کد خبر: 248597
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

5مشکل رایج در گیربکس خودروهای ام جی

گیربکس‌هایی که در خودروهای شرکت ام جی به کار گرفته می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اما اگر به خوبی به آن‌ها رسیدگی نشود، خیلی زود معایب متعدد خود را نشان می‌دهند. در این شرایط باید به سراغ مراکز معتبر و شناخته‌شده‌ای بروید که می‌توانند جعبه‌دنده اتومبیل شما را تعمیر کنند.

مهم‌ترین مشکلات گیربکس‌های MG

گیربکس‌های اتوماتیک ام جی معمولاً دچار همان ایراداتی می‌شوند که در سایر جعبه‌دنده‌های مشابه می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. در واقع ساختار اکثر این گیربکس‌ها یکسان است و به همین جهت مشکلات آن‌ها نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

لرزش شدید گیربکس

اولین موردی که قصد داریم به آن اشاره کنیم، لرزش گیربکس است. این مدل لرزش معمولاً‌ در زمان رانندگی با سرعتی فراتر از هفتاد کیلومتر بر ساعت حس می‌شود و می‌توانیم دلایل متعددی را برای آن ذکر کنیم. مهم‌ترین امری که در نهایت منجر به ایجاد چنین ایرادی می‌شود «کاهش شدید میزان روغن گیربکس» است. روغن در گیربکس‌های ام جی و سایر گیربکس‌های اتوماتیک نقشی کلیدی را ایفا می‌کند به نحوی که باید گفت سلامت کل جعبه‌دنده به آن بستگی دارد. با تعویض روغن گیربکس و رساندن آن به سطح استاندارد می‌توان از لرزش‌های ناگهانی جلوگیری کرد. البته در برخی از این موارد، این مشکل به پوسیده شدن دنده‌ها نیز ارتباط خواهد داشت.

زوزه کشیدن گیربکس ام جی

منظور از زوزه کشیدن، ایجاد یک صدای گوشخراش در زمان تعویض دنده است. این موضوع خود یک علامت یا نشانه برای خرابی گیربکس محسوب می‌شود و به همین جهت باید برای تعمیر گیربکس ام جی اقدام کنید. زوزه کشیدن جعبه‌دنده نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و به همین دلیل باید به طور کامل عیب‌یابی شود تا بتوان روند تعمیر گیربکس ام جی را به دقت پیگیری کرد.

در اکثر موارد، دلیل اصلی این موضوع را به روغن‌ریزی گیربکس خودرو ارتباط می‌دهند. هنگامی که این مشکل رخ دهد، سطح روغن گیربکس به مرور زمان کاهش می‌یابد و دنده‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند. در واقع هیچ مایع روان‌کننده‌ای بین آن‌ها وجود ندارد که از این امر جلوگیری کند. طبق این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که برای رفع این ایراد به خصوص لازم است وجود نشتی روغن مورد بررسی قرار بگیرد. اگر زوزه کشیدن باز هم ادامه پیدا کرد، احتمال دارد که دنده‌ها فرسوده شده باشند.

5مشکل رایج در گیربکس خودروهای ام جی

گاز هرز خوردن

مورد مهم بعدی که از ایرادات شایع گیربکس‌های ام جی به شمار می‌رود، هرز شدن گاز خودرو است. در این حالت، وقتی که پدال گاز را فشار می‌دهید، حتی اگر گیربکس در حالت D باشد، خودرو حرکت نمی‌کند. همین علامت ساده به ما نشان می‌دهد که رابطه‌ بین انتقال نیرو از سمت موتور به سمت گیربکس دچار مشکل شده است و باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

علت اصلی این موضوع در بسیاری از موارد، «خراب شدن سنسورهای گیربکس» است. این سنسورها به صورت هوشمند فعالیت می‌کنند و حتی آسیب دیدن یکی از آن‌ها قادر است کل سیستم جعبه‌دنده را از کار بیندازد. شایان ذکر است که لاک شدن یا قفل شدن مکانیزم شیفتر اینترلاک نیز می‌تواند دلیلی بر این مشکل باشد. در طی فرایند تعمیر گیربکس ام جی با ریست کردن مکانیزم شیفتر اینترلاک و تعویض کامل سنسورهای گیربکس، می‌توان خودرو را به حالت اولیه بازگرداند.

تقه زدن گیربکس

تقه زدن شامل شنیده شدن صداهایی با بسامد بلند در یک بازه زمانی کوتاه است. برخی از افراد تقه زدن را با زوزه کشیدن یکسان می‌دانند، اما این دو مورد با هم متفاوت هستند. زوزه کشیدن معمولاً با لرزش متداوم گیربکس همراه نیست، اما وقتی خودرو تقه می‌زند، علاوه بر ایجاد صدا شاهد لرزش گیربکس هم هستیم.

تقه زدن گیربکس نیز از جمله مشکلاتی به شمار می‌آید که می‌توان دلیل آن را به کمبود میزان روغن ارتباط داد. به دلیل وجود چنین مباحثی است که همواره توصیه می‌شود روغن گیربکس در بازه‌های زمانی مشخص مورد بازدید قرار بگیرد. این کار وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت، اما می‌تواند به خوبی از چنین ایرادات فنی پیچیده‌ای جلوگیری کند. اگر به تقه زدن گیربکس اهمیت ندهید، تنها در عرض چند روز گیربکس خودرویتان به طور کامل از کار می‌افتد. با انجام مواردی همچون تعویض روغن و یا تعویض دنده‌ها در زمان تعمیر گیربکس ام جی می‌توان این مشکل را حل کرد.

خلاص شدن ناگهانی دنده

آخرین مورد از مشکلات رایج گیربکس‌های MG را می‌توان خلاص شدن شیفتر دنده به صورت ناگهانی دانست. این موضوع در سرعت‌های بالا به شدت خطرناک است و به همین دلیل باید به فکر حل آن باشید. دلیل اصلی این مدل خلاص شدن، آسیب دیدن سیستم الکترونیکی کنترل گیربکس است. رفع ایرادات این قطعه به شدت پیچیده و چالش برانگیز است به نحوی که تنها تعمیرگاه‌های برتر تجهیزات لازم برای چنین امری را در اختیار دارند.

برای مشکلات گیربکس ام جی به کجا مراجعه کنیم؟

ام جی از جمله خودروسازهای بزرگ چینی به شمار می‌رود که هر ساله خودروهای خود را با گیربکس‌های مختلف عرضه می‌کند. این گیربکس‌ها اگرچه مرغوب هستند، اما به هر روی ممکن است با مشکلات فنی گوناگونی روبرو شوند که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون لرزش شدید، گاز هرز خوردن، زوزه کشیدن و... اشاره کرد.

به منظور تعمیر گیربکس ام جی باید به تعمیرگاه‌های شناخته شده و تخصصی مراجعه کنید. این مراکز با برخورداری از کارشناسان آموزش دیده میتوانند تعمیرات گیربکس اتوماتیک را به خوبی انجام دهند و تمامی ایرادات فنی آن را برطرف کنند.

رفع این ایرادات چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان مربوط به رفع ایرادات گفته شده همواره یکسان نیست. به طور معمول، مهارت تعمیرکارانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. منطقی است که تعمیرکاران برتر و ماهر در مدت زمان کوتاه‌ تمامی مشکلات فنی گیربکس خودروی شما را تشخیص داده و آن‌ها را حل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =