علی‌اکبرشاکری، مدیرعامل گروه تولیدی آلفا

بسیاری از هزینه‌ها مانند مکان ‌تولید،‌ آب و برق، سوخت و حمل‌ونقل، مالیات و مزد کارگر در ایران پایین‌تر از چین است. باتوجه به این موارد، قاعدتا باید هزینه تولید پایین‌تر از چین باشد اما درحقیقت عکس این ماجرا وجود دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودرو برای حرکت نیازمند سوخت برای ایجاد احتراق و راه‌اندازی موتور است. به همان میزان که سوخت مهم بوده، پمپ‌بنزین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. درصورتی‌که پمپ بسوزد یا دچار ضعف در عملکرد شود، مشکلاتی از قبیل کاهش شتاب، افت قدرت و روشن نشدن خودرو را به‌دنبال خواهد داشت. گاهی به‌دلیل نگهداری نادرست مالکان از پمپ‌بنزین، این قطعه به سرعت معیوب می‌شود و کیفیت قطعه و سوخت را زیر سوال می‌برد.

برای بررسی مشکلات پمپ‌بنزین، کیفیت این قطعه و چگونگی تولید آن گفت‌وگویی با علی‌اکبرشاکری، مدیرعامل گروه تولیدی آلفا (آلفاگروپ؛ تولیدکننده ایرانی قطعات خودرو) در کشور چین انجام دادیم که بخشی از آن را مرور می‌کنیم.

آلفاگروپ از چه سالی شروع به فعالیت کرده است و پمپ‌بنزین چه خودروهایی را تولید می‌کند؟

گروه تولیدی بازرگانی آلفا که به‌اختصار آلفاگروپ نامیده می‌شود، از سال 2005 در چین شروع به‌کار کرد. تا ابتدای سال 2011 دفتر این شرکت در شهر گوانجو قرار داشت و بخش بازرگانی آن در زمینه تهیه و تامین قطعات خودرو فعالیت می‌کرد. در ابتدا فقط با بازار ایران تعامل داشتیم ولی به‌تدریج مشتریانی از سایر کشورهای جهان ازجمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس، همسایگان ایران، کشورهای آفریقایی‌، آمریکای‌لاتین و برخی کشورهای اروپایی به جمع مشتریان آلفاگروپ پیوستند و درحال‌حاضر به 28کشور جهان صادرات داریم.

 در  سال 2011  با خرید بخشی از سهام یک کارخانه تولید پمپ‌بنزین به شهر ونجو در استان جیجیانگ چین منتقل شدیم و بخش تولیدی شرکت فعال شد. به‌تدریج در همان محل، تولید سنسورهای خودرویی را نیز آغاز کردیم. در سال‌2015 با مشارکت یکی از همکاران چینی کارخانه دیگری در همان منطقه تاسیس کردیم که تولیدکننده استپر موتور، کموتاتورهای مسی‌، فشارشکن یا رگولاتور سوخت و همچنین واترپمپ است.

دلیل اصلی خراب شدن پمپ‌بنزین خودروهای داخلی چیست؟ آیا این اشکال مربوط به تجهیزات برقی است یا کیفیت آن‌ها؟

دلایل بسیاری برای خرابی پمپ مطرح می‌شود که ارتباط مستقیمی با تجهیزات برقی یا کیفیت آن دارد. هر قطعه‌ دارای عمر مفیدی است که شامل پمپ‌بنزین نیز می‌شود. اتمام عمرمفید این قطعه بستگی به کیفیت اجزا و قطعات مورداستفاده در آن دارد. در کنار این موارد، استفاده صحیح، مراقبت و نگهداری اصولی از آن هم تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش عمر مفید آن خواهد داشت.

 عمر مفید پمپ بنزین چقدر است و آیا کیفیت سوخت در کاهش یا افزایش عمر آن تاثیر دارد؟ 

کیفیت سوخت در کاهش یا افزایش طول‌عمر پمپ چندان دخیل نیست. عمر مفید پمپ بنزین مشروط به استفاده صحیح و مراقبت اصولی است و تا زمانی‌که زغال‌ها و کموتاتور، ساییده و جریان برق قطع نشود، قابل استفاده خواهد بود.  

چند نوع پمپ بنزین برقی در خودروها وجود دارد و چه تعداد از آن در ایران تولید می‌شوند؟

 دو نوع پمپ‌بنزین برقی در خودروها استفاده می‌شود که البته نوع پرمصرف آن در ایران به‌صورت محدود تولید می‌شود.

چرا می‌گویند قبل از روشن‌شدن چراغ پمپ بنزین اقدام به سوخت‌گیری کنید؟ اگر این مورد رعایت نشود، چه مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؟

پمپ‌بنزین برقی خودروها داخل باک به‌صورت شناور تعبیه شده است تا به‌وسیله بنزین داخل آن، عمل ‌خنک‌کاری آن انجام شود. اگر سطح بنزین تا حدی پایین بیاید که پمپ، بیرون از سوخت قرار بگیرد، در فصول گرم دچار مشکل شده و این امر باعث سوختن این قطعه می‌شود. بنابراین هیچ‌گاه نباید مقدار بنزین از یک‌سوم ظرفیت باک کمتر باشد تا به پمپ آسیبی نرسد.

علت افزایش قیمت پمپ بنزین در بازار لوازم یدکی طی چند ماه اخیر چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت پمپ‌بنزین یک کالای وارداتی بوده و همچنین تولید محدود آن در ایران نیز وابسته به واردات اجزا و قطعات موردنیاز است. بنابراین هرگونه تغییر در نرخ ارز باعث تغییر قیمت کلیه اقلام وارداتی ازجمله پمپ‌بنزین می‌شود. طی سال‌های اخیر و خصوصا در ماه‌های گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بوده‌ایم و این امر، دلیل اصلی بالا رفتن قیمت این قطعه است. به‌عنوان مثال مغزی پمپ بنزین دو، سه سال پیش در ایران بین 18 تا 21‌هزارتومان بود اما درحال‌حاضر قیمت آن 50‌هزارتومان است. ازسوی‌دیگر هزینه‌های حمل‌ونقل، کشتیرانی و عوارض گمرگی نیز متاثر از قیمت ارز بوده و نسبت‌به قبل افزایش یافته، بنابراین بالارفتن قیمت این محصول در بازار امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

در زمان تصادف، سوئیچ اینرسی یا سنسورهای ضربه، باید برق پمپ‌بنزین را برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی قطع کنند اما در برخی خودروها پمپ یا دیر قطع شده یا نمی‌شود. علت چیست؟

سنسور شناسایی ضربه یا سوئیچ اینرسی که در خودروها استفاده می‌شود، سیستم پیچیده خاصی نیست و معمولا به‌موقع عمل کرده و جریان الکتریکی  را قطع می‌کند.در پی آن برق پمپ بنزین هم قطع می‌شود و از کار می‌افتد. این سنسور دربیشتر مواقع به‌درستی عمل می‌کند و به‌ندرت عملکرد صحیحی از خود نشان نمی‌دهد. بنابراین ضعف عملکردی آن ارتباطی به پمپ‌بنزین ندارد. 

هزینه تولید یک پمپ‌بنزین در چین و ایران چه تفاوتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بسیاری از هزینه‌ها مانند مکان ‌تولید،‌ آب و برق، سوخت و حمل‌ونقل، مالیات و مزد کارگر در ایران پایین‌تر از چین است. باتوجه به این موارد، قاعدتا باید هزینه تولید پایین‌تر از چین باشد اما درحقیقت عکس این ماجرا وجود دارد. با آن‌که تمام‌ هزینه‌های اشاره‌شده در چین بالاتر است اما به‌دلیل زیرساخت‌های تولید و سیاست‌های حمایتی فوق‌العاده از تولیدکنندگان، قیمت تمام‌شده کالا پایین‌تر از ایران است.

کیفیت پمپ‌های بنزین‌ چینی بهتر است یا تولیدات داخل؟

 پمپ‌بنزین برقی خودرو، قطعه چندان پیچیده‌ای نیست و به‌راحتی می‌توان آن را با کیفیت بالا تولید کرد. تفاوتی هم ندارد که در ایران یا چین تولید شود، فقط باید از مواد اولیه مرغوب و دستگاه‌های دقیق و مدرن برای تولید آن استفاده کرد. 
 

چرا در ایران تولید این محصول را در دستور کار قرار نداده‌اید؟

سال 2015 چنین برنامه‌ای داشتیم. به ایران آمدم و اقداماتی را انجام دادم که هیچ‌کدام به فرجام تولید نرسید. به‌دلیل عدم حمایت و کمک لازم ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت و در کنار آن مشکلاتی که در مسیر پیشبرد این برنامه به دلایل مختلفی ایجاد شد، پس از 4ماه تلاش بی‌حاصل به چین برگشتم. 

در چین کارخانه جدیدی را با یک همکار چینی راه‌اندازی کردیم. البته در این میان نیز دوستانی در ایران که اتفاقا از تولیدکننده‌های بزرگ هستند، به‌دلیل مشکلات تولید در داخل کشور، موافق سرمایه‌گذاری در این زمینه نبودند. نکته مهم‌ این است که مصرف‌کننده عمده محصولات ما، شرکت‌های خودروساز داخلی هستند که برای خط تولید و خدمات پس از فروش قطعه می‌خواهند. 

خودروسازان برای قطعات وارداتی به‌صورت نقدی پول پرداخت می‌کنند ولی به قطعه‌سازان داخلی نه‌تنها به‌راحتی پول نمی‌دهند بلکه همیشه بدهی چندمیلیاردی دارند. این در حالی است که تولیدکننده باید هزینه‌های تولید را نقد پرداخت کند و ماه‌ها منتظر بماند تا خودروسازان فاکتورهای قبلی خود را بپردازند. 

بنابراین همه قطعه‌سازان داخلی با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو هستند که این امر باعث کندی رشد و پیشرفت این بخش مهم از صنعت شده است. ولی در چین جنس امانی و مدت‌دار نمی‌فروشیم، هیچ قطعه‌ای هم در انبار دپو نمی‌کنیم. روند کار به این صورت است که بعد از امضای قرارداد فروش با مشتری و دریافت پیش‌پرداخت، کالا تولید شود. 

در زمان ارسال کالا نیز باید تسویه‌حساب انجام شده تا محموله از کارخانه خارج شود. در ایران چنین روندی وجود ندارد و تولیدکننده باید اول قطعه را بسازد، دپو کند و سپس به‌تدریج آن را بفروشد.

تمام این کارها به زیان قطعه‌ساز است. حتی در برخی موارد اگر تولیدکننده، محصولش را مستقیم به بازار عرضه کند، پول نقد دریافت نمی‌کند و محصولاتش با چک‌های مدت‌دار معامله می‌شود. گاهی نیز این اسناد به‌موقع‌ تبدیل به پول نمی‌شوند و به این ترتیب سود چندانی برای قطعه‌ساز نخواهد داشت.

آیا قطعات تولیدی شما گارانتی دارند؟ 

تمام قطعات تولیدی آلفاگروپ با ضمانت، عرضه می‌شوند. همین ضمانت و مسئولیت‌پذیری منجربه تداوم حضور ما در بازار ایران است، به‌شکلی‌که ارتباط ما با مشتریان حتی بعد از تحویل کالا قطع نمی‌شود و تا آخر در کنارشان هستیم. حتی اگر قطعه‌ای به‌دلیل اشکال در تولید معیوب باشد، قطعه را جایگزین می‌کنیم. البته چنین مواردی به‌دلیل کنترل‌های دقیق و تست‌های بعد از تولید، به‌ندرت پیش می‌آید.

پیش‌بینی شما از بازار لوازم یدکی سال‌98 چیست؟ 

بازار و اقتصاد ایران خط مستقلی برای خود ندارد و همیشه دستخوش رویدادهای مختلف بوده، مسائل سیاسی چنان با اقتصاد ایران عجین شده‌اند که تاثیرات لحظه‌ای بر امور اقتصادی دارند و بازار لوازم یدکی هم تافته جدابافته‌ای از کل اقتصاد کشور نیست و متاثر از وضعیت کشور خواهد بود. البته باید خوش‌بین بود و دید روند سیاست کلی کشور در سال‌98 به چه سمتی خواهد رفت، چون بازار لوازم یدکی نیز تابع شرایط خاص کشور است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا گریه داره این وضعیت تولید سرمایه گذار ایرانی میره داخل چین کارخون. تولید پمپ بنزین احداث میکنه بعد به ایران صادر میکنه.دیگه از این بدتر هم چیزی هست?

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =