وضع مالیات گمرکی در کشور برای واردات خودروها باعث شده است قیمت خودرو در بازار نسبت به بازارهای جهانی بالاتر باشد که این اختلاف قیمت، گاهی با سودجویی واردکنندگان نیز همراه می‌شود تا بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش اخبار خودرو ، در مواردی قیمت خودروهای وارداتی حدود ۱۰ برابر قیمت خودرو در بازارهای جهانی اختلاف پیدا می‌کند که از نمونه‌های آن می‌توان به قیمت مازراتی گیبلی در سال‌های گذشته اشاره کرد.

از سوی دیگر افت قیمت خودروهای کارکرده در بسیاری از کشورهای جهان، زیاد است و پس از گذشت حدود ۵ سال کارکرد و پایان عمر گارانتی، افت قیمت شدیدی را به خود می‌بینند. این در حالی است که افت قیمت خودروهای کارکرده در کشور ما این‌گونه نبوده و کم‌تر است.

حال این دو عامل مهم دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خودروهای وارداتی کارکرده اکنون تفاوت قیمت قابل توجهی با نمونه‌های مشابه در کشورهای همسایه داشته باشند.

در مواردی حتی می‌توان با پول یک خودروی وارداتی کارکرده در کشور، یک نمونه صفر کیلومتر آن ‌را در کشورهای مبدا خریداری کرد! از این رو در این صفحه سعی کردیم اختلاف قیمت خودروهای وارداتی کارکرده در بازار را با نمونه‌های مشابه آنها در کشورهای مبدا که معمولا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند، مقایسه کنیم.

ب‌ام‌و سری۳ سدان E90

[caption id="attachment_186446" align="aligncenter" width="300"]ب‌ام‌و سری3 سدان E90 ب‌ام‌و سری۳ سدان E90[/caption]

ب‌ام‌و سری۳ یکی از اصیل‌ترین خودروهای جهان و قدمت آن نزدیک به نیم‌قرن است. این خودرو که برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ تولید شد، تاکنون ۵ نسل را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر نسل ششم خود را از سال ۲۰۱۲ تجربه می‌کند.

تمام نسل‌های سری۳ در زمان خودشان وارد کشور شده‌اند و اکنون تمام نسل‌های آن در بازار داخلی موجودند و بنابراین سری۳ یک خودروی کاملا آشنا برای ماست.

نسل پیشین این خودرو در چهار کلاس سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ تولید شد که به‌جز مدل استیشن، تمام مدل‌های آن در کشور عرضه شده است.

نسخه سدان سری۳ در نسل پیشین با کد E90 شناخته می‌شود که در حال حاضر نسخه‌های کارکرده آن در بازار از ۷۵ تا ۱۵۸ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که اگر سراغ نمونه‌های مشابه آن در کشور مبدا برویم، قیمتش در بازه ۱۹ تا ۷۶ میلیون تومان قرار دارد.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت با قیمت یک دستگاه پراید صفر کیلومتر و حتی ارزان‌تر از آن می‌توان یک ب‌ام‌و سدان سری۳ کارکرده خریداری کرد که در کلاس سدان جمع‌و‌جور لوکس قرار می‌گیرد.

جای تعجب دارد اما عجیب‌تر از آن قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر نسل جدید سری۳ سدان با کد F30 است که از ۱۴۵ میلیون تومان آغاز می‌شود.

هیوندای جنسیس کوپه

[caption id="attachment_186447" align="aligncenter" width="302"]هیوندای جنسیس کوپه هیوندای جنسیس کوپه[/caption]

اگر بخواهیم فهرستی از محبوب‌ترین خودروهای چند سال اخیر در کشور را تهیه کنیم، بدون شک هیوندای جنسیس کوپه یکی از خودروهای موجود در این فهرست خواهد بود.

این کوپه اسپرت برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط هیوندای تولید و به سرعت وارد بازار کشور شد و توانست به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. قدرت زیاد و شتاب بالا در کنار قیمت مناسب و ظاهر نسبتا جذاب، باعث شد جنسیس فروش خوبی را در ایران تجربه کند.

تولید این خودروی کره‌ای به‌تازگی متوقف شده، اما ورود آن به کشور به‌دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی چند سالی متوقف شده است. در حال حاضر ۸۸ تا ۱۴۵ میلیون تومان باید هزینه کنید تا بتوانید نمونه‌های کارکرده این خودروی اسپرت کره‌ای را خریداری کنید.

این در حالی است که نسخه‌های صفر کیلومتر آن در کشورهای همسایه حدود ۱۲۱ میلیون تومان قیمت دارد. اما اگر نمونه کارکرده آن ‌را بخواهید خریداری کنید، تنها باید ۵۳ تا ۹۹ میلیون تومان هزینه کنید.

هیوندای جنسیس کوپه از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۶٫۴ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۰٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هیوندای سانتافه

[caption id="attachment_186448" align="aligncenter" width="259"]هیوندای سانتافه هیوندای سانتافه[/caption]

هیوندای سانتافه محبوب‌ترین خودروی وارداتی به کشور بوده که در سال‌های اخیر در صدر جدول وارداتی‌های قرار دارد. این خودروی کره‌ای حدود ۱۰ سال مداوم در بازار کشور حضور داشته و اکنون یکی از قدیمی‌های بازار خودروهای وارداتی در کشور به‌حساب می‌آید.

کمپانی هیوندای برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ هیوندای سانتافه را به‌عنوان یک شاسی‌بلند جمع‌و‌جور تولید کرد. پس  از شش سال،  در سال ۲۰۰۶ هیوندای نسل دوم سانتافه را با تغییرات اساسی روانه بازارهای جهانی کرد.

کشور ایران به سرعت تبدیل به یکی از مقاصد اصلی این شاسی‌بلند کره‌ای شد و استقبال از آن در بازار به‌شدت بالا رفت.

نسل دوم سانتافه با تمام ایرادات و مشکلاتی که داشت توانست با تکیه بر ظاهر زیبا و قیمت مناسب، فروش قابل توجهی را تجربه کند. نسل دوم سانتافه در سال ۲۰۱۲ جای خود را به نسل جدید داد.

نسل جدید نیز با تکیه بر محبوبیت پدر توانست موفقیت خوبی را در بازار ایران کسب کند. در حال حاضر حدود ۵ سال است که از حضور موفق نسل دوم سانتافه در ایران می‌گذرد و اکنون نسخه‌های کارکرده آن در بازار حدود ۸۳  تا ۱۵۴ میلیون تومان قیمت دارند.

این در حالی است که اگر در کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس که مبدا اصلی خودروهای وارداتی به کشور به‌حساب می‌آیند، به‌دنبال نسخه کارکرده نسل دوم سانتافه باشید، به بازه قیمتی ۲۸ و ۵۰۰ تا ۵۱ میلیون تومان خواهید رسید!

جالب است بدانید که در این کشورها یک دستگاه هیوندای سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ فول‌آپشن با پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۳ لیتری و پلت‌فرم دو دیفرانسیل تنها ۱۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد!

مرسدس بنز S کلاس

[caption id="attachment_186450" align="aligncenter" width="372"]مرسدس بنز S کلاس مرسدس بنز S کلاس[/caption]

مرسدس بنز S کلاس پرچم‌دار خودروهای برند مرسدس بنز است و اوج هنر و تکنولوژی این خودروساز را باید در این‌کلاس‌ جست‌و‌جو کرد.

S کلاس در رده سدان بزرگ‌های لوکس قرار می‌گیرد و یکی از اصیل‌ترین خودروهای موجود در این رده به‌حساب می‌آید. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۷۲ تولید شد و اکنون پس از گذشت ۴۵ سال تولید بدون وقفه، نسل ششم آن در حال عرضه است.

نسل جدید اس‌‌کلاس در سال ۲۰۱۴ از سوی مرسدس بنز، معرفی و جایگزین نسل پنجم شد. در حال حاضر نسل جدید این خودرو در بازه قیمتی ۴۴۹ تا ۷۱۲ میلیون در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عرضه می‌شود.

از میان نسل‌های مختلف این خودرو نسل پنجم پررنگ‌ترین حضور را در ایران تجربه کرده و بیشترین اس‌کلاس‌های موجود در کشور متعلق به همین نسل است. در حال حاضر نمونه‌های کارکرده نسل پیشین اس‌کلاس در بازار در بازه ۲۴۴ تا ۸۷۵ میلیون تومان قیمت دارند.

با این حساب باید گفت نمونه کارکرده نسل پیشین اس‌کلاس حتی قیمتی فراتر از نسخه صفر کیلومتر نسل جدید آن در بازارهای جهانی داشته باشد! حال اگر اس‌کلاس نسل پنجم را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جست‌و‌جو کنیم به بازه قیمتی ۳۹ تا ۳۵۱ میلیون تومان خواهیم رسید!

بله شاید خیلی عجیب باشد، اما با مبلغی ارزان‌تر از قیمت برخی محصولات داخلی، می‌توان یک دستگاه اس‌کلاس کارکرده خریداری کرد!

پورشه پانامرا [caption id="attachment_186451" align="aligncenter" width="211"]پورشه پانامرا پورشه پانامرا[/caption]

پورشه پانامرا از جمله نام‌های آشنا در بازار خودروی ایران بوده است و شهرت زیادی در میان علاقه‌مندان به خودرو در کشور دارد.

پانامرا با نسخه توربو خود چند سالی عنوان قدرتمندترین، سریع‌ترین و گران‌ترین خودروی بازار کشور را با خود یدک کشیده و به محبوبیت خوبی دست یافته است.

این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک فست‌بک متوسط به بازارهای جهانی عرضه شد. نسل اول پانامرا پس از ۶ سال تولید، در سال ۲۰۱۶ جای خود را به نسل دوم داد.

با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور، نسل دوم این فست‌بک آلمانی هم‌چنان نتوانسته است در بازار ایران عرضه شود. اما در حال حاضر نمونه‌های کارکرده نسل اول آن همچنان در بازار موجود بوده و قیمت‌شان در بازه ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان است.

شاید این مبلغ برای یک خودروی کارکرده زیاد به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که نمونه‌های مشابه آن در کشور مبدا ۱۱۵ تا ۴۳۷ میلیون تومان قیمت دارند. همچنین بد نیست بدانید نمونه صفر کیلومتر نسل دوم پانامرا در بازار‌های جهانی معمولا در بازه ۵۳۰ تا ۸۲۲ میلیون تومان قرار دارد.

  منبع : روزنامه دنیای خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
    لعنت بر انحصار و انحصار گری که جز ستم به مردم هیچ عایدی ندارد!!
  • مهدی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    اینجا ایران است !!!!!!
  • ماها ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    همش به بهانه حمایت از تولید داخل...که متسفانه هیج پیشرفتی تو صنایع خودرو داخلی مشاهده نمیشه...این فرق قیمت یک ..... خودرو فاهش است
  • وحید ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    کاش متوسط درآمد افراد رو هم در کنار این مقایسه قرار داده بودید تا بهتر متوجه بشن که در چه شرایطی هستیم. واقعا جای تاسف داره برای همه کسایی که باعث ئ بانی این مشکلات هستن
  • اميد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    اینا فقط دست بگیر دارن خیری به ما نمیرسونن فقط تا میتونن میچاپن
  • آرش ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    1
    عوضش ما تولید داخل داریم اونا ندارن تازه ایجوری هم اقتصاد کشورمون قوی تر میشه هم اینکه افزایش جمعیت مهار میشه میدونید چند هزار شغل تو تولید ماشی و کفن و دفن اموات درگیرن؟ خودایی آدم باید منصفانه قضاوت کنه. باش تا صبح دولتت بدمد!
  • مصطفی ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    چه ظلمی میکشیم ما
  • کیوان ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    جالبه در دوبی ماشین ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ Homer Benz BMW Hyondai Toyota Nissan GMC Ford Honda هم قیمت با پراید صفر کیلومتر در ایران است
  • ایران خودرو تابوت ساز ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    مردم ما حقشون اینه ملتی که نتونه یک سال صبر کند و با نخریدن خودرو نو شرکت سازنده تابوت زنده بر رو ورشکست کنه باید جون بده باید بمیره مردم ما حافظه و درک ندارند فقط شعار می دند من خودم دوسال نخریدم با اینکه نیاز داشتم یک ماشین دست دوم نیسان قناعت کردم .... اما یک مشت .... فریب وام های خودرو ساز داخلی رو خوردند و به همه کمپینیها لطمه زدند .
  • علی ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    اینا اگه عرضه دارن با بنز رقابت کنن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =