واردات تایر

فرادی که با اظهار قیمت تایرهای خارجی بالاتر از قیمت خریدشان، ارز دولتی بیشتری دریافت و در حساب‌های خارجی ذخیره می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دیروز روزنامه «دنیای‌خودرو» از برخی تخلف‌های میلیون دلاری برخی تجار واردکننده تایر به‌وسیله فاکتورهای ساختگی خبر داد. افرادی که با اظهار قیمت تایرهای خارجی بالاتر از قیمت خریدشان، ارز دولتی بیشتری دریافت و در حساب‌های خارجی ذخیره می‌کنند. اما گویا تخلفات در حوزه واردات تنها به تایرهای خارجی محدود نیست. تا جایی‌که صدای تولیدکنندگان تایر نیز درآمد و دکتر محمدرضاتقی‌گنجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر در واکنش به خبر اخیر روزنامه «دنیای‌خودرو»‌ نسبت‌به برخی تخلفات ارزی از سوی بعضی تجار واردکننده مواداولیه تولید تایر به‌ویژه انواع کائوچو هشدار داد و گفت: «متاسفانه به‌دلیل سرمایه در گردش پایین شرکت‌های تایرساز داخلی و عدم همکاری بانک‌های داخلی در پرداخت تسهیلات،‌ شرکت‌های تولیدکننده تایر مجبور به سفارش خرید مواداولیه موردنیاز خود به شرکت‌های واردکننده مواد اولیه هستند. شرکت‌هایی که با قراردادهای مشترک با تایرسازان،اقدام به واردات و تامین مواد اولیه برای آنها می‌کنند.»
وی با اشاره به برخی ترفندهای انجام‌شده توسط این شرکت‌ها به اظهار قیمت بالاتر از قیمت خرید اشاره کرد و گفت: «در برخی موارد قیمت کائوچو 20درصد گران‌تر از قیمت خرید اظهار می‌شود و متخلفان پس‌از دریافت ارز دولتی،‌ مابه‌التفاوت آن را در خارج از کشور نگهداری کرده و درنهایت باقیمت ارز نیمایی به کشور وارد می‌کنند. اتفاقی که درنهایت باعث سودهای کلان برای این افراد می‌شود.»
گنجی با تاکید بر اینکه قیمت جهانی هر تن کائوچو در بازارهای جهانی هزار و 400 دلار است، بیان کرد: «برخی شرکت‌ها قیمت اعلامی خود را یک‌هزارو400یورو اعلام می‌کنند و با همین ترفند ارز بیشتری از کشور خارج کرده و سودهای کلانی به جیب می‌زنند.»
وی با تاکید بر اینکه این‌گونه اقدامات می‌تواند به بدنامی صنعت تایر کشور تمام شود، از مسئولان دولت در وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ بانک مرکزی و گمرک خواست با نظارت بیشتر از قیمت‌های اظهارشده، جلوی تخلفات احتمالی را بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =