«توتال» روسیه

گروهی از محققان شعبه روسیه شرکت توتال فرانسه اقدام به‌ پژوهشی درباره شیوه مصرف روانکارها در بازار این کشور کرده‌اند که فارغ از جذابیت آن، می‌توان شباهت‌های زیادی را بین شرایط این کشور و بازار ایران یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی این گزارش می‌تواند به‌ افزایش بهره‌ وری و تاثیرگذاری تبلیغات حوزه روانکارها درایران نیز کمک قابل توجهی کند. بنابراین گزارش حدود ۸۴ درصد از رانندگان روسیه مرد هستند و به‌همین خاطر بیشتر مراجعات جهت تعویض روغن موتور خودرو به‌صورت شخصی یا دولتی برعهده آنهاست.

این گزارش درکنفرانس بین‌المللی روانکارها درماه اکتبر از سوی «آنستازیا ماکارکینا» (Anastasia Makarkina) مدیر مارکتینگ «توتال وستوک» (شعبه روسیه توتال) منتشر شده است.

ماکارکینا گفت: «به‌همین خاطر ما تمرکز بازاریابی خود را روی گروه مردان ۳۰ تا ۵۵ ساله قرار دادیم. افرادی که بیشترین متقاضیان تعویض روغن خودرو هستند.»

او اضافه کرد این گروه به‌صورت پایه‌ای اطلاعات عمومی درخصوص روانکارها را دراختیار دارند و بیشترین خریداران ما هستند. 

ماکارکینا اعلام کرده اطلاعات نظرسنجی از سوی منابع مختلفی همچون رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب و سایر روش‌های نظرسنجی باعث شد به این نتیجه برسیم که دو گروه مشتری را هدف تبلیغات خود قرار دهیم؛ پسران جوان با سنین ۱۸ تا ۲۹ سال و مردان روسی با سن بالاتر از ۵۵ سال.

او طی سخنرانی خود دراین کنفرانس گفت: «پوشش افراد جوان به‌ما این امکان را می‌دهد که طیف مشتریان خود را گسترش دهیم. این درحالی است که مشتریان میانسال بیشتر طرفدار یک برند هستند و تلاش برای تغییر تفکر آن‌ها هزینه زیادی را به‌دنبال دارد.»

شباهت خودروهای روسی و ایرانی

همچون ایران، روسیه نیز کشوری است که عمده‌ناوگان خودروهای سواری آن را محصولات قدیمی تشکیل می‌دهند و تنها یک‌سوم از کل تعاملات خرید و فروش خودرو در این کشور را مدل‌های نو تشکیل می‌دهند که این رقم از مجموع پنج‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو معامله‌شده دراین کشور است.

تحقیق توتال نشان می‌دهد میانگین سن این خودروها ۹ سال است. رسانه «اتواستات» در مسکو گزارش داده تا پایان ژانویه سال ۲۰۱۹ حدود ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در روسیه ثبت پلاک شده که از میان آن‌ها ۸۴ درصد را خودروهای سواری تشکیل می‌دهند. 

از سوی دیگر کمپانی روغن‌ساز فرانسوی متوجه شده عمده‌ رانندگان نگرانی زیادی درباره افزایش عمر خودروهای خود دارند؛ چراکه هزینه خرید خودرو جدید بسیار بالاست.

ماکارکینا گفت: «نبود امنیت اقتصادی در درازمدت باعث شده روسیه به‌یکی از کشورهای اصلی خودروهای کارکرده تبدیل شود و مردم کمتر به‌فکر ارتقای مدل خودروهای خود هستند.»

براساس نظرسنجی‌های توتال، راننده‌ها دریک مورد باهم اتفاق ‌نظر دارند: «خرید خودرو طی سال‌های اخیر بسیار سخت‌ شده است و ما باید توجه بیشتری به‌سرویس‌های دوره‌ای خودرو خود داشته باشیم.»  

شرکت «وستوک» (Vostok) به‌عنوان نماینده توتال درروسیه یکی از بزرگترین بازیگران بازار روانکاری روسیه به‌حساب می‌آید و به‌تازگی سایت جدیدی درکالوگا (از شهرهای غربی روسیه) با ظرفیت ۴۰ هزار تن درسال افتتاح کرده است. برهمین اساس و با توجه به‌اینکه راننده‌های روسی به‌دلیل اهمیت دادن به‌سلامت خودرو توجه بیشتری به‌روانکارها می‌کنند، ‌توتالی‌ها تمرکز خود را روی تاثیر استفاده از روانکارهایشان بر بالا بردن طول عمر قطعات داخلی موتور خودرو گذاشته‌اند و برای فروش بیشتر،‌ براین موضوع تاکید ویژه‌ای خواهند داشت.

این یعنی بیشتر اهمیت دادن به‌کیفیت تولید روغن به‌جای تخفیف‌های عجیب و غریب به‌تعویض‌روغنی‌ها و اتوسرویس‌ها. نکته حائز اهمیت تمرکز روی تبلیغاتی است که مشتری نهایی را برای خرید و انتخاب روغن‌موتور مجاب کند و از نقش واسطه‌ها درانتخاب روغن بکاهد. اتفاقی که شاید درایران هنوز رخ نداده و این اتوسرویس‌ها و روغن‌فروش‌ها هستند که به‌دلیل میزان سودی که از فروش یک محصول می‌برند، سعی در تبلیغ آن دارند.

توتال روسیه با بررسی شرایط بازار این کشور از این پس تمرکز اصلی خود را روی تبلیغات محتوایی در رسانه‌ها و معرفی محصولاتی خواهد داشت که تاثیر اصلی آن روی انتخاب مصرف‌کننده نهایی باشد، نه منافع فروشنده. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =