اختراع تجاری ثبت‌شده توسط فراری پرده از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با دو سوپرشارژر و سوخت هیدروژن برمی‌دارد.

خودروسازان گاهی اوقات تکنولوژی دور از ذهنی را برای حفاظت از یک ایده ثبت تجاری و حقوقی می‌کنند؛ اما توصیف یک سیستم خودرویی غیرمعمول با ویژگی‌های عجیب به ندرت دیده می‌شود، این همان کاری است که فراری با یک پتنت انجام داده و با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان گفت با پدیده‌ای کاملا غیرعادی برای این خودروساز روبه‌رو هستیم.

سند موردبحث با عنوان خودرویی با پیشرانه درون‌سوز سوخت هیدروژن ثبت شده اما درواقع تنها یکی از چند سندی است که برخی سیستم‌های غیرمتعارف برای یک خودرو اسپرت بالقوه را نشان می‌دهد.

تمامی این پتنت‌ها در دفاتر اروپا و آمریکا به ثبت رسیده‌اند و مخترع آن‌ها فردی به‌نام فابریزیو فاوارتو است.

فاوارتو ۲۴ سال است که برای فراری کار می‌کند و در حال حاضر پست مدیر نوآوری قوای محرکه و وسایل نقلیه فراری را در اختیار دارد. این اسناد یک خودرو اسپرت هیبرید را نشان می‌دهند که پیکربندی کلی آن مشابه شورولت کوروت E-Ray است.

پیشرانه درون‌سوز در عقب و موتور برقی این خودرو در جلو قرار دارد اما شباهت‌ها همین‌جا به پایان می‌رسد. البته جزئیات سیستم کشش برقی در اکسل جلو بیان نشده است اما پیشرانه درون‌سوز عقب در معرض توجهات قرار دارد. این پیشرانه درون‌سوز از نوع ۶سیلندر خطی با سوخت هیدروژن است. دلیل استفاده از طراحی خطی پیشرانه نیز فراهم شدن فضای کافی برای نصب تانک‌های هیدروژن در دو سمت آن خواهد بود.

پیشرانه فراری همچنین حالت رو به پایین دارد به‌گونه‌ای که میل‌لنگ در بالاترین نقطه پیشرانه قرار گرفته و سرسیلندر درست بالای جاده دیده می‌شود.

علت منطقی چنین طرحی را می‌توان ترنس‌اکسل دانست که می‌تواند در ارتفاعی بالاتر نصب شود تا بتوان دیفیوزر گیراتری را در بخش عقب خودرو قرار داد. اگرچه چنین طرحی بسیار نادر است اما برخی جنگنده‌های جنگ جهانی دوم از طراحی پیشرانه رو به پایین مشابه استفاده کرده‌اند.

همین دیفیوزر گیرا را می‌توان بدون طراحی غیرعادی پیشرانه نیز بکار گرفت اما در این صورت طول خودرو بسیار بیشتر خواهد شد و در این اسناد تاکید شده که فاصله بین محوری کوتاه بسیار مهم است؛ اما عجایب فراری به همین مورد ختم نمی‌شود. قطعا پیشرانه ۶سیلندر خطی فراری از سیستم پرخوران بهره می‌برد اما در پتنت‌ها چند روش برای دستیابی به این هدف ذکر شده است.

در یکی از اسناد پیشرانه به دو کمپرسور گریز از مرکز نصب شده در دو سمت موتور برقی مجهز خواهد شد. انرژی لازم برای فعالیت کمپرسورها در زمان استفاده از ترمز فراهم خواهد شد هرچند در سندها اشاره‌ای به باتری نشده است.

دیگر روش استفاده از پرخوران نیز دو کمپرسور با آرایش متفاوت است اما همچنان یک موتور برقی آن‌ها را به‌کار می‌اندازد. در روش سوم به سیستم MGU-H با توربین گاز اگزوز اشاره شده که می‌تواند انرژی الکتریکی را احیا کرده و یک یا دو کمپرسور را فعال کند.

درنهایت به روش متفاوتی می‌رسیم که استفاده از الکتریسیته را کنار گذاشته و از یکی از شفت‌های گیربکس دوکلاچه برای فعال‌سازی مستقیم یک یا دو سوپرشارژر مکانیکی استفاده کرده است.

شاید برخی افراد سوالاتی درباره قابلیت سرویس و نگهداری پیشرانه رو به پایین داشته باشند اما فراری در پتنت‌های خود این نگرانی را رفع کرده است. برای مثال پمپ‌های روغن و مایع خنک‌کننده توسط میل‌لنگ کار می‌کنند و در بخش پایینی پیشرانه قرار گرفته‌اند تا تکنسین‌ها بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

همچنین بخشی از دیفیوزر به‌عنوان کاور پیشرانه مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان آن را برای بررسی قطعات اصلی جدا کرد. به‌طور خلاصه باید گفت خودرو اسپرت فراری به یک پیشرانه ۶سیلندر خطی سوپرشارژردار با سوخت هیدروژن مجهز شده و از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد. البته برخی رسانه‌ها با دید منفی به این اختراع نگاه کرده و آن را در تضاد با سنت‌های فراری دانسته‌اند.

البته فاوارتو در شبکه‌های مجازی به این انتقادات پاسخ داد و گفت: «با فیزیک پایه هیدروژن شما باید همه آن چیزی را که درباره طراحی یک خودرو می‌دانید فراموش کنید.»

او همچنین می‌گوید فراری قبلا پیشرانه ۶سیلندر خطی بر پایه نیروگاه ۱۲سیلندر لامپردی را تولید کرده است. البته کل این سیستم بسیار جالب‌توجه به نظر می‌رسد.

طبیعتا با مشاهده چنین ایده‌های رادیکالی برخی انتقادات وجود خواهد داشت اما شرکت کوچکی همچون فراری با امکان دسترسی به تکنیک‌های ساخت پیشرفته و مهندسان بسیار ماهر توانایی اجرای چنین طرح‌هایی را دارد. فراری قبلا یک خودرو هیبرید ۶سیلندر تولید کرده است اما اگر به دنبال تولید محصولی تمام‌برقی باشد ساختارشکنی تمام‌عیاری را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =