کد خبر: 19642
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷

سازمان توسعه تجارت هفته ی گذشته لیست جدید خودروهای مجاز وارداتی را منتشر کرد ، در کنار اسامی آشنایی که پیش‌تر نیز در بازار ایران حضور داشتند، یک نام بیشتر از بقیه جلب توجه می‌کرد؛ برندی به اسم ABT که می‌دانیم یک خودروساز نیست بلکه ماهیتی تیونری دارد.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از بازار خبر، خلاصه داستان تا جایی ادامه پیدا کرد که فهمیدیم شرکت «آراد خودروی هرمز» پشت این آن قرار دارد. شرکتی که در سایت خود، همکاری با Carlsson دیگر تیونر آلمانی را نیز درج کرده است. بعد این را هم فهمیدیم که دو مدل ثبت سفارش شده اند. یکی پاسات و دیگری بیتل. دومی همان فولکس واگن قورباغه ای خودمان است.

قورباغه ای با محبوبیت دوبل
فولکس واگن در کنار ژیان و پیکان بخشی از فرهنگ اتومبیل در ایران را تشکیل می دهد. محصولی ساده، ارزان، با قدرت مناسب و به قیمتی منطقی. اگرچه طراحی اش فانتزی بود ولی نمی شد به آن لقب دخترانه داد. حتماً داستانش را بارها شنیده اید. داستان خودرویی بی نظیر که مدل سنتی و کلاسیک آن از سال 1938 تا 2003 میلادی (65 سال) توانست به فروش خیره کننده 21 میلیون دستگاه دست پیدا کند.

اما آنچه امروز قرار است درباره اش صحبت کنیم، نسل جدید آن و در حقیقت New Beetle است. از آنجایی که فولکس واگن آلمان مالکیت برندهای Audi، Seat و Skoda را دارد از پلت فرم همین بیتل روی مدل های آئودی A3، سئات Leon و اشکودا Octavia بارها و بارها استفاده کرد.
مخلص کلام اینکه شاید درظاهر این همان بیتل کلاسیک است که فقط ظاهرش مدرن شده ولی در باطن خود از فناوری روز مهندسان آلمان بهره می برد.
همکاری با ای بی تی
شاید به نظر نرسد ولی ABT SportLine (بخوانید ای بی تی  اشپرت لاین) سابقه ای 43 ساله در عرصه تیونینگ خودروها دارد. اصلا ً موسس این شرکت خود یکی از مهندسان شرکت تیونینگ Abarth اتریش بود. بنا بر این خوب می داند که تیونینگ شهری چیست و تیونینگ مسابقه ای چه باید باشد.
این برند در 99 درصد فعالیت های خود با گروه خودروسازی فولکس واگن همکاری می کند. به همین خاطر تبدیل به بزرگ ترین تیونر محصولات فولکس شده است. بیتل هم یکی از آنها. اولین تجربه ای بی تی و این کوپه به سال 2011 برمی گردد. ما امیدواریم آنچه به ایران می آید، نسخه جدیدتر باشد.

واقعاً قرار است از این خودرو چه انتظاری داشته باشیم؟ می دانیم که بدنه بیتل یکی از آیرودینامیک ترین ها در بین هم کلاسان محسوب می شود. همان حالت گرد و منحنی که به عقیده بسیاری چهره ای خندان و مظلوم را تداعی می کند، یکی از پایین ترین ضرایب درگ (اصطکاک) را ثبت می کند. این در حالی است که ABT می گوید برای این خودرو از المان های بهینه سازی آیرودینامیک استفاده کرده است.
البته می دانیم که این تیونر نه جراتش را دارد و نه توانایی اش را که به شاسی و بدنه اصلی دست بزند. آن تغییراتی که می گویند، شامل المان هایی مانند بال عقب، رکاب، سپر و ارتفاع کم خودرو می شود. 
کشف بزرگ
یک نکته عجیب را کشف کردیم که با شما در میان می گذاریم. وقتی به سایت آراد خودرو مراجعه می کنیم در قسمت بیتل به توصیف خودرویی برمی خوریم که قرار است پیشرانه اش 2 لیتری با 200 اسب بخار باشد. این را همینجا داشته باشید. حالا می آییم به سایت رسمی فولکس واگن. بیتل را سرچ می کنیم. در بین مدل ها به نسخه Turbo برمی خوریم که قوای محرکه 2 لیتری اش به کمک توربوشارژر توانسته 200 اسب بخار نیرو تولید کند. این را هم داشته باشید. تا اینکه دست آخر به سایت رسمیABT  سرمی زنیم و مدل مورد نظر را جستجو می کنیم. آنچه به عنوان نتجیه نمایش داده می شود خودرویی است که پیشرانه آن 2 لیتری ولی قدرتش 240 اسب بخار عنوان شده است.
اینها یعنی چی؟ یعنی اینکه آنچه قرار است وارد بازار ایران شود تیونینگ اصلی ای بی تی نخواهد بود. احتمالاً باید انتظار بیتلی را بکشیم که فقط بادی کیت و بدنه آن توسط تیونر فوق دستکاری و طراحی شده است. درست عین همان داستان بنز با AMG و ب ام و با Mpower.

البته این داستان نشان دهنده یک ایراد یا خطا نیست. فقط گفتیم در جریان باشید که خبری از پیشرانه تیون شده نیست. ماست بند که نمی گوید ماستم ترش است. واردکننده که نمی گوید محصول تیون شده اش، تیونینگ فنی ندارد.

برخی از توانمندی ها
برای این خودرو مجموعه ای از رینگ های حرفه ای در نظر گرفته شده است. از 19 تا 20 اینچ. تایرها نیز می توانند از 235.45 تا 245.30 اندازه داشته باشند.
اگر امیدوار باشیم بیتل وارداتی از مدلی خواهد بود که داخل کابین آن نیز به کلی اسپرت شده است. می دانید که واژه Sport از نظر فولکس با آنچه دیگران می گویند خیلی تفاوت دارد. کف پوش های حرفه ای مسابقه ای، لوگوی نورانی ABT، دسته دنده و فرمان مسابقه ای، کنسول رنگی و صندلی هایی که تنها روی گلف GTI دیده بودیم.

بنا بر این خیلی دعا کنید که واقعاً اسپرت باشد. در نسخه های جدید بیتل ABT می تواند یک پوشش ساده را روی چراغ ها گرد جلو مشاهده کرد. پوششی که نمای ظاهری را به چهره ای اخمالود تبدیل کرده است.
کاش هرچه می خواهند از روی این خودرو بردارند، بردارند فقط دست به اگزوزها و سیستم تنفس آن نزند. صدای خروجی از نسخه تیونینگ یک دنیا با مدل استاندارد تفاوت دارد. لوله های استیل کروم رنگ آن منقش به نماد ABT هستند.
ترمزهای بیتل ای بی تی باید برای هر چهار چرخ 345 در 30 میلی متر باشند. ترمزهایی با دیسک های سوراخ دار و با قابلیت خنک شوندگی. سیستم تعلیق جدید به دلیل ارتجاع کمتر بیش از 980 کیلوگرم را تحمل نمی کند. در نسخه های دیگری که اصلاً به ایران نخواهند آمد فنربندی هایی با قابلیت تحمل 1070 کیلوگرمی نیز نصب خواهد شد. این سیستم تعلیق جواب خودش را در مسابقات DTM پس داده است.
در نظر داشته باشید که این خودرو توسط ای بی تی به مدت 2 سال یا 100 هزار کیلومتر توسط آن ور آبی ها گارانتی شده است.

دست آخر به نکته مهمی اشاره می کنیم که احتمالاً بعدها مشکل ساز می شود. فولکس واگن و ABT رسماً اعلام کرده اند که قدرت نهایی و مصرف میانگین سوخت این محصولات در صورت استفاده از سوخت یورو 5 است. در ایران هنوز بحث نصب ایستگاه های سوخت یورو 4 حل نشده است.

نظر واردکننده
به این جملات دقت کنید. عباراتی که عیناً از سایت آراد خودرو کپی شده است. خودرویی زیبا، خاطره انگیز، اسپرت، مقرون به صرفه و دوست دار محیط زیست که با حفظ ظاهر کلاسیک خود به بهترین نحو ممکن طرفداران خود را راضی نگه داشته است. خودرویBeetle امروزی علاوه بر حفظ ریشه های سنتی خود، یک خودروی کلاسیک مدرن و اسپرت است که از تمامی آپشن های روز خودروهای ساخت آلمان نظیر سقف پانورامیک، استارت بدون کلید، پیشرانه توربو، چراغ های زنون، ماساژور، گرم کن صندلی ها، سیستم صوتی و تصویری RNS، کمک کننده اتوماتیک پارک خودرو و غیره برخوردار است.

شرکت آراد خودرو نیز به دلیل تقاضا و سلیقه مشتریان ایرانی طیف وسیعی از آپشن های پیشرفته این خودرو را به طور انحصاری برای بازار ایران در نظر گرفته است. به طوریکه سطح این آپشن ها از موارد مشابه در بازارهای امارات و اروپا بالاتر است.

خودرو بیتل نسخه کبریو نیز علاوه بر آنکه تمامی آپشن های یک خودروی پیشرفته با مهندسی آلمانی نظیر مرسدس بنز C200 AMG را داراست، به سقف متحرک ظریفی مجهز است که در مناطق گرم سیر جنوب کشور و نیز ایام تابستان در نقاط مرکزی و شمالی ایران، بسیار فرح بخش خواهد بود.

با سقف متحرک این خودرو به آزادی سلام و با هر موجود دیگر در آینه عقب خودرو خداحافظی کنید. مانند بیتل کوپه، آپشن های متنوعی برای بازار ایران درنظر گرفته شده است. تودوزی متنوع چرمی، رینگ های اسپرت متنوع، پکیج های تقویت سیستم محرکه، تعلیق و ترمز از جمله این امکانات هستند.
در این جملات که با احساسات فراوان نویسنده همراه بود، چند نکته به قول خودشان ظریف به چشم می خورد. یک؛ حداقل ما و مخاطبان ما می دانیم که «امکانات روز خودروی آلمانی» چیزی است که حتی روی فول ترین نسخه های پورشه پانامرا و مرسدس بنز Sکلاس و ب ام و سری 7 به سختی دیده می شود. دو؛ گرم کن صندلی و ماساژور یک آپشن هزینه دار است یا یک استاندارد؟ سه؛ شرکت آراد خودرو دقیقاً طبق کدام تقاضا و سلیقه مشتریان ایرانی این خودرو را انتخاب کرده است؟ چهار؛ کدام سایت، مجله یا موسسه فولکس واگن بیتل ABT را با مرسدس بنز Cکلاس AMG مقایسه کرده است؟ پنج؛ حتی پراید هم با تمام عظمتش چیزی به اسم امکانات مخصوص بازار ایران ندارد. شش؛ یادتان باشد یک خودروی فول آپشن سفارش امارات از یک آپشن بی بهره مانده آن هم بخاری است.

 

Specifications VW Beetle Turbo (نسخه استاندارد فولکس) VW Beetle ABT (نسخه اصلی تیونینگ)
حجم پیشرانه (cc) 1984 - توربو 1984 - توربو
حجم هر سیلندر (cc) 496 496
آرایش چهار سیلندر خطی چهار سیلندر خطی
قدرت (hp*rpm) 200 در 5100 240 در 6000
بازده قدرت (hp*lit) 105.2 126.3
گشتاور (nm*rpm) 280 در 1800 تا 5000 340 در 2400 تا 4800
بازده گشتاور (nm*lit) 147.3 178.9
قطر سیلندر (mm) 82.5 82.5
نسبت تراکم 10.5 بر یک -
شتاب صفر تا 100 (sec) 7.5 7
سرعت نهایی (km/h) 223 230
جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک 5 سرعته اتوماتیک
فاصله دو محور (mm) 2510 2510
نوع انتقال قدرت FWD - محور متحرک جلو FWD - محور متحرک جلو
طول، عرض و ارتفاع (mm) 4090-1730-1500 4090-1730-1500
اندازه تایر (in) 17 تا 20 18 تا 20
فضای سرنشین (lit) 2400 2400
فضای قسمت بار (lit) 424 424
وزن (kg) 1399 1300
حجم باک (lit) 55 55
مصرف میانگین (lit)  

 

    

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =