معاینه‌ فنی

هنوز هم زمزمه‌هایی مبنی‌بر فروش غیرقانونی برگه معاینه به گوش می‌ رسد و این در حالی است که مسئولان پلیس و ستاد معاینه‌فنی، همواره نسبت‌به این قانون‌گریزی هشدار داده‌اند.

روز گذشته سرپرست شرکت ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در این باره و درباره اهمیت معاینه‌فنی برای سفرهای نوروزی صحبت‌هایی انجام داد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

برخورد جدی دستگاه‌های نظارتی با کاسبان مرگ

سرپرست شرکت ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران گفت: فروش گواهی معاینه‌فنی برای خودروهای معیوب به منزله فروش گواهی دفن است. سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی درخصوص نحوه نظارت بر مراکز معاینه‌فنی در کشور اظهار کرد: در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاه‌ها در بحث نظارت مشخص شده و در صورت تخلف، باید دستگاه‌های مسئول در این ارتباط بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

بدون تردید باتوجه به اینکه هرگونه اهمال، سهل‌انگاری و چشم‌پوشی در این خصوص می‌تواند منجر به خسارات جانی و مالی غیرقابل‌جبرانی شود، دستگاه‌های نظارتی لازم است برخورد جدی و قضایی با این افراد سودجو و کاسبان مرگ داشته باشند.

سرپرست شرکت ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با تاکید بر این موضوع که دریافت گواهی معاینه‌فنی برای خودرو معیوب در درجه نخست تهدیدکننده ایمنی و سلامت راکب و سرنشینان همان خودرو است، افزود: انجام معاینه‌فنی به صورت صحیح و دقیق، از دو رکن دارای کارآیی و اهمیت است.

رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولت‌های ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال می‌شود.

خودرو با یک استاندارد مشخص تولید می‌شود و در چرخه تردد نیز باید با رعایت شرایط تعریف‌شده از منظر ایمنی و آلایندگی اجازه تردد داشته باشد. انجام دوره‌ای معاینه‌فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش‌بینی‌شده است.

علاوه‌بر الزامات قانونی، یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی آنها در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است. مراکز معاینه‌فنی، بخش‌های آزمایشگاهی قابل‌اعتمادی هستند که شهروندان می‌توانند با مراجعه به آنها، از وضعیت سلامت فنی خودرویشان مطلع شوند. انجام معاینه‌فنی و دریافت گواهی ‌ معتبر از مراکزی که در صحت و سلامت خدمات ارائه می‌دهند، پیش‌نیاز تضمین ایمنی و سلامت شهروندان است.

وی درخصوص استفاده از معاینه‌فنی‌هایی که صحت آن مورد تایید نیست، افزود: «بنا بر تدبیر پلیس راهور و براساس ضوابط قانونی، از چند ماه گذشته در طرح ویژه‌ای گواهی معاینه‌فنی خودروهای دودزا و دچار نقص فنی باطل می‌شود و این خودروها پس از رفع نقص باید باردیگر نسبت به انجام معاینه‌فنی اقدام کنند.

این موضوع حتی برای خودروهای سانحه دیده در تبصره ماده۷ آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه‌فنی برای خودرو نیز پیش‌بینی شده، که در صورت بروز سانحه یا تصادف برای وسیله نقلیه دارای گواهی معاینه‌فنی با تشخیص کارشناس تصادف راهنمایی و رانندگی، صاحب خودرو باید مجددا نسبت به دریافت معاینه‌فنی اقدام کند.

بنا بر اعلام معاون عملیات پلیس راهور پایتخت از ابتدای این طرح، گواهی معاینه‌فنی بالغ‌بر ۱۱هزار خودرو دودزا و دچار نقص فنی، باطل شده است.

سهم ۳۷درصدی مراکز معاینه‌فنی تهران از میزان مراجعان پلاک تهران

میرزایی‌قمی درخصوص عملکرد مراکز معاینه‌فنی شهر تهران و نحوه نظارت بر این مراکز تصریح کرد: در مراکز شهر تهران، نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربین‌های مستقر در مراکز انجام می‌شود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقای سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان انجام می‌دهد.

سهم تهران از میزان مراجعان پلاک تهران به مراکز معاینه‌فنی تنها ۳۷درصد است و ۴۰درصد خودروها بنا بر اعلام پلیس راهور فاتب از مراکز خارج از شهر تهران معاینه‌فنی دریافت می‌کنند.

بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه‌فنی کشوری (سیمفا)، مراکز معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق‌تر و ضابطه‌مندتری نسبت‌به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام می‌کنند.

تحلیل نتایج آزمون خودروهای مراجعه‌کننده به شهر تهران نشان می‌دهد درمجموع ۳۰درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه‌فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارت‌های مستمری است که ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران بر صحت عملکرد مراکز معاینه‌فنی تحت پوشش خود دارد.

استقرار میزهای خدمت در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران

سرپرست ستاد معاینه‌فنی خودرهای تهران همچنین از ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده‌سازی خودرو پیش از سفر در قالب طرح «از من بپرسید» در میزهای خدمت مراکز معاینه‌فنی شهر تهران خبر داد.

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی با اشاره به پیش‌رو بودن سفرهای نوروزی و اهمیت انجام معاینه‌فنی پیش از سفر اظهار کرد: از ۱۵اسفند به مدت یک‌ماه مراکز معاینه‌فنی شهر تهران علاوه بر انجام معاینه‌فنی و کنترل وضعیت ایمنی خودروها آمادگی دارند تا نسبت به پاسخگویی سوالات و ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده‌سازی خودرو پیش از سفر در میزهای خدمتی که به همین منظور پیش‌بینی شده است، اقدام کنند.

وی درخصوص افزایش ساعت کاری در روزهای پایانی سال و تسهیل در خدمت‌رسانی به شهروندان گفت: درحال‌حاضر دو مرکز معاینه‌فنی بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه‌روزی و سایر مراکز از ساعت ۷ تا ۱۸ فعال هستند.

خوشبختانه باتوجه به تمهیدات انجام‌شده درخصوص افزایش ساعت کاری و خطوط معاینه‌فنی و همچنین نحوه پذیرش به صورت اینترنتی درحال‌حاضر همه مراکز فاقد صف هستند و شهروندان می‌توانند طی کمتر از نیم‌ساعت نسبت‌به دریافت معاینه‌فنی در صورت سلامت خودرو اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

آخرین اخبار