داریوش گل‌ محمدی ، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا

رویکرد مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا دربهبود زیرساخت‌های سازمان و توجه به‌مسائل کیفی در کنار افزایش تولید، درقالب انجام پروژه‌های بهبود کیفیت درکل گروه و شرکت‌های تابعه و تخصیص بودجه‌های خاص به‌موضوع کیفیت، باعث کاهش مشکلات کیفی شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، انجمن مدیریت کیفیت ایران با توجه به‌اهمیت موضوع کیفیت و استانداردسازی در صنعت‌خودرو، با دعوت از مدیران انجمن‌های تخصصی صنعت‌خودرو و مدیران ارشد کیفیت شرکت‌های خودروساز جلسه‌ای را در محل انجمن مدیریت کیفیت با موضوع «بررسی نقش ارزیابی و آموزش کیفیت در صنعت‌خودرو» برگزار کرد.

در این جلسه، حوزه کیفیت صنایع خودروسازی بزرگ کشور که سابقه حضور در ارزیابی دوره‌های گذشته جایزه ملی کیفیت را داشتند، به بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند. یکی از این مدیران که نظرات او در این جلسه با تایید و استقبال حاضران همراه شد، داریوش گل‌محمدی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا بود.

باید روی آموزش تمرکز کنیم

دراین جلسه معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت: «من احساس می‌کنم مشکل ما در ارزیابی نیست و صرف ارزیابی خروجی درموضوع کیفیت تغییری ایجاد نمی‌کند.» وی افزود: «اگر ما می‌خواهیم ارتقای کیفیت داشته باشیم، باید روی آموزش تمرکز کنیم. چراکه اگر هدف ما ارتقای کیفیت دراین صنعت است، تمرکز باید روی اشکال باشد و حل مشکلات و راهکارها را عملی کنیم.»

داریوش گل‌محمدی با بیان اینکه کیفیت تابعی از شرایط بیرونی و کلی کشور نیز هست، ادامه داد: «ما اعتقاد داریم ارزیابی باید برای رفع اشکال باشد و آموزش را باید در دل خود داشته باشد.» وی یادآور شد: «من در دوره‌های گذشته ارزیابی کیفیت حضور داشتم و تجربه‌ای که به‌دست آوردم این بود که موضوع ارتقای کیفیت با آموزش و ارزیابی توامان حاصل خواهد شد.»

حفظ و ارتقای کیفیت در شرایط تحریم

بررسی وضعیت خودرو درسال‌های 91 و 92 نشان می‌دهد با آغاز تحریم‌ها، شرکت‌های خودروساز با یک چالش جدی در خطوط تولید خود مواجه شدند؛ به‌طوری‌که با قرار گرفتن خودرو درلیست تحریم‌های اولیه هسته‌ای و بروز مشکلات متعدد درتامین قطعات و جریان تولید، آن‌چه بیش از همه قربانی کاستی‌ها به‌خصوص در بخش تیراژ خودروسازان شد، کیفیت تولیدات بود. اما در دور جدید تحریم‌ها که بیش از یک‌سال از آن می‌گذرد، خودروسازان ازجمله به‌قیمت خواباندن خودرو در پارکینگ‌های خود اجازه ندادند کیفیت محصولات تحت‌تاثیر این محدودیت‌ها روند کاهشی پیدا کند.

تیم مدیریتی جدید سایپا نیز که در یک‌سال اخیر سکان هدایت این خودروسازی بزرگ را در دست گرفته است، با طراحی نقشه‌راه و تدوین راهبرد مشخص درحوزه کیفیت کوشید ضمن حفظ کیفیت تولیدات خود در راستای ارتقای آن نیز گام بردارد.

نقش محوری کیفیت قطعات

شرکت مگاموتور - زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا– از سال گذشته چندین‌پروژه بهبود درحوزه‌های ارتقای کیفیت محصول (موتور، گیربکس و اکسل) و ارتقای آزمایشگاه‌ها، سیستم‌های مدیریت کیفیت و زنجیره تامین تعریف کرد.

این پروژه‌ها که با بررسی و شناخت نیازهای مختلف مشتریان و درقالب تیم‌های کارشناسی مشترک با همکاری شرکت‌های خودروساز زیرمجموعه گروه سایپا و نتایج بازدیدهای دوره‌ای از تعمیرگاه‌های شرکت سایپایدک و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده، تدوین و برنامه‌ریزی شده بود، نتایج بسیار خوبی دربر داشت؛ بهبود کیفیت و استانداردسازی طرح مجموعه دیسک‌وصفحه‌کلاچ 215 میلیمتری تیبا و به‌ظرفیت‌رسانی گیربکس طرح بهینه ND2، یکنواختی تولید و تثبیت کیفیت قطعات EMS، کاهش صدای غیرعادی موتور، بهبود کیفیت سیستم ترمز و به‌ویژه دیسک ترمز، بهبود طرح و فرآیند خدمات پس از فروش مجموعه بازویی سیبک، پیاده‌سازی و اجرای الزامات کیفی سایپا درحوزه تامین‌کنندگان و برنامه‌ریزی و پیگیری تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی از جمله این نتایج بود.

الزامات کیفی سایپا در ارزیابی تامین‌کنندگان

در راستای یکپارچه‌سازی و هماهنگی سیستم‌های کیفی، الزامات سیستم مدیریت کیفیت سایپا (S-SQR) دربرنامه‌های ارتقای تامین‌کنندگان مد نظر قرار گرفت و از سال گذشته بخش عمده‌ای از سازندگان بر این اساس ارزیابی شدند.

همچنین برای پیشرفت استقرار سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه‌ها براساس ISO 17025، خرید و راه‌اندازی تجهیزاتی نظیر آزمون EMS ازجمله ECU، سنسور اکسیژن و سنسور TDC، آزمون دوام گیربکس و پیرسازی کاتالیست انجام شد. چراکه چشم‌انداز تعریف‌شده برای آزمایشگاه، کسب اعتبار بین‌المللی برای ارتقای کیفیت نتایج آزمایشگاهی بوده است.

نتایج ارتقای کیفی در سایپا

برنامه‌های ارتقای کیفی درسایپا، به‌کاهش برگشتی قطعات، کاهش هزینه‌های تحمیلی به‌شرکت و افزایش رضایت مشتریان انجامید و درنهایت موجب بهینه‌سازی و مدیریت هزینه‌ها درشرکت شد.

همچنین رویکرد مدیران ارشد مجموعه در بهبود زیرساخت‌های سازمان و توجه به‌مسائل کیفی درکنار افزایش تولید، درقالب انجام پروژه‌های بهبود کیفیت در کل گروه و شرکت‌های تابعه و تخصیص بودجه‌های خاص به‌موضوع کیفیت، باعث کاهش مشکلات کیفی شده است.

همچنین برای ارتقای کیفیت محصولات هماهنگ بانیاز امروزی، سرمایه‌گذاری‌هایی روی بهبود کیفیت قطعات استراتژیکی نظیر سرسیلندر، دنده‌ها، بلوک‌سیلندر، پوسته‌ها و راه‌اندازی تجهیزات شست‌وشو درخطوط مونتاژ جدید با افزایش سطح اتوماسیون انجام شده و با حصول کیفیت قابل اطمینان و کاهش مشکلات اپراتوری با الگوبرداری از خطوط مونتاژ شرکت‌های مطرح خارجی و داخلی – به‌عنوان یک راه حل مناسب برای ارتقای سطح کیفی محصولات و افزایش رضایت مشتریان – همراه بوده است.

ارتقای کیفیت؛ از محصول تا خدمات

از نگاه مدیران سایپا، رمز موفقیت دراستمرار رضایت‌مندی مشتریان، ارتقای کیفیت خدمات پس‌از فروش بوده و تمام تلاش گروه سایپا افزایش شاخص رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات سایپاست.

از این رو، به‌رغم همه محدودیت‌ها به‌واسطه تحریم‌های دشمنان، خدمات پس از فروش از مهم‌ترین سیاست‌های جدی گروه سایپاست و همواره مدیران این گروه خودروسازی تاکید کرده‌اند باید همه ارکان مجموعه درهمه سطوح، تمام توان خود را برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان به‌کار گیرند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =