سمانه یوسفی ، نخستین مدیر عامل زن هتل‌ های فرودگاهی «نووتل» و «ایبیس»

سمانه یوسفی : فاصله زمانی شرکت‌های مستقر درجاده مخصوص تهران- کرج اعم از خودرویی‌ و غیرخودرویی، تا هتل‌های ما در بد بینانه‌ ترین حالت ۴۵ دقیقه است. به‌دلیل آنکه درتهران همواره شاهد ترافیک هستیم، این زمان برای رسیدن به هتل‌های داخل شهر به‌یک ساعت نیز می‌رسد. حالا اگر این زمان را مقایسه کنیم، به‌کدام هتل درمرکز تهران زودتر می‌رسیم؟

به گزارش «اخبار خودرو» ، هتل‌های بین‌المللی و زنجیره‌ای «نووتل» و «ایبیس» سال ۱۳۹۲ تحت برند گروه هتل‌های «Accor» (از بزرگ‌ترین گروه‌های هتلی در دنیا) در ایران افتتاح شدند. این هتل‌های ۴ و ۵ ستاره روبه‌روی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) واقع‌اند و گزینه مناسبی برای سفرهای کاری یا اقامت‌های تجاری و خانوادگی به‌حساب می‌آیند. هتل‌هایی که از طریق بزرگراه خلیج‌فارس تنها ۴۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارند و از امکاناتی چون رستوران‌های متنوع، اتاق جلسات و همایش مجهز، استخر، سالن ماساژ و سالن‌های ورزشی مجزا برای بانوان و آقایان برخوردارند. اتاق‌های این هتل‌ها نیز اینترنت رایگان و روم‌سرویس ۲۴ ساعته دارند.

برای اطلاع بیشتر از چگونگی فعالیت این مجموعه مدرن و بین‌المللی با «سمانه یوسفی»، نخستین مدیرعامل زن هتل‌های فرودگاهی در کشور گفت‌وگو کردیم. او پیش از مدیریت در این مجموعه، علاوه‌بر فعالیت درصنعت هتلداری، تاسیس و راه‌اندازی چندین رستوران و تالار پذیرایی را در کارنامه خود دارد.

او در ۲۳ سالگی وارد این صنعت شد و با توجه به‌علاقه و پشتکارش، حالا با ۱۱ سال سابقه کار از مدیران جوان، مجرب و خوش‌آتیه حوزه هتلداری در کشور است.  یوسفی در دوره‌ای مدیریت این مجموعه فرودگاهی را به‌عهده گرفته که صنعت هتلداری نیز مانند گردشگری تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکایی و دستخوش سختی‌ها و محدودیت‌های بسیار است. اما وی معتقد است برای موثر و مفید بودن، دو فاکتور تلاش و باور کلیدی‌ترین عناصر هستند و دشوارترین مسیرها را هموار کرده و از هردیواری، پله می‌سازند.

 وضعیت صنعت هتلداری و توریسم را چگونه ارزیابی می‌کنید و با توجه به‌وضعیت تحریمی کنونی، چه‌اقداماتی برای جذب گردشگر در نظر دارید؟

درصنعت هتلداری نگاهی بسیار کلیشه‌ای وجود دارد و آن این است که دست‌اندرکاران به‌دنبال این هستند که سریع به‌نتیجه مطلوب برسند و درنتیجه سیستماتیک و اجرایی با آن برخورد نمی‌کنند. این درحالی‌است که باید زمان مناسبی را برای شناسایی بازار، خواسته‌های مشتریان و آنالیز داده‌ها اختصاص داد.

هنوز دراین صنعت، روی سهم و سایز بازار و همین‌طور شناخت مشتریان بالقوه به‌میزان انتظار کار نشده است. به‌عنوان مثال، صنعت هتلداری ما ارتباط موثری با تورگردانان جهانی برقرار نکرده یا درحوزه توریسم سلامت، فعالیت اندکی صورت گرفته و کسانی که بتوانند خارج از کلیشه‌ها دراین سازوکار فعالیت کنند، انگشت‌شمارند. اگر این تغییر رویکرد انجام شود، قطعا می‌توانیم درصنعت هتلداری ایران منشا اثر باشیم.

 به‌طور مشخص خدماتی که شما ارائه می‌دهید، چه‌تفاوتی با خدمات دیگر هتل‌ها دارد؟

هتل ۵ ستاره «نووتل» یکی از مجهزترین هتل‌های تهران است که با توجه به‌بعد مسافت بسیار کوتاه تا فرودگاه امام(ره) می‌تواند، به‌عنوان محل اقامت کوتاه یا بلندمدت، آرامشی به‌یاد ماندنی را برای مسافرانی که قبل و بعد از پرواز قصد اسکان در هتل را دارند، فراهم کند. سهولت در دریافت بهترین‌امکانات با پرداخت حداقل‌هزینه از مزایای مهم این هتل است. همچنین دسترسی به‌مرکز شهر از طریق وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و خط تازه‌تاسیس مترو شهر تهران به‌فاصله زمانی ۴۵ دقیقه برای آن میسر است و از طرفی فاصله موجود تا مرکز شهر، تجربه آرامش و سکوتی همراه با هتلینگی بسیار قوی را به‌ارمغان می‌آورد.

این هتل با بهره‌گیری از ۲۹۶ باب اتاق شامل دبل‌استاندارد، توئین‌استاندارد، ویژه معلولین، خانوادگی(سوییت) و رستوران ایرانی و بین‌المللی، هفت سالن همایش، دو مرکز سلامت مجزا برای خانم‌ها و آقایان با امکاناتی از قبیل سونا، استخر، سالن ورزشی، جکوزی، ماساژ و همچنین مراکز فروشگاهی به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین و استانداردترین هتل‌های ایران محسوب می‌شود.

هتل ۴ ستاره «ایبیس» نیز با دارا بودن ۱۹۶ باب فضای اقامتی مدرن و لوکس در هفت طبقه شامل اتاق‌های دبل‌استاندارد، اتاق‌های توئین‌استاندارد و اتاق‌های ویژه معلولین و خدمات مخصوص این عزیزان و تمامی تجهیزات اقامتی و رفاهی اعم از رستوران اوپن، کافه تریا و مرکز اینترنت بوده و با بهره‌مندی از فضای سبز اختصاصی، مسیر پیاده‌روی، نزدیکی به‌حرم حضرت امام‌خمینی(ره)، کارتینگ اتومبیل‌رانی شهر جدید پرند و نزدیکی به‌نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با کادری مجرب و آموزش‌دیده آماده ارائه بهترین خدمات به‌مشتریان خود است.

 اساسا نظر و تعریف شما از خدمات «CIP» چیست؟
ازنظر ما و همکارانمان دراین دو هتل، خدمات CIP ارائه سرویس‌هایی است که با آگاهی از سلیقه مشتریان و مخاطب‌شناسی دقیق، خدماتی بالاتر از حد انتظار را به‌آن‌ها ارائه دهد؛ این نحوه ارائه خدمات که در مدت کوتاه اقامت مشتریان به‌آن‌ها ارائه می‌شود و رضایت آن‌ها را فراهم می‌کند، با تاثیرگذاری بر ذهن دریافت‌کنندگان خدمات در بلندمدت، باعث ماندگاری و برندینگ هتل ما و به‌وجود آمدن یک ارتباط برنده- برنده برای دوطرف خواهد شد.

با این تعریف، یکی از زیرشاخه‌های خدمات CIP، ارائه خدمات ویژه به‌مسافران در مسیر رفت و برگشت به‌هتل و به‌اصطلاح انتقال و ترانسفر از هتل به‌فرودگاه و بالعکس است. این خدمت به‌طور کلی زمانی می‌تواند به‌بهترین شکل تحقق پیدا کند که نزدیک‌ترین مسیر به‌ترمینال مسافربری وجود داشته باشد که خوشبختانه هتل‌های «نووتل و ایبیس» با توجه به‌نزدیک بودن به‌فرودگاه امام(ره)، نخستین‌استاندارد این مهم را پاس کرده و علاوه‌بر آن پکیج کامل خدماتی شامل استراحت، اسپا و ماساژ، صرف غذا درهتل و ترانسفر را به‌مشتری ارائه می‌دهد؛ این درحالی‌است ‌که دربیشتر هتل‌ها به‌دلیل بعد مسافت، ترانسفر فرودگاهی تنها خدمت هتل به‌مسافر است.

از دیگرخدمات CIP هتل ما، پارکینگ رایگان است. باید به‌این موضوع اشاره کرد که پارکینگ‌های مسقف فرودگاه هزینه‌های گزافی روی دست مشتریان می‌گذارد و این برتری بزرگی است که تنها با یک تغییر رویکرد ایجاد می‌شود و به‌پکیج CIP ما برتری می‌دهد.

 حتما می‌دانید بحثی درزمینه مسافت بین شهر تهران با هتل و مجموعه فرودگاهی امام خمینی(ره) وجود دارد. آیا این مساله باعث نمی‌شود تمایل به‌استفاده از هتل‌های اطراف فرودگاه کمتر شود؟

درحوزه تخصصی روزنامه شما مثالی بزنم؛ فاصله زمانی شرکت‌های مستقر درجاده مخصوص تهران- کرج اعم از خودرویی‌ و غیرخودرویی، تا هتل در بدبینانه‌ترین حالت ۴۵ دقیقه است. به‌دلیل آنکه درتهران همواره شاهد ترافیک هستیم، این زمان به‌یک ساعت نیز می‌رسد. حالا اگر این عدد را فرض بگیریم، به‌کدام هتل درمرکز تهران زودتر از این زمان می‌رسید؟

 شرکت‌های خودرویی مراسم بسیاری همچون همایش‌ها، رونمایی‌ها، نشست‌های خبری و مجامع عمومی و... درطول سال برگزار می‌کنند. چه‌خدماتی در این بخش برای شرکت‌های خودرویی درنظر دارید؟

ابتدا امیدوارم صنعت‌خودرو در آینده شاهد تحول و رونق چشمگیری باشد. درشرایط کنونی نیز شرکت‌های خودرویی تا امروز مراسم بسیاری را درسالن این هتل برگزار کرده‌اند؛ از جمله همایش‌ها و رونمایی‌ها. سالن کنفرانس و همایش این هتل را باید یکی از مزایای مجموعه ما دانست؛ چراکه این سالن از طراحی فرانسوی برخوردار است و ظرفیت خدمات‌دهی به ۶۰۰ نفر را داراست.

از دیگر مزایای این سالن باید به‌جانمایی آن درطبقه همکف اشاره کرد که باعث دسترسی سهل‌تر می‌شود. درحالی‌که در اکثر هتل‌ها سالن‌ها در طبقات میانی قرار دارد، اما به‌دلیل توجه به همایش‌ها و مراسم، سالن هتل ما درطبقه همکف است تا برای برگزاری مراسم رونمایی خودرو آماده باشد.

ما این امکان را به‌شرکت‌های خودرویی می‌دهیم و برای ارائه خدمات بیشتر و جلب رضایت آن‌ها، درزمینه پرداخت هزینه‌های سالن، با آن‌ها مساعدت خواهیم کرد.

 درخصوص تعداد اتاق‌ها و رستوران‌ها و به‌طور کلی ویژگی‌های هتل نیز توضیح دهید.

هتل‌های ما درمجموع بیش از ۴۰۰ اتاق دارد که امکان اسکان میهمانان برگزارکنندگان را به‌طور کامل فراهم می‌کند. هتل ما از رستوان‌های سنتی، عربی و مدرن برخوردار است که هرکدام جذابیت‌هایی برای تمام گروه‌ها و سلیقه‌ها خواهد داشت. البته باید به‌این نکته اشاره کنم که تا امروز برندینگ مجموعه ما مورد غفلت واقع شده و تحریم‌ها نیز در ایجاد این ضعف بی‌تاثیر نبوده است.

طراحی این هتل، نوع خدماتی که ارائه می‌دهد و امکاناتی که دراختیار مشتریان قرار می‌گیرد، گویای تمایز مجموعه ماست. درصورتی که برنامه‌های برندینگ این مجموعه اجرایی شود، متوجه تفاوت‌ها و برتری‌های دیگر این هتل‌های فرودگاهی می‌شوید.

 بحث هزینه‌ها و رقابتی بودن قیمت خدمات هتل‌ها همیشه مورد توجه بوده است؛ درخصوص تعرفه‌های نووتل و ایبیس هتل بگویید.

قیمت‌های خدمات این هتل‌ها ـ با توجه به ۴ و ۵ ستاره بودنشان ـ  طبیعی است که به‌نسبت سایر هتل‌ها متفاوت باشد. اما باید توجه کرد ما تنها هتل‌های هم‌سطح هتل‌های جهانی هستیم و همین موضوع انتظارات را نسبت به کیفیت خدمات ما افزایش می‌دهد و وظیفه سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد. با این حال قیمت‌های ما به‌نسبت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره داخل شهر، تفاوت چندانی ندارد و به‌مراتب قیمت‌های مناسب‌تری محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =