شیوا و شریعتمداری

شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را به دریافت استعلام «نرخ تورم بخشی» از بانک مرکزی موکول کرد

به گزارش «اخبار خودرو​»، در حالی که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه‎شب خود از تعیین تکلیف موضوع افزایش قیمت خودرو تا چند روز آینده خبر داده بود، روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بند ۴ و ۵ مصوبه اخیر هیات هماهنگی اقتصادی سران قوا که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، از تعیین سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور خبر داد.

البته ساعاتی پس از این اعلام، رئیس شورای رقابت از قطعی شدن بازنگری در قیمت خودرو توسط این شورا خبر داد و آن را موکول به دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی کرد. این در حالی است که وزیر صنعت تاکید دارد تعیین سازمان حمایت به‌عنوان مرجع انحصاری قیمت‎گذاری در کشور کاملا روشن است.

تاکید وزیر صنعت بر مرجعیت سازمان حمایت

شریعتمداری می‎گوید: «تمامی مراجع قانون‌گذاری و تعیین قیمت، مکلف هستند نظرات کارشناسی هیات هماهنگی اقتصادی سران قوا را مدنظر قرار دهند. در بند دیگری از مصوبه این هیات نیز به صراحت بیان شده است تمامی مراجع قانونی تعیین قیمت مکلف هستند پس از تایید ستاد تنظیم بازار مصوبات خود را اجرایی کنند و هیچ مرجع قانونی مستقیما نباید آن‎چه را که به نتیجه می‎رسد ابلاغ کند.»  

وی می‎افزاید: «تمامی مراجع باید پیش از ابلاغ بررسی‌های خود، این نتایج را به ستاد تنظیم بازار ارائه کنند و پس از بررسی در این ستاد در صورت تایید، قابلیت اجرا خواهد داشت.» ستاد تنظیم بازار مرکب از نمایندگان ۹ وزارتخانه، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.

رضا شیوا: «نمی‎توان تمام هزینه‎های تولید را متوجه مصرف‎کننده دانست و از مدیریت هزینه و ارتقای بهره‏وری غافل شد، بنابراین قیمت‎ها باید سقف داشته باشد.»

جدیت رئیس شورای رقابت در بحث قیمت‎گذاری

 در آن سوی میدان، رئیس شورای رقابت درخصوص قیمت‎گذاری خودرو می‌گوید: «در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. البته دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هر سال در خردادماه انجام می‌شود ولی با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواداولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است. بر این اساس، خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در جلسه شورای رقابت به دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موکول شد.»

شیوا می‎افزاید: «بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی‌شود. روش ما این است که به‌خاطر مشکلات و هزینه‌های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت‌ها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی تعیین می‌شوند.»  

وی با تاکید بر این‎که در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت‎گذاری را انجام دهد، می‎گوید: «بنا بر مصوبات گذشته شورای رقابت، خودروسازان باید تولید خود را حفظ کنند و حتی سالانه 5 درصد افزایش تولید داشته باشند. در کنار این موضوع باید حاشیه بازار نیز برطرف شود تا مصرف‎کننده واقعی امکان خرید خودرو را داشته باشد. اما متاسفانه در یکی، دو ماه گذشته این شروط اجرایی نشد و حتی شاهد رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در سطح بازار بودیم.  همین موضوعات باعث شد جلسه‎ای را به منظور بررسی بازار خودرو برگزار کنیم. در این جلسه مدیران عامل دو شرکت خودروساز به همراه تعدادی از اعضای هیات‎مدیره ایران‎خودرو و سایپا حضور داشتند و توضیحاتی درمورد تولید مطرح کردند. چراکه تولید یکی از خودروسازان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده بود.»

قیمت‎ها باید سقف داشته باشند

به گفته رئیس شورای رقابت، توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد. بنابراین عرضه متوقف نشده اما تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است. وی قیمت‎های تعیین شده برای انواع خودرو در بازار را کاذب می‎داند و معتقد است استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت‎گذاری و فروش خودرو، کار اشتباهی است و نمی‎تواند مبنای درستی برای تعیین قیمت خودرو باشد.  

وی با بیان این‎که توضیحات خودروسازان، تنها برای برخی اعضای شورا قانع‎کننده بود، می‎افزاید: «خودروسازان مدعی بودند قیمت برخی مواداولیه از جمله پلیمر و آلومینیوم افزایش پیدا کرده و در کنار این موضوع رشد قیمت ارز نیز بر حجم مشکلات آن‎ها افزوده است.»

شیوا همچنین با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل نود و حضور مدیران دو خودروساز در این کمیسیون گفت: «مشکل اصلی نیاز به قطعه است؛ خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها در بازار عرضه شود.» 

وی در پایان می‎گوید: «نمی‎توان تمام هزینه‎های تولید را متوجه مصرف‎کننده دانست و از مدیریت هزینه و ارتقای بهره‏وری غافل شد، بنابراین قیمت‎ها باید سقف داشته باشند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    4 0
    مطمئنا با بالا رفتن قیمت و پایین امدن قیمت کار برای کارگران ازاد و نبود کار دیگر امکان خرید خودرو وجود ندارد یا با سیل خروج نسل جوان کشور و پناهنده شدن به کشور های غربی مواجه خواهیم شد فقط یک عده پیر از کار در رفته میمونن که رو به سوی غرق شدن شدید حرکت میکنیم که به هیچ وجه قابل جبران نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =