تنها یك دستگاه از فراری كالیفرنیا كه دارای رنگ قرمز است، با مجوزی كه برای یكی از قهرمانان نامی كشتی جهان و المپیك صادر شده بود، به كشورمان وارد شد ولی هم‌اكنون فرد دیگری این خودرو را خریداری كرده است و مورد استفاده قرار می‌دهد.




 به دلیل تك و ویژه بودن این خودرو در ایران، قیمت دقیقی برای آن متصور نیست و كارشناسان تنها می‌توانند برآوردی از قیمت این خودروی لوكس را مورد گمانه‌زنی قرار دهند تا گران‌ترین خودروی ایران شناخته شود.

با وجود این، چنین خودرویی بین گران‌ترین و لوكس‌ترین خودرو‌های حال حاضر كمپانی فراری جایگاه خاصی ندارد چون در میان خودرو‌های این كمپانی، تنها مدل انزو كه طی فقط سه ثانیه، از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر در ساعت می‌رسد، جایی دارد و در رده هفتم قرار گرفته است؛ در حالی كه بر آورد می‌شود اگر آن خودرو اجازه ورود به كشورمان را پیدا می‌كرد چیزی نزدیك به هشت میلیارد تومان ارزش داشت.

كالیفرنیای قرمز رنگ 2.5 میلیارد تومانی موجود،‌ دارای وزن 1630 كیلو گرم و موتوری هشت سیلندر و v شكل است كه 454 اسب بخار نیرو تولید می‌كند.

این خودروی دو در اسپرت دارای سقف فلزی تاشویی است و در كمتر از چهار ثانیه می‌تواند از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر در ساعت برسد و در نهایت می‌تواند سرعت خود را تا 310 كیلومتر در ساعت افزایش دهد.

بزرگ‌ترین مشكل كالیفرنیا در طراحی نمای عقب آن است، جایی كه به دلیل قرار گرفتن تمام تجهیزات لازم برای بسته شدن سقف هارد تاپ كمی ارتفاع آن زیاد شده و با آن كه از نمای كناری یا به اصطلاح Side view ظاهری شكیل و كلاسیك را ایجاد كرده، اما با نگاه مستقیم به رخ عقب آن، طراحی این بخش را كمی گنگ و نه‌چندان دلچسب می‌یابید.

همچنین علاوه بر چراغ‌های عقب گرد فرو رفته بین خطوط بخش عقب بدنه كه فرم ساده‌ای را نیز به وجود آورده‌اند، لوله‌های اگزوز نیز همانند لكسوس IS-F تزئینی بوده و با لوله‌های اگزوزی پشت خود پنهان كرده است، هیچ اتصال فیزیكی ندارند، اما هنگام تست فراری كالیفرنیا، در هر شهر و روستایی از ایالت باواریا (محل تست این خودرو) عده بسیاری به كالیفرنیا خیره می‌شدند و هیچ یك از مسائل فوق نمی‌توانست مانع این خیره‌شدن شود!

در این خودرو، تعویض دستی دنده‌ها بسیار بهتر است و مانع هدر رفتن نیروی موتور می‌شود. هنگام تعویض دنده‌ها صدایی شبیه به شلیك شاتگان از اگزوزهای فراری شنیده می‌شود! نكته دیگر نیز ترمزهای سرامیك كربنی آن است. این ترمزها هنگامی كه سرد باشند، عملكرد فوق‌العاده پایینی دارند كه بخصوص در ترافیك‌های شهری بسیار آزاردهنده می‌شوند.

در فراری نیز سیستم launch control را می‌توان با فشار دكمه‌ای از كنسول میانی فعال كرد و تا زمانی كه پدال گاز را تا انتها فشار دهید، تعویض‌ها به صورت خودكار انجام می‌شود.

در داخل، فراری لوكس و اعیانی بودن را به نمایش می‌گذارد كه هنر طراحی آن كاخ‌های مجلل و فوق‌مدرن امروزی را به چالش می‌كشاند.

در فراری كالیفرنیا چرم دست‌دوز در سراسر كابین به چشم می‌خورد و رنگ‌بندی و طراحی بخش‌های مختلف كابین خودرو در كنار فرم مدرنی كه دارند، یادآور كنسول‌های كلاسیك هستند كه همین مساله زیبایی آن را دوچندان كرده است. صندلی‌های عقب این خودرو هم تنها فضای لازم برای صندلی كودك را دارند و بزرگسالان نمی‌توانند از آنها استفاده كنند.

قیمت این خودرو در بازارهای جهانی حدود 200 هزار دلار معادل حدود 700 میلیون تومان است.

مازراتی فول و غیرفول گرن كابریو ـ یك میلیارد و 150 تا یك میلیارد و 300 میلیون تومان  

بین خودرو‌هایی كه تاكنون اجازه ورود به كشورمان را پیدا كرده‌اند، مازراتی از همه گران‌تر بوده است البته باید از خودروهایی كه به صورت ویژه و تك موردی یا با استفاده از پلاك گذر موقت در ایران دیده شده‌اند، صرف‌نظر كرد. مثلا خودروی بوگاتی (گران‌ترین خودروی دنیا) كه مدتی با پلاك گذر موقت دیده شد و در صورت واردات آن و پلاك شدن، قیمتی نزدیك به 20 میلیارد تومان پیدا می‌كرد!

موتور این خودروی ایتالیایی طی 5.2 ثانیه سرعت آن را از صفر به صد كیلومتر در ساعت می‌رساند. این ویژگی دارای پیشرفتی 0.2 ثانیه‌ای نسبت به مدل پیشین این ماشین است چون مهندسان سازنده با اعمال آخرین ترفندها در اصلاح شاسی و سیستم تعلیق، وزن خودرو را تا صد كیلوگرم پایین آورده‌اند.

علاوه بر بازبینی و باز طراحی‌های صورت گرفته در قسمت‌های مختلف این خودرو، مجموعه ترمزگیری كابریو اسپرت هم تغییرات گسترده‌ای به خود دیده است.

مجموعه ترمزگیری این خودرو با دارا بودن دیسك‌های 360 میلی‌متری در چرخ‌های محور جلو و 330 میلی‌متری در محور عقب به كمك انواع سامانه‌های كمكی، سطح متفاوتی از امنیت را برای راننده به همراه می‌آورد.

طبق اعلام شركت مازراتی، سامانه ترمزگیری كابریو اسپرت در سرعت صد كیلومتر بر ساعت به 35 متر مسافت نیاز دارد تا این خودرو 1980 كیلوگرمی را به حالت ایست كامل درآورد. مصرف سوخت این ماشین پرقدرت 450 اسب بخاری در مسیرهای بزرگراهی فقط هشت كیلومتر در هر صد كیلومتر است و باك بنزین این خودرو، 75 لیتر ظرفیت دارد.

قیمت پایه این محصول در بازارهای خارجی 15.016 دلار معادل حدود 530 میلیون تومان است. یادآوری می‌شود این خودرو در دو نوع فول و غیرفول در بازار ایران موجود است كه تفاوت بین آن فقط آپشن‌های موجودروی خودرو است، اما همین آپشن‌ها حدود 200 میلیون تومان تفاوت قیمتی میان دو خودرو ایجاد كرده و باعث شده مقام دوم و سوم گران‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران در انحصار این دو برادر باشد!

پورشه پانامرا S ـ یك میلیارد و 100 میلیون تومان  

علی دایی، چهره مشهور فوتبال ایران در بین صدها پورشه سوار ایرانی، مشهور‌ترین به شمار می‌رود. پورشه پانامرا خودرویی با حداكثر سرعت 282 كیلومتر در ساعت است كه با چنین سرعتی تنها در بزرگراه سراسری شمال به جنوب كشور آلمان اجازه تردد دارد. حجم موتور این خودرو بالغ بر 4800 سی‌سی است كه قدرتی معادل 400 اسب بخار نیرو تولید می‌كند. دنده‌های این پورشه، اتوماتیك نیست و دارای هفت دنده دستی است. این پورشه هم می‌تواند طی 4.8 ثانیه از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر بر ساعت برسد.

پانامرا هشت سیلندره و دارای 32 سوپاپ است و حجم مخزن صد لیتری دارد. این ماشین در خارج شهر نزدیك 18 لیتر و در داخل شهر، نزدیك 12 لیتر مصرف می‌كند. طول پورشه پانامرا پنج متر، عرض آن كمتر از دو متر و وزن این خودروی چهار نفره 1800 كیلوگرم است. پانامرا هفت سال از پورشه كاین جوان‌تر است و از چهار سال پیش به بازارهای جهانی عرضه شده است.

برخی امكانات ویژه این خودرو شامل تنظیم ارتفاع خودرو، تنظیم حالت رانندگی (Sport, SportpluS)، تنظیم صدای خروجی سیستم اگزوز، GPS، تلفن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیك جداگانه برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم گرمكن و سردكن صندلی‌ها، شیشه‌های كناری سرنشینان عقب دارای پرده برقی، سانروف برقی، صندلی‌های برقی جلو با سیستم حافظه یكپارچه برای آینه و فرمان، ماساژور صندلی‌های جلو، كروز كنترل هوشمند، سنسور پا به همراه دوربین دید عقب، آینه‌های ضدنور، سنسور باران، كمك فنرهای PASM، انتقال قدرت PDK و ترمز‌های ABS، ASR، MSR، ABD و PSM می‌شود!

قیمت این خودرو در بازارهای خارجی 201.232 دلار معادل حدود 750 میلیون تومان است.

مرسدس بنز SL500 ـ یك میلیارد و 50 میلیون تومان

بهای پایه این خودرو در خارج از كشور حدود 575 میلیون تومان است كه با احتساب اخذ 10 درصد برای صدور برگ سبز گمركی، شش درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده، حدود پنج میلیون تومان بابت هزینه‌های شماره‌گذاری و همچنین پرداخت تعرفه، ورود هر دستگاه از این خودروها با احتساب سود 10 درصدی واردكننده و سود بین سه تا پنج درصدی نمایشگاه‌دار، به نزدیك یك میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است ولی در ركود فعلی بازار، این قیمت اندكی رو به كاهش گذارده و به یك میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده است. قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی 168.190 دلار معادل حدود 575 میلیون تومان است.

Sl500 دارای موتوری كاملا مشابه با S500 است ولی جثه‌ای كاملا ریزتر و طراحی لوكس‌تر و متفاوتی دارد. عرض تایر‌های این خودرو هم پهن‌تر از دیگر بنز گران بازار ایران و حدود 26 سانتی‌متر است. این ماشین كه شتاب و سرعتی مشابه S500 و مصرف سوختی تقریبا برابر با آن دارد، تنها ظرفیت حمل دو سرنشین را داراست و علاوه بر دارا بودن سیستم ضدقفل ترمز ای.بی.اس، دارای كیسه‌های هوای جانبی، سرنشین و راننده است. این ماشین چهار سال پیش و سه سال بعد از ارائه S500 به بازارهای جهانی عرضه شد و تا همین اواخر نیز ورود آن به كشورمان ادامه داشته است.

Sl500 كه بیش از 1900 كیلوگرم وزن دارد دارای باك بنزین 80 لیتری است.

پورشه كاین ـ یك میلیارد تومان

قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی 156.699 دلار معادل حدود 550 میلیون تومان است.

این خودروی لوكس آلمانی، دارای موتوری 4.8 لیتری با قدرت سرسام‌آور 550 اسب بخار است كه طی كمتر از پنج ثانیه می‌تواند از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر بر ساعت برسد.

حداكثر سرعت این نوع پورشه كه در سال‌های اخیر در بازار ایران به تعداد نسبتا زیادی وارد و عرضه شده است 280 كیلومتر در ساعت است. شش دنده آن دستی و در تیپ ترونیك اتوماتیك است و از هشت سیلندر و 32 سوپاپ بهره می‌برد.

پورشه كاین لاستیك‌های كاملا پهنی دارد و عرض تایر‌های آن حدود 30 سانتی‌متر است. مصرف بنزین این ماشین درون شهر نزدیك به 19 لیتر و در خارج شهر نزدیك به 11 لیتر به ازای هر صد كیلومتر رانندگی است.

باك بزرگ این ماشین سنگین نزدیك به 2.5 تنی، صد لیتر گنجایش دارد. پورشه كاین كه از 11 سال پیش تاكنون به بازارهای جهان عرضه می‌شود دارای ظرفیت حمل پنج سرنشین است كه دارای امكانات فراوان و خاصی مانند قفل دیفرانسیل مركزی، ترمزهای چهار دیسك شامل دیسك‌های تهویه مناسب، توزیع ترمز الكتریكی، آلیاژ لوكس و دستگیره‌ها و درب‌های چرمی، پنجره عقب مجهز به مه‌شكن، ریل سقفی، بادشكن در عقب، شیشه‌های رنگی در داخل كابین عقب و جانبی، حفاظت از قسمت زیر موتور، صندلی چرمی با چرم اضافه، كیسه هوای جانبی در جلو با سنسورهای ساكن، 12 اسپیكر، فرمان چرمی با ساختار چندمنظوره و تنظیم تلسكوپی، سیستم تهویه مطبوع با میكرو و فیلتر كربن فعال، سیستم مانیتور كاهش باد لاستیك، شستشو دهنده‌های گرمایشی، آینه‌ای بیرونی گرمایشی، ثابت نگهدارنده موتور، شیشه‌های خصوصی، پریزهای برق، سیستم ورود بدون كلید، پوشش كارگو، فرستنده یونیورسال Home Link، باتری با ظرفیت بالا برای وظایف سنگین، دستگاه پخش فشرده، چهارچرخ دارای سیستم ترمز abS و... است.

مرسدس بنز S500 ـ 930 میلیون تومان

خودروی مرسدس بنز از چندین دهه پیش تاكنون شناخته‌شده‌ترین و شاید رسمی‌ترین ماشین گرانقیمت خیابان‌های ایران محسوب می‌شده كه مدل‌های مختلف آن مورد استفاده پلیس و دستگاه‌های امنیتی و سیاسی و بازرگانان و متمولان جامعه قرار می‌گرفته است.

مدل S500 با آن كه جزو گران‌ترین بنزهای دنیا نیست و در كلاس خود (بنزهای كروك) كه شامل شش مدل بنز كشیده دیگر هم می‌شود در رده ششم قرار دارد، از گران‌ترین خودروهای موجود در بازارهای ایران محسوب می‌شود.

این ماشین آلمانی كه از هفت سال پیش تولید می‌شود و تا همین اواخر نیز وارد كشورمان شده، دارای موتوری 5.5 لیتری با توان 387 اسب بخار است كه از این حیث، به بی‌ام‌و X6 برتری دارد.

این بنز دارای هفت دنده اتوماتیك با قابلیت دستی شدن است و طی 5.4 ثانیه سرعتش از صفر به صد كیلومتر در ساعت می‌رسد.

حداكثر سرعت آن نیز 250 كیلومتر در ساعت است. S500 دارای هشت سیلندر و 32 سوپاپ است و طولی بیش از پنج متر دارد. وزن این خودروی كشیده كه ظرفیت پنج سرنشین دارد، نزدیك به دو تن است و حجم مخزنی حدود 110 لیتر بنزین دارد! این بنز علاوه بر سیستم ضدقفل ای‌بی‌اس و قفل مركزی، دارای كیسه‌های هوای متعددی برای راننده، سرنشین جلو، كناری و پرده‌ای است كه از زوایای مختلف برای سرنشینان ایمنی ایجاد می‌كند.

مصرف بنزین برون‌شهری این ماشین گران، 8.6 لیتر در هر صد كیلومتر است كه در داخل شهر این مصرف، تقریبا دو برابر می‌شود و به 17.5 لیتر می‌رسد.

قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی 164.454 دلار معادل حدود 580 میلیون تومان است.

مازراتی quarto porte g.t.s ـ 920 میلیون تومان

این خودروی سدان (چهار در) بیشتر مورد استقبال آنهایی است كه قدری به ویژگی‌های خانوادگی این خودرو بیشتر اهمیت می‌دهند چون برخلاف مدل‌های گران‌تر مازراتی (كه كوپه یعنی دارای دو در هستند) چهار در دارد.

مشخصات استاندارد این خودرو هم مانند قیمتش در سطحی بسیار بالا قرار دارد یعنی موتور 4700 سی‌سی هشت سیلندر هفت شكلی در اختیار دارد كه قدرت 44 اسب بخار را تامین می‌كند. شتاب صفر تا كیلومتر این نوع مازراتی 5.2 ثانیه و سرعت نهایی آن به 285 كیلومتر در ساعت می‌رسد.

قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی 143.783 دلار معادل حدود 505 میلیون تومان است.

هامر H2 ـ 900 میلیون تومان

هامر (شوالیه) كه با ظاهری كاملا متفاوت برای كاربری‌های ویژه و عمدتا نظامی ساخته شده و از سال 2006 در اختیار برخی ارتش‌های بزرگ دنیا ازجمله ارتش آمریكا قرار گرفته است.

ایران هم در سال 2008 ده‌ها دستگاه از این خودرو را خریداری و تعداد یك تا دو دستگاه در اختیار هر استانداری به منظور استفاده در شرایط ویژه و حوادث غیرمترقبه قرار داد. دو سال بعد، چندین دستگاه دیگر از خودروی هامر نیز به كشور وارد شد و در اختیار خریداران متمول بخش خصوصی قرار گرفت. انواع هامر‌ها كه سال 2006 به دنیا معرفی شدند تا شگفتی بزرگی در صنعت خودروسازی بیافرینند شامل مدل‌های اچ 1، اچ 2، اچ 3 و اچ 3 ـ آلفا بودند.

نوع اچ 1 در طبقه‌بندی شكل ظاهری شاسی بلند قرار داشت و مخصوص عبور از مناطق صعب‌العبور طراحی شده بود.

این نوع خودرو می‌توانست توسط بالگرد به روی زمین‌هایی غیرمسطح مثل كوه پرتاب شود و بلافاصله به حركت خود ادامه دهد بنابراین كمتر در داخل شهرهای جهان مورد استفاده قرار گرفت. هامر اچ 1 در مقابل گلوله و حتی برخی انواع موشك هم ایمن و آسیب‌ناپذیر است.

این ماشین از موتوری هشت سیلندر به حجم 6.6 لیتر و قدرت 300 اسب بخار استفاده می‌كند. هامر اچ 2 هم شاسی بلند (Suv) است و در دو نوع وانت دو كابین (pickup) و واگن تولید می‌شود كه اغلب در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هامر اچ 2 از موتور هشت سیلندر V شكل شش لیتری با قدرت 325 اسب بخار بهره می‌گیرد كه نیروی به دست آمده را به هر چهار چرخ منتقل می‌كند.

از میان مدل‌های هامر، اچ 2 در خیابان‌های ایران به تعدادی محدود تردد می‌كند. اچ 2 ظرفیت مخزن بنزین 95 لیتری دارد و در شهر 8.4 لیتر برای هر كیلومتر می‌سوزاند. مصرف سوخت این ماشین در بزرگراه هم تنها 6.2 لیتر برای هر صد كیلومتر است.

گیربكس آن هم دارای دو دنده اتوماتیك است. هامر، نزدیك به سه تن وزن داشته و طولی حدود پنج متر و 20 سانتی‌متر دارد. ارتفاع هامر اچ 2 هم مثل عرضش بیش از دو متر است. این خودروی غول مانند دارای ترمز‌های ویژه، دو دیفرانسیل و ظرفیت پنج سرنشین است.

بی‌ام‌و X6 ـ 830 میلیون تومان

هرچند كیفیت و قیمت این نوع خودرو در بین 65 مدل مختلف بی‌ام‌و در جایگاه چندان بالایی قرار ندارد و به عنوان نمونه، مدل x6m در صورت اجازه ورود به كشورمان قیمتی زیر هفت میلیارد تومان به خود نخواهد دید ولی همین مدل x6 موجود هم چنان جلب توجه می‌كند كه استفاده حسین رضازاده ورزشكار پیشین شاخص دنیای ورزش از یك دستگاه آن و رانندگی او در مسیر اتوبانی تهران به زنجان در سال‌های گذشته، حواشی خبری زیادی ایجاد كرد.

به هر حال این خودروی شاسی بلند لاستیك پهن كه دارای موتوری سه لیتری با قدرت 306 اسب بخار است دارای شش دنده اتوماتیك، شش سیلندر و 24 سوپاپ است كه با شتاب صفر تا صد 6.7 ثانیه‌ای، حداكثر سرعتی معادل 240 كیلومتر در ساعت دارد.

ایكس 6 كه نزدیك پنج متر طول و دو متر عرض دارد در خارج شهر به ازای هر صد كیلومتر، 8.3 لیتر بنزین مصرف می‌كند و در رانندگی داخل شهری 13.2 لیتر به ازای هر صد كیلومتر می‌سوزاند.

این خودرو از سیستم ضدقفل ای‌بی‌اس، سیستم شناسایی راننده از طریق اثر انگشت، فرمان هیدرولیك، كیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و كیسه هوای جانبی و قفل مركزی برخوردار است و حجم مخزنی با ظرفیت 85 لیتر سوخت دارد. بی‌ام‌و ایكس 6 محصول جدیدی نیست و از سال 2008 میلادی به بازار آمده است.

تعداد خودروهای بی‌ام‌و بازار ایران شاید بیش از دیگر خودروهای لوكس باشد و بنابر این استفاده از چنین خودرویی خیلی چشم را خیره نمی‌كند.

با این حال علی كریمی فوتبالیست مشهور ایران، سرشناس‌ترین بی‌ام‌و سوار همیشگی خیابان‌های ایران محسوب می‌شود.

منبع : جام جم انلاين

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    از یه سایت به اصطلاح تخصصی خودرو خیلی بعید که اسم درست یه ماشین معروفا ندونه .فراری 458 ایتالیاست نه کالیفرنیا
  • افشین ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    علی درست گفت. واقعا که!
  • بازنده ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    ما کجا اونا کجا ما قبل از گرانی خودرو پراید ثبت نام کردیم حالا سه ماهه غصه میخوریم که اون اضافه قیمت را چگونه تهیه کنیم حالا میبینیم همه پول ما زاپاس اونا هم نمیشه
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    يعنی از پرايد منم سريعتر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =