صنعت خودرو

درصورت اجرایی‌ شدن استانداردها ی ۸۵ گانه و ارتقای خودروها از یورو۴ به یورو۵، قیمت تمام‌شده خودرویی مانند پراید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون‌ تومان افزایش پیدا خواهد کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی قرار است افزایش استانداردها و رسیدن میزان آن به ۸۵ مورد طی سال آینده اجرایی شود که درحال‌حاضر خودروسازان توانایی تولید برخی قطعات با استانداردهای قبلی را ندارند. هرچند تاکید سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست برافزایش میزان استانداردها و استفاده از قطعات به‌روزتر برای تولیدات داخلی ستودنی است، این استانداردها درشرایطی قرار است اعمال شوند که زیرساخت‌های اجرای آن آماده نیست.

سوخت خودروها کیفیت دارد؟

بسیاری معتقدند سوخت مصرفی کشور از استانداردهای بالایی برخوردار نیست و افزایش استانداردهای موتور و تبدیل موتور خودروها به استاندارد یورو ۵ در شرایطی که سوخت مصرفی کشور کیفیت مناسبی ندارد، اقدام صحیحی نیست.

مخالفان اجرای این استاندارد، با استناد به‌آنچه گفته شد، معتقدند: «دراین شرایط تنها هزینه اضافه بردوش مصرف‌کننده‌ای قرار می‌گیرد که همین حالا نیز به‌لحاظ اقتصادی درآمدهایش روزبه‌روز درحال کوچک‌شدن است.»

براین اساس، الزامی‌شدن استانداردها و استفاده از قطعات جدید و اضافه درخودروهای داخلی، قطعا درسال آینده باعث افزایش قیمت تمام‌شده و قیمت پایه محصولات خواهد شد. این درشرایطی است که قدرت خرید مصرف‌کنندگان طی یکی‌دو سال اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است و اصولا پیش‌بینی می‌شود سال آینده رکود چشم‌گیری در بازار و صنعت‌خودرو رخ دهد. 

افزایش قیمت‌ پایه خودروها با اجرای استانداردها

سعید محمدرضایی، فعال صنعت‌قطعه‌ با اشاره به‌اینکه با شروع نهضت توسعه ساخت‌داخل، بحث داخلی‌سازی ECU یورو ۴ مطرح شد، می‌گوید: «سخن از تجهیز خودروها به ای‌سی‌یوهای یورو ۵ درحالی مطرح می‌شود که ما هنوز به‌تولید ای‌سی‌یوهای یورو ۴ نیز دست پیدا نکرده‌ایم.»

وی با بیان اینکه افزایش این نوع استانداردها قطعا باعث افزایش پایه قیمت خودروها خواهد شد، می‌افزاید: «اگر سازمان استاندارد براجرای استانداردهای جدید تاکید کند، صنعت‌خودرو با چالش تولید مواجه می‌شود. حتی به‌فرض اینکه با چالش تولید مواجه نشویم، به‌دلیل افزایش قیمت خودرو و اینکه مصرف‌کنندگان درآمدهایشان افزایش پیدا نکرده است، صنعت‌خودرو با یک رکود شدید مواجه می‌شود.»

قیمت‌ها تا چه‌اندازه تغییر می‌کند؟

درصورتی‌که بحث یورو ۵ شدن خودروها و استانداردهای ۸۵ گانه از سال آینده اجرایی شود، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ درصد تغییر کند. محمد رضایی دراین‌خصوص تاکید می‌کند: «درصورت اجرایی‌شدن این استانداردها و ارتقای خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ قیمت تمام‌شده خودرویی مانند پراید چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.»

تاکید براجرایی ‌شدن این استانداردها از سوی سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست درحالی است که به‌نظر می‌رسد سیاست‌های این سازمان‌ها هم دوگانه است. سازمان استاندارد تاکید کرده است از تابستان سال آینده تولید دو محصول پراید و پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد و از همین حالا تهدید کرده است جلوی پلاک‌گذاری خودروهایی را که قرار است بعد از این تاریخ تحویل داده شوند، می‌گیرد.

این درحالی است که تولید و عرضه تاکسی‌های پژو ۴۰۵ و همچنین پراید وانت قانونی است و قرار نیست در این بخش تغییری ایجاد شود.  حال این سوال مطرح می‌شود که اگر این خودروها استاندارد نبوده و به‌لحاظ آلایندگی مناسب نیستند، چرا باید درخطوط عمومی که بیشترین تردد را در سطح شهر دارند استفاده شوند؟ و اگر این دو به‌لحاظ ایمنی و آلایندگی مشکلی ندارند، چرا تولید آن‌ها باید متوقف شود؟ آیا استانداردهای یورو ۵ یا استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای تاکسی که بیشترین تردد را در خیابان‌ها دارند، الزامی‌ نیست؟ به‌نظر می‌رسد سازمان استاندارد، استانداردهای دوگانه‌ای را دراین خصوص مد نظر دارد.

خودروهای سواری و وانت‌بارها با کم‌ترین میزان آلایندگی

اصرار سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست بر تغییر استانداردهای خودرویی درحالی است که کم‌ترین میزان آلایندگی از سوی خودروهای سواری منتشر شده است. بنا به‌گزارشی که شرکت کنترل‌کیفیت هوای شهر تهران منتشر کرده، کم‌ترین میزان تولید آلاینده pm۲.۵ متعلق به‌خودروهای سواری و وانت‌بارهاست.

اتوبوس‌، کامیون و موتورسیکلت‌ها بیشترین میزان آلایندگی را درسطح شهر داشته‌اند. با این حال مشخص نیست چرا این دوسازمان به‌خودروهای بخش‌عمومی و همچنین موتورسیکلت‌ها که بیشترین آلایندگی را دارند، توجهی نمی‌کنند.

دود استانداردهای جدید در چشم مردم و خودروسازان

به‌هرحال افزایش استانداردها هرچند اقدامی مثبت و ارزشمند است، باید زیرساخت‌های اجرایی ‌شدن آن وجود داشته باشد. درشرایط فعلی سازمان‌های مرتبط همچنین باید به‌فکر قدرت خرید ازدست‌رفته اقشار مختلف مردم نیز باشند. درحال‌حاضر خرید خودرو برای بسیاری از افراد ناممکن شده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =