عباس ایروانی ، مؤسس گروه قطعات خودرو عظام

من هیچ مبلغی را خارج ایران سرمایه‌ گذاری نکرده‌ ام و امید و علاقه‌ ام تولید است و توجهی به مسائل حاشیه‌ای ندارم. کما این‌ که با وجود مشکلات و حاشیه‌ ها، حتی یک روز هم توسعه و تولید را متوقف نکردیم. دستاوردهایی که در شرکت‌ های بزرگ عظام داشتیم، ماحصل همین نگاه در شرایط ویژه بوده است

عباس ایروانی ، مؤسس گروه قطعات خودرو عظام با اشاره به رکودی که تحریم و بی‌ثباتی به صنعت و تولید حاکم کرده است، گفت: «با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط سرمایه انسانی این گروه، توانستیم خطوط متعدد تولید محصولات مختلف را طراحی و پیاده‌سازی کنیم.» 

وی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اعلام کرد: «امسال در پیستون‌سازی ایران در تبریز، سه خط جدید با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار پیستون طراحی شده و در حال تولید محصول است. در استان گیلان نیز کارخانه فراوری و ساخت (تولیدکننده کمک‌فنر) و پایا کلاچ (سازنــــده دیسک و صفحه‌کلاچ)، برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال کردند. براساس برنامه‌ریزی‌ها و با وجود تحریم شدید، دو خط جدید فنرخورشیدی هم توسط تیم مهندسی در حال ساخت است که ان‌شاءالله در سال ۱۳۹۹ آن را افتتاح می‌کنیم.»

ادامه این گفت‌وگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

سال ۱۳۹۸ برای گروه عظام چگونه سالی بود و علاوه بر سه خط جدیدی که در پیستون‌سازی ایران افتتاح کردید و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کارخانه‌های فراوری و ساخت و پایاکلاچ و نیز راه‌اندازی دو خط جدید فنرخورشیدی که در دستور کار دارید، با چه دستاوردهـــــایی همراه بوده است؟

امسال، ‌سال خودکفایی گروه عظام‌ بود؛ ما خودکفایی در توسعه فنی و داخلی‌سازی را دنبال کردیم که به شکر خدا موفق شدیم به اهداف مورد نظر برسیم. یکی از سیاست‌هایی که دنبال کردیم، نهادینه‌شدن تحقیق‌وتوسعه بود. 

قرار بود همزمان با روز مهندس (پنجم اسفندماه) مجموعه یکپارچه R&D شرکت سازه‌پویش را نیز افتتاح کنیم که متاسفانه به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

آیا کارخانه‌های گروه عظام از ابتدا با سرمایه‌گذاری مستقیم ساخته شده‌اند یا به‌صورت در حال بهره‌برداری خریداری شده‌اند؟
به‌جز شرکت پیستون ایران که خریداری شده است، ۱۳ کارخانه دیگر با سرمایه‌گذاری مستــــــقیم از صفر ساخته شده است و ۴هزار نفر در آن ها مشـــــغول تولید هستند.

وضعیت بدهی‌های بانکی گروه عظام به چه صورت است؟

بدهی بانکی برای تولیدکننده، امری عادی است؛ ما در سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومانی خود در صنعت قطعه‌سازی مانند همه صنعتگران، از منابع و تسهیلات بانکی ریالی و ارزی استفاده کردیم. 
روند بازپرداخت بدهی در مجموعه شـرکت‌های عظام نشان می‌دهد جزو مشتری‌های متعــــــهد نظام بانکی‌ هستیم.

مجموع تسهیلات ارزی دریافتی گروه عظام چقدر بوده است؟

مجموع وام ارزی گروه عظام در این سال‌ها، ۳۰۰میلیون دلار بابت تامین مواد اولیه، خطوط تولید و ماشین‌آلات  بوده است و ما آماده پرداخت بدهی خود هستیم، کما این‌که تاکنون به‌صورت علی‌الحساب اقدام به پرداخت قسط‌های خود کرده‌ایم. اما مشکل این است که بانک، وام ارزی را با سودهای نجومی ۳۴ درصد محاسبه و به تولیدکننده تحمیل می‌کند. 

اگر این ۳۰۰میلیون دلار را با ۶ درصد سود هشت‌ساله حساب کنیم، بالغ بر ۴۴۴میلیون دلار خواهد شد که با احتساب نرخ ۴۲۰۰ تومان به ۱۸۰۰میلیارد تومان. با این‌حال وقتی به بانک می‌گوییم این پول را با چه نرخی به شما بازپرداخت کنیم، در پاسخ می‌گویند نمی‌توانیم نرخی را اعلام کنیم و دولت باید نرخ را مصوب کند. 

در همین راستا، مصوبه کارگروه مربوطه در دولت اعلام شد که بر اساس آن بازپرداخت تسهیلات باید با نرخ روز گشایش باشد، اما هیچ بانکی آن را انجام نمی‌دهد و بانک‌ها هیچ توجهی به مصوبات کارگروه‌های دولت نمی‌کنند. اگر بر اساس مصوبات ستاد تسهیل توافق می‌شد، عظام بدهی خود را تاکنون تسویه کرده بود. 

یکی از مشکلات پیش روی تولید همین است که دستگاه‌ها و نهادها به مصوبات ستاد رونق تولید توجهی نمی‌کنند. درحالی‌که این ستاد مصوبات خوبی برای حمایت از تولید به‌ویژه وام و تسهیلات تصویب کرده است که متاسفانه بانک‌ها و دستگاه‌ها به آن توجه نمی‌کنند. اگر به مصوبات عمل می‌شد، امروز تولید و تولیدکننده وضعیت بهتری داشت.

آیا گروه عظام سرمایه‌گذاری خارجی نیز داشته است؟

من هیچ مبلغی را خارج ایران سرمایه‌گذاری نکرده‌ام و همه امید و علاقه‌ام تولید است و توجهی به مسائل حاشیه‌ای ندارم. کما این‌که با وجود مشکلات و حاشیه‌ها، حتی یک روز هم توسعه و تولید را متوقف نکردیم. دستاوردهایی که در شرکت‌های بزرگ عظام داشتیم، ماحصل همین نگاه در شرایط ویژه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =