جیلی

رنو و جیلی با تاسیس یک شرکت مشترک به‌نام «هورس» به دنبال تولید پیشرانه‌های درون‌سوز جدید هستند. این شرکت که در لندن مستقر است ۵ میلیون پیشرانه در سال تولید خواهد کرد تا علاوه‌بر دو شرکت یادشده تامین قوای محرکه ولوو و نیسان را نیز برعهده بگیرد.

کمپانی جدید هورس می‌خواهد پیشتاز جهانی توسعه، ساخت و تامین بهترین پیشرانه‌های هیبرید، بنزینی و دیزلی باشد چراکه برندهای زیرمجموعه رنو و جیلی به دنبال هیبریدی و برقی کردن سبد محصولات خود هستند.

اهداف زیست‌محیطی

شرکت مشترک رنو و جیلی به دنبال توسعه پیشرانه‌های بنزینی و هیبرید کم‌مصرف‌تر است چراکه برندهای رقیب در پاسخ به کند شدن رشد فروش خودروهای برقی سرمایه‌گذاری خود روی قوای محرکه با آلایندگی پایین را افزایش داده‌اند.

برای مثال شرکت تویوتا چند روز پیش نسل بعدی پیشرانه‌های خود را که می‌توان در محصولات هیبرید و دیگر خودروهای پاک‌تر به‌کار برد، معرفی کرده است.

بی‌وای‌دی نیز پنجمین نسل قوای محرکه پلاگین-هیبرید خود را با مصرف سوخت کمتر رونمایی کرد. رنو و جیلی با انتشار بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند: «ترکیب تکنولوژی‌های مختلف در قوای محرکه امری ضروری است تا بتوان به کاهش انتشار کربن در دنیا دست یافت زیرا انتظار می‌رود بیش‌از نصف خودروهای تولیدی تا سال ۲۰۴۰ همچنان از پیشرانه‌های درون‌سوز استفاده کنند.» این جوینت ونچر ۵۰-۵۰ یکی از عوامل کلیدی در استراتژی رنو برای رقابت با شرکت‌های بزرگ‌تر است.

فرانسوی‌ها می‌خواهند با همکاری دیگر شرکت‌ها هزینه‌های خود را کاهش داده و به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند. رنو با تشکیل شرکت مشترک هورس به دنبال تمرکز بر خودروهای برقی است.

این برنامه یکی از اضلاع استراتژی مهم رنو برای بازسازی و احیای ساختار خود است. جیلی نیز می‌خواهد با چنین همکاری‌هایی به بازارهای خارج از چین دست پیدا کند. این خودروساز قبلا همکاری با مرسدس‌بنز برای تولید پیشرانه‌های بنزینی-هیبرید را اعلام کرد و بخشی از سهام مرسدس را نیز خرید.

درآمد ۱۶میلیارد دلاری

همان‌طور که گفته شد؛ مقر شرکت هورس در لندن قرار دارد و علاوه‌بر پیشرانه‌های رنو و جیلی، قوای محرکه سایر شرکت‌ها را نیز تامین خواهد کرد. انتظار می‌رود درآمد سالانه هورس به حدود ۱۶میلیارد دلار برسد و در سال حدود ۵ میلیون پیشرانه را تولید کند.

ماتیاس جیانینی به‌عنوان مدیرعامل هورس و دانیل لی، مدیرعامل هلدینگ جیلی به عنوان رئیس هیات‌مدیره ایفای نقش خواهند کرد. جیانینی، مدیرفروش اسبق ویتسکو است که یکی از زیرمجموعه‌های کانتیننتال به شمار می‌رود. منابع مطلع گفته‌اند این جوینت‌ونچر از چندی پیش تاسیس شده اما صدور مجوزهای نهایی آن در چین حداقل سه‌بار به تعویق افتاده بود.

هورس‌پاورترین علاوه‌بر طراحی، توسعه و تولید موتورهای احتراقی، قطعات فنی دیگری را نیز تولید خواهد کرد. ازجمله این قطعات می‌توان به گیربکس، سیستم‌های هیبرید و باتری‌ها اشاره کرد.

همچنین این شرکت ترکیب متنوعی از پیشرانه‌های هیبرید شامل موتورهای هیبریدخفیف، موتورهای هیبریدمعمولی و پیشرانه‌های پلاگین-هیبرید را ارائه خواهد کرد. پیشرانه‌های پلاگین-هیبرید دوربرد، در بازار چین بسیار محبوب هستند.

لوکا دی‌مائو، مدیرعامل گروه رنو درباره همکاری جدید این شرکت گفت: «همکاری با یک شرکت پیشرو مانند جیلی بسیار مهم است. این همکاری برای ایجاد یک بازیکن جدید با توانایی و تخصص برای توسعه موتورهای احتراق داخلی با آلایندگی بسیارکم و فناوری‌های هیبرید با اقتصاد بالا کلیدی برای آینده تاثیرگذار خواهد بود.»

این شیوه همکاری برای توسعه پیشرانه های احتراقی جدید فقط به رنو و جیلی محدود نمی‌شود. تویوتا، سوبارو و مزدا نیز اخیرا همکاری جدید خود را در طراحی موتورهای احتراقی تمیز، کوچک و هیبرید اعلام کرده‌اند.

هاچ‌بک کلاسیک؛ دورگه می‌شود

اخبار مبنی‌بر اینکه کمپانی خودروسازی چینی جیلی قصد دارد در ساخت مدل الکتریکی جدید رنو Twingo به این شرکت کمک کند، منتشر شده و گویا قرار است این خودرو در سال 2026 با قیمتی حدود 21700 دلار یا 20هزار یورو در اروپا عرضه شود.

البته هنوز کاملا مشخص نیست این کمپانی چینی، جیلی است یا اینکه دانگ‌فنگ جای آن را پر خواهد کرد. ازسوی‌دیگر، ارتقای مدل‌های تمام‌الکتریکی Twingo توسط Ampere رهبری می‌شد.

این کمپانی وابسته به رنو نبود و با هدف طراحی، مهندسی و تولید خودروهای الکتریکی گروه رنو تاسیس شد. اولین مدل آن نیز رنو 5 الکتریکی نام گرفت. سال 2022 جیلی 34درصد سهام رنو کره (سامسونگ‌موتور سابق) را خریداری کرد.

همچنین این دو کمپانی در نظر دارند خودروهای زیادی را در عرصه هیبرید-الکتریکی HEV و ICE به بازارهای کره‌جنوبی عرضه کنند. محصولات رنو کره نیز از سیستم CMA جیلی استفاده می‌کنند.

این ارتباطات باعث می‌شوند در درست بودن اخبار منتشرشده تردیدی نباشد و جیلی واقعا بخواهد در ساخت محصول جدید رنو به آن کمک کند.

جیلی در تولید خودروهای برقی کوچک‌تر مانند پاندا و اسمارت #۱ و … بسیار حرفه‌ای عمل کرده است. رنو در سال 2020 با دانگ‌فنگ قراردادی بست و به تولید Dacia Spring ادامه داد.

البته خوب است بدانید جیلی از همان ابتدا شاهد روند ارتقای Twingo الکتریکی بود و احتمال دارد این محصول از مرحله کانسپت وارد بخش تولید شود.

براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است تا دو سال دیگر باید شاهد ورود رنو Twingo الکتریکی به بازار باشیم، اما حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا جیلی در روند ساخت این محصول به رنو کمک خواهد کرد یا باید منتظر شرکت دیگری باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =