیمتی یادشده هستند.

این درحالی است که مدل یادشده در سامانه یکپارچه فروش خودرو، با قیمت ۲ میلیارد و ۴۶۷ میلیون‌تومان در دسترس متقاضیان قرار داشت. بر این اساس این محصول خودروساز کره‌ای با توجه به‌قیمت تعیین‌شده پشت ویترین سامانه یکپارچه، لقب گران‌ترین خودرو وارداتی را در میان مدل‌های عرضه‌شده به‌خود اختصاص داده است.

کارشناسان نیز همچنان نگران آن هستند که عرضه محدود خودروهای وارداتی قانون‌گذار را از هدف خود که همانا کنترل و کاهش قیمت خودرو در بازار است، دور کند و در این مرحله نیز به‌مرور تنها شاهد صعود بهای انواع خودرو در بازار باشیم.

افزایش قیمت ۴۰۰ میلیون‌تومانی لکسوس NX۲۰۰ fsport فول!

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۷ میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۰۰ میلیون‌تومان بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۶۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۴۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

آخرین اخبار