پراید

اعمال یا عدم اعمال استانداردهای جدید موضوعی است که تقریبا هر ماه رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص آن مصاحبه می‌کند و از توقف تولید چند خودرو خبر می‌دهد؛ صحبتی که چند سالی است مطرح می‌شود اما همچنان به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین مصاحبه نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان اظهار کرده است دوشنبه هفته آینده این سازمان تکلیف خودروها را مشخص می‌کند تا آن‌هایی که همچنان امکان تولید دارند، به کارشان ادامه دهند و آن‌هایی که باید تولیدشان متوقف شود، از ابتدای دی‌ماه دیگر تولید نشوند.

پیروزبخت می‌گوید: «این سازمان آخرین وضعیت گزارش رعایت استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو را به‌روزرسانی کرده و هرچند در این زمینه تغییر جدی رخ نداده ولی در فرآیندها تغییراتی به‌وجود آمده است که می‌تواند شرایط تولید برخی خودروها را تغییر دهد.» این در حالی است که بسیاری معتقدند صنعت خودرو ایران با وجود تولیدات قدیمی امکان اجرای این استانداردها را ندارد. هرچند این استانداردها در صورت اجرایی شدن می‌توانند برای ایمنی و کیفیت محصولات مفید باشد اما اجرای آن در صنعت خودرو ایران امکان‌پذیر نیست.

پویا عباسیان، کارشناس صنعت خودرو

استاندارد ۸۵گانه یک ژست زیباست

مشخص نیست چه تغییراتی در فرآیندها اعمال شده است که می‌تواند شرایط تولید برخی خودروها را تغییر دهد. اما آن‌طور که به‌نظرمی‌رسد باتوجه به شرایط خودروسازان، بخشی از استانداردهای ۸۵گانه یا اجرا نمی‌شوند یا قرار است به‌طور ناقص اجرا شود. آن‌چه که مشخص است اگر قرار بر اجرای استانداردهای ۸۵گانه شود با توجه به قدیمی‌بودن بخش بزرگی از خودروهای کشور، غیر از چند مدل خودرو که دیگر امکان تولید آن هم وجود ندارد، مابقی خودروها از رده خارج خواهند شد.

اجرای قانون استانداردهای ۸۵گانه بیشتر یک ژست زیباست. ما در وضعیتی هستیم که به‌سختی قطعات خودروهای با قدمت ۲۰ سال را تامین می‌کنیم. آن وقت چگونه قرار است استانداردهایی را که روی خودروهای روز اروپا نصب شده یا می‌شوند، برای خودروهای قدیمی کشور اضافه یا مونتاژ برخی خودروهای خوب و به‌روز چینی توسط بخش خصوصی را به این بهانه متوقف کنیم؟

باید با خودمان روراست باشیم؛ مشکل ما درحال‌حاضر نه استانداردهای جدید بلکه پافشاری خودروسازان به تولید خودروهای قدیمی است.

در قدم نخست، باید روند تولید در خودروسازی‌ها تغییر کند و خودروهای به‌روز تولید شود که به‌راحتی استانداردهای ۸۵‌گانه را پاس کند. بدین‌منظور ابتدا باید خودروسازان پلت‌فرم جدیدی در اختیار داشته باشند تا اجرای این استانداردها برایشان راحت شود. اما مشکل این است در صنعت خودرو ما همه‌چیز به‌کندی پیش می‌رود. یعنی اگر خودروسازان روی محصولات جدید و به‌روز هم کار می‌کنند، آن‌قدر روند تولید و عرضه به بازار طولانی است که استانداردهای جدید به قبلی‌ها اضافه می‌شود.

مشکل صنعت خودرو در ایران اصرار بر تولید محصولات قدیمی و همچنین سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفی آن‌ها و افزایش استانداردهاست. خودروسازان بیشتر از این‌که به فکر محصولات جدید باشند تا استانداردها را پاس کنند، در این فکرند که چه‌طور نقدینگی لازم را تامین کنند و بتوانند بدهی‌های معوقه خود را پرداخت کنند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان 

توقف تولید برخی خودروها با ابلاغ استانداردهای جدید

استانداردها سه مرحله داشته‌اند؛ مرحله نخست اجرای استانداردهای ۸۵گانه بود و در مرحله دوم به ۶۳ و برای مرحله سوم به ۲۲ استاندارد دیگر باقی مانده است. تا ‌امروز همه شرکت‌ها ۶۳ استاندارد را پاس کرده‌اند. اما اجرای ۲۲استاندارد باقیمانده یک‌سری مشکلات از نظر اجرایی دارد و ما به‌دلیل تحریم‌ها، امکان اجرای آن را نداریم.

اصولا باید نسل خودروها تغییر کند، خودروهای قدیمی امکان اجرای این استانداردها را ندارند. بنابراین ما براساس مدارکی که در دست داریم، به جلسه شورای عالی استاندارد می‌رویم تا بگوییم  شورای عالی استاندارد به ما فشار می‌آورد که تا اول دی‌ماه سال جاری باید استانداردهای مرحله سوم را پاس کنیم این امر ممکن نبود.

یک‌سری از این موارد باید به آزمایشگاه‌های خارج کشور بروند. ضمن این‌که برای یک‌سری از استانداردها باید نسل خودروهای کشور عوض شود.

اگر قرار باشد مرحله سوم استاندارد اجرا شود، ۸۰ تا ۹۰‌درصد خودروهای کشور از مدار تولید خارج می‌شوند. البته خودروسازان در شرایط عادی برای اجرای استانداردها مشکلی ندارند و تا امروز هم با تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، استانداردها را از ۵۵ به ۶۳مورد رسانده‌اند. اما استانداردهای جدید باتوجه به شرایط تحریم‌ها امکان اجرایی‌شدن ندارد.

خودروسازان نگفته‌اند می‌خواهند از اجرای بقیه استانداردها عقب‌نشینی کنند. رئیس سازمان ملی استاندارد و همکارانشان نیز متوجه شدند ما برای اجرای این استانداردها مشکل داریم. در جلسه‌ای که داشتیم، یکی از مسئولان خودروساز گفت برای اجرای یکی از استانداردها به ورق خاصی احتیاج داریم که فولاد مبارکه توانایی ساخت آن را ندارد. چند ماه است برای خرید این ورق در کشورهای دیگر اقدام کردیم اما موفق به خرید نشده‌ایم. برخی از استانداردها در خود اروپا هم اجرایی نشده‌ و ما جلوتر از اروپا حرکت می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال ترمز اضطراری کامیون‌ها جزو استانداردهای اجباری است. برای اجرای چنین استانداردهایی باز هم تاکید می‌کنم باید نسل خودروها تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =