خودروهای مانده در گمرک

به‌طور متوسط 1200‌دستگاه خودرو از هر برند نظیر رنو،‌ پژو، ب‌ام‌و، هیوندای، تویوتا، کیا و... در انبارهای گمرک است

ترخیص خودروهای موجود در انبارهای گمرک از سال گذشته به مساله‌ای پیچیده بدل شده بود، اما حالا با ورود فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت انتظار می‌رود شرایط بهتری را تجربه کند. همان‎طورکه در روز گذشته «دنیای خودرو» اعلام شد، روز شنبه این هفته جلسه‌ای برای حل‎وفصل مشکل خودروهای مانده در گمرک با حضور متولیان و دست‌اندرکاران بخش واردات خودرو برگزار شد. در این جلسه فرصتی‌ 48ساعته برای رفع مشکل ارتباط میان بانک مرکزی و گمرک از سوی فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت در نظر گرفته و مقرر شد جلسه دیگری نیز امروز دوشنبه برای پیگیری پیشبرد کار برگزار شود. هرچند درخصوص واردات خودروهای مانده در گمرک، جلسات متعددی طی سال گذشته برگزار شده اما این جلسه و نوع برنامه‌ریزی در خلال آن می‌تواند نویدبخش رهایی از بن‌بست برای شرکت‌های واردکننده خودرو باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران دراین‌خصوص گفت: «معاون امور صنایع وزارت صمت برای حل مشکل ترخیص خودروها از گمرک با مسئولان مرتبط جلساتی گذاشته و درست است که هنوز ترخیص هیچ خودرویی انجام نشده، اما این جلسه بسیار امیدوارکننده بود و بر این اساس می‌توان به شرکت‌های نمایندگی رسمی و مشتریان، نوید خروج از بن‎بست ممنوعیت واردات و تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک‌ها را داد.»

تلاش برای رفع تشتت آرا در تصمیم‌گیری

مهدی دادفر در ادامه با اشاره به شرایط اجرای دستورالعمل وزارت صنعت گفت: «هیأت دولت و مدیران وزارت صمت تمایل دارند مشکل به‎وجودآمده را مرتفع کنند، اما متاسفانه در سال گذشته با تشتت آرا در تصمیم‌گیری مواجه بودند و البته مشکل خودروهای بلاتکلیف مانده با مصوبه‌ای که تنها منافع دولت در آن لحاظ شده بود، برطرف نمی‌شد.»

وی در رابطه با پیگیری‌های وزارت صمت برای حل مشکل ترخیص خودروها اظهار کرد: «از روز شنبه این هفته فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت به‎صورت ویژه وارد قضیه شده و با تمام افراد مرتبط این حوزه جلسه گذاشته شده است. درحال‎حاضر 2جلسه در این زمینه برگزار و مشخص شده که ضعف کار در بانک مرکزی است و دستوری برای حل این مشکل ظرف 48ساعت صادر شده است. یکی از ایرادات نیز بحث عدم ارتباط میان سامانه گمرک با وزارت صمت است که برای این مورد نیز 48ساعت مهلت داده شده است تا مشکل رفع شود و در غیر این صورت اطلاعات مستقیما به معاون‎اول رئیس‌جمهور انعکاس داده می‌شود. همه مسئولان پیگیر هستند که چرا مصوبه هیات دولت تاکنون اجرا نشده و لازم به ذکر است که تقریبا 15روز دیگر از مهلت آن باقی مانده است.»

امیدواریم امروز شاهد حل تمامی مشکلات با ورود معاون امور صنایع وزارت صمت به موضوع خودروهای وارداتی باشیم.

ترخیص بخشی از خودروها تا پایان مهلت مصوبه هیأت دولت

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره احتمال ترخیص خودروها از گمرک تا پایان مهلت مقرر در دستورالعمل وزارت صمت گفت: «در جلسه روز شنبه در وزارتخانه صنعت مقرر شده، خودروهایی که قبلا ثبت‌سفارش آن‌ها انجام شده است، در اولویت ترخیص قرار بگیرند. برخی از این خودروها ثبت سفارششان در سال 96 انجام شده و تمامی مراحل را پشت‌سر گذاشته‌اند. البته بر اساس مصوبه هیات دولت، قرار بود تمامی خودروهای موجود در گمرک که مشکل قضایی ندارند، قابلیت ترخیص پیدا کنند و تاکید شده بود ملاک عمل تنها قبض انبار است، اما متاسفانه در اجرا وزارت صمت توانمندی حل این موضوع را در خود ایجاد نکرده بود و یک ناهماهنگی کامل همچنان وجود دارد. حال این امیدواری وجود دارد با توجه به مسائل مطرح‎شده در این جلسه تا پایان مهلت مصوبه هیأت دولت حداقل برخی از این خودروها ترخیص شوند.»

به گفته وی، تاخیر در تصمیم‎گیری نهایی درخصوص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرک موجب بروز نارضایتی‌هایی نزد مشتریان شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو شده، و مراجعات ذی‌نفعان به مراجع قضایی در این خصوص هزینه‌هایی را برای بیت‌المال به‎وجود آورده است.

1200 دستگاه از هر برند در گمرک

دادفر خطاب به کسانی که این خودروها را پیش‎خرید کرده‎اند، گفت: «از مشتریان خودروهای خارجی تقاضا داریم همچنان که تاکنون صبر کرده‌اند، باز هم شکیبایی کنند تا شرکت‌های نمایندگی بتوانند با یاری معاون وزیر صنعت در زمان کمتری خودروهای ثبت سفارش‎شده را به صاحبانشان تحویل دهند.»

وی افزود: «باید توجه داشت این شرکت‌ها به دلیل لغو ناگهانی ممنوعیت واردات از سوی مدیران وقت وزارتخانه صنعت، از فعالیت‌های معمول و حداقلی خود بازمانده و بسیاری از آنان تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند. اما حالا باید در شعب حل اختلاف و تعزیرات حکومتی استان تهران به شکایات بحق مشتریان خود که روزی بهترین شریک‌ آن‌ها در ثبت سفارش‌های خودروهای خارجی بوده‌اند، پاسخ دهند. البته طی سال گذشته مخصوصا در شش‌ماهه دوم سال 97 تلاش‌های گوناگونی در خصوص آزادسازی خودروها صورت گرفت و مصوبه‌ و دستورالعمل خروج خودروها ابلاغ شد. اما تا به این لحظه، جلساتی مشابه جلسه روز شنبه برگزار نشده بود.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان گفت: «خودروهایی از هر برند نظیر رنو،‌ پژو، ب‌ام‌و، هیوندای، تویوتا، کیا و ... در گمرک هستند و به‎طور متوسط از هرکدام 1200دستگاه پشت درهای بسته قرار دارند. لازم به ذکر است که این خودروها نیاز به یک‎سری تعمیرات در بخش‌های مختلف نیز دارند اما پروسه آن زمان‌بر نخواهد بود. نکته اصلی این است که مبنای محاسبه قیمت نقدی این خودروها سنا با قیمت 13هزار و 300 تومان است و در صورتی که نرخ ارز 4200تومانی به این رقم تغییر پیدا کند، به معنای افزایش 100درصدی قیمت آن‎ها خواهد بود. حال اگر بانک مرکزی به همین روال کار خود را انجام دهد و مبنای نرخ ارز همین باقی بماند، احتمال انصراف مشتریان به‎جای پرداخت مابه‎التفاوت وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =