کاوازاکی‌ موتور

ظاهرا موتورسیکلت‌های پیشرفته نسبت‌به‌خودروها نیاز بیشتری به‌روغن‌پایه‌های تمام‌سنتتیک دارند!

به گزارش «اخبار خودرو»، کاوازاکی‌ موتور به‌ تازگی باهمکاری دومین‌ شرکت نفتی ژاپن به‌ فرمولی برای ساخت روغن‌ موتوری برای موتورسیکلت‌ها برپایه استفاده از  روغن‌پایه‌ گروه چهار یا PAO رسیده است. نکته خاص این روغن عدم‌ استفاده از روغن‌ پایه گروه ۳ و ترکیب آن با گروه‌های بالاتر است؛ موضوعی‌که باعث می‌شود کیفیت این روغن حتی نسبت‌ به‌ روغن‌های تمام‌ سنتتیک خودروها نیز بالاتر باشد. چراکه براساس استانداردهای بین‌المللی روغن‌پایه گروه ۳ نیز در دسته سنتتیک‌ها قرار دارد و تولید روغن‌های موتوری تمام‌سنتتیک برای خودروها اغلب با درصد بالاتری از روغن‌پایه گروه ۳ صورت می‌گیرد. 

البته نباید از یاد برد روغن‌موتورهای گروه‌های ۴ و ۵ ابتدا برای استفاده درموتورهای هواپیما و جت به‌دلیل شرایط سخت کاری و دمای بسیار پایین محیط کارکرد این موتورها طراحی شد و به‌تدریج پای خود را به‌روانکارهای موتوری در صنعت‌خودرو باز کرد.

عرضه این روغن‌ها درست یک‌سال پس از معرفی برند اختصاصی کاوازاکی درحوزه روانکارها به‌نام «روغن اصلی کاوازاکی» یا KGO اتفاق افتاده است.

درابتدای فعالیت این برند، آن‌ها اقدام به‌معرفی روغن نیمه‌سنتتیک ۱۰W-۴۰ با استاندارد SL و نسخه تمام‌سنتتیک آن با همین‌درجه گرانروی و استاندارد API کردند. اما درسال جاری این برند قدم بسیار بزرگی برداشته و به‌کمک شرکت نفتی ژاپنی «ایدِمیتسوکویسان» (IdemitsuKosan) به‌عنوان دومین شرکت نفتی کشور آفتاب تابان، روغنی بسیار خاص با دو درجه گرانروی ۱۰W-۴۰ و ۱۰W-۵۰ معرفی کرد.

نمونه‌های اول و دوم به‌ترتیب بانام‌های Torq R۷ و Torq R۹ شناخته خواهند شد. همان‌طور که گفته شد هردو این روغن‌ها به‌طور کامل از روغن‌پایه تمام PAO یا پلی‌آلفااولفین استفاده می‌کنند و جزو اولین روغن‌موتورسیکلت‌هایی به‌حساب می‌آیند که از استاندارد API سطح SN و MA۲ تبعیت می‌کنند.

تفاوت اصلی که استفاده از PAO نسبت به‌روغن پایه گروه ۳ برای موتورسیکلت‌ها دارد، مقاومت دربرابر دمای بالایی است که در پیشرانه و گیربکس موتورهای خاص کاوازاکی همچون نینجا تولید می‌شود.

همچنین این نوع از روغن‌پایه ویسکوزیته‌ایندکس بالایی داشته که باعث می‌شود اسطکاک کمتری بین قطعات گیربکس و پیشرانه کاوازاکی وجود داشته باشد و همچنین دمای کارکرد نیز کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر برای حفاظت از موتورهای حساس کاوازاکی این روغن‌پایه حفاظت زیادی دربرابر اکسیداسیون داشته و باعث می‌شود طی فشار بالای واردشده به‌موتور، شرایط کارکرد آن تحلیل نرفته و عمر آن افزایش پیدا کند.

به‌غیر از این دو روغن، مایع خنک‌کننده یا Coolant کاوازاکی با طول عمر بالا و روغن‌ترمز Dot ۴ کاوازاکی نیز درهمین مراسم معرفی شد تا مشتریان کاوازاکی بتوانند به‌طور تمام و کمال نیازهای خود را از این برند تامین کنند.

«داتوک‌جفری‌لیم» (DatukJeffreyLim)، مدیرعامل کاوازاکی‌موتور مالزی درمراسم رونمایی از این روغن‌ها گفت: «معرفی KGO Torq R۷ و R۹ با روغن‌پایه ۱۰۰ درصد PAO باعث می‌شوند ما نشان دهیم تمرکز خود را روی مشتریانی که از محصولات پرتوان و با پیمایش بالا استفاده می‌کنند، قرار داده‌ایم. با استفاده از ۱۰۰ درصد PAO عملکرد موتورسیکلت‌ها درفشار بالا تضمین شده و همچنین میزان اکسیداسیون کاهش می‌یابد.» 

گفتنی است در روغن‌موتور خودرو به‌دلیل ویژگی‌های برتر گروه ۳ نسبت به‌گروه‌های پایین‌تر، احتیاج آنچنانی به‌استفاده از روغن‌پایه گروه ۴ وجود ندارد و فقط برای حفاظت از زمان لحظه استارت درخودروهای بسیار مدرنی که از پیشرانه‌های حساسی مانند هیبرید استفاده می‌کنند، نیمی از روغن‌پایه مصرفی از گروه ۴ یا PAO استفاده می‌شود. قیمت درنظرگرفته‌شده برای Torq R۷ دربسته‌بندی یک‌لیتری برابر با ۱۸ دلار و چهارسنت و برای Torq R۹ معادل ۱۸ دلار و ۹ سنت است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =