تعویض روغن‌ موتور

«بیزینس‌ این‌ سایدر» یکی از معتبرترین رسانه‌ های بین‌ المللی درحوزه تجارت و اخبار فناوری است و هرچند وقت‌ یک‌ بار تنظیم‌ کنندگان این سایت راهکارهای جامعی را به خریداران ارائه می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  به‌ تازگی «متیودی‌ بورد» از نویسنده‌های این سایت به‌ سراغ مهم‌ترین روانکار خودروها یعنی روغن‌ موتور رفته است. به‌طور کلی روغن‌موتور در خودرو سه‌کارکرد اصلی دارد. مهم‌ترین ویژگی آن روانکاری قطعات موتورهای درون‌ سوز است که برای به‌حرکت درآوردن خودرو قطعات زیادی را با هم درگیر می‌کند. همچنین در این موتورها دمای زیادی ایجاد می‌شود که یکی از کنترل‌‌کننده‌ های این دمای بالا، روغن‌موتور است. در نهایت با توجه به‌ عدم امکان استفاده از مواد شوینده در قطعات موتور، این وظیفه به‌ روغن‌ موتور سپرده می‌شود. باتوجه به‌ وظیفه حساس این مایع، شاید انتخاب آن کار چندان ساده‌ای به‌ نظر نرسد. البته راهنمای بیزینس نشان می‌دهد کار خیلی سختی در پیش ندارید؛ اما باید به یک‌ سری نکات توجه داشته باشید.

تعویض روغن؛ هرچند وقت‌ یک‌ بار؟

قانون فرضی هر پنج‌هزار کیلومتر یک‌بار را نمی‌توان همواره برای تعویض روغن پیشنهاد داد و پیشرانه‌های جدید از یک سو به‌محافظت بیشتر نیاز دارند و از سویی روغن آن‌ها فراریت بیشتری دارد. اما برای خودرویی که سالانه ۱۵ تا ۲۵ هزار کیلومتر را می‌پیماید، پیشنهاد می‌شود که درهر فصل تعویض‌روغن انجام شود. اما اگر کارکرد خودرو بیشتر از ۳۰ هزار کیلومتر درسال است، بهتر است تعداد دفعات تعویض‌روغن افزایش یابد.

چه‌کسی پیچ کارتل را باز کند؟

درحال‌حاضر تعویض‌ روغن کار چندان پیچیده‌ای نیست و اگر جسارت این کار را دارید، فراموش نکنید که درکنار تعویض روغن‌موتور، فیلتر آن نیز باید تعویض شود. همچنین محلی را برای تخلیه روغن کارکرده درنظر داشته باشید. اما به‌طور کلی تعویض‌روغنی‌ها این کار را سریع‌تر و تمیزتر از شما انجام می‌دهند.

چگونه از شر روغن کارکرده خلاص شویم؟

حقیقت این است که اگر تمام مراحل تعویض روغن را نیز رعایت کنید، بازهم انتقال روغن کارکرده به‌شرکت‌ها و افرادی که می‌دانند چگونه آلودگی آن را مدیریت کنند، از سخت‌ترین مراحل کار است. البته شاید تعامل با یک تعویض‌روغنی کار شما را ساده‌تر کند. تنها باید به‌این نکته توجه داشته باشید که پیش از حمل روغن اجازه دهید دمای آن کاملا به‌دمای محیط برسد و سپس در یک محفظه پلاستیکی آن را منتقل کنید. 

گرید مناسب روغن برای هر خودرو

تعداد زیادی درجه گرانروی در بازار موجود نیست؛ اما هرکدام از این درجه‌‌ها باید براساس شرایط طراحی موتور و تا حدی متناسب با محیط استفاده از خودرو انتخاب شود. حقیقت این است که کار چندان سختی را در پیش ندارید و کافی است که به‌دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید یا از نظر سازنده خودرو درباره روغن‌موتور مناسب با آن آگاهی پیدا کنید.

روغن دایناسوری یا سنتتیک

همواره از روغن‌های سنتتیک به‌عنوان روغن‌های گرانقیمت یاد می‌شود. قیمت بالاتر این روغن‌ها به‌دلیل مقاومت بیشتر درمحیط گرم موتور و عملکرد بهتر در سطح مولکولی آن‌هاست. اما مدل‌های بسیار خاصی هستند که می‌توان تنها از روغن سنتتیک در آن‌ها استفاده کرد و درسایر خودروها می‌توان از روغنی استفاده کرد که برای تهیه آن به‌سراغ ماده سیاهی می‌روند که حاصل اجساد دایناسورهاست.

هرچندوقت یک‌بار روغن را چک کنیم؟

برای خودروهای قدیمی نشانگری وجود دارد که سطح و شرایط روغن را به‌ما نشان می‌دهد؛ اما چندوقتی است که خودروهای جدید این نشانگر را حذف کرده‌اند و کار آن را به سنسورها سپرده‌اند. این سنسورها باعث می‌شوند به‌جای هرهفته بالا دادن در محفظه موتور، چک کردن سیستم روانکاری را برعهده سیستم‌های کامپیوتری بگذارید.

نشانه‌های بدی که از روغن‌موتور منتقل می‌شود

به‌دلیل درگیری روغن‌موتور درمراحل حساس عملکرد پیشرانه، برخی نشانه‌ها همچون تغییر رنگ آن به قهوه‌ای تیره یا ریخته شدن روغن در کف پارکینگ می‌تواند شما را مجبور به‌مراجعه به‌تعمیرکار مربوطه ‌کند. همچنین دود آبی‌رنگ خارج‌شده از اگزوز نیز می‌تواند نشانه‌ای از نفوذ روغن به‌محفظه سوخت باشد.

چه‌ خودروهایی بدترین شرایط را برای روغن‌ موتور دارند؟

بیشترین نگرانی برای وضعیت روغن‌موتور، مربوط به‌خودروهای قدیمی است و وضع درخودروهای جدید به‌گونه دیگری است؛ چرا که آن‌ها به‌حجم کمتری از روغن‌ موتور نیاز دارند و همچنین اگر نکات حداقلی را درباره انتخاب روغن مناسب در خودروهای جدید رعایت کنید، این مایع برای شما چندان دردسرساز نخواهد بود.

چطور می‌توان به‌طور کامل از روغن‌موتور بی‌نیاز شد؟

تنها راه خلاصی، استفاده از خودروهای برقی است. چراکه این‌مدل خودروها موتور درون‌سوز ندارند و درصورت استفاده از آن‌ها، به‌طور کامل با عملیات تعویض روغن‌موتور خداحافظی خواهــــید کرد. البته همان‌طور که اشاره شد، این تنها مربوط به‌روغن‌موتور است و این‌گونه خودروها کماکان به‌سایر روانکارها نیاز دارند. درنهایت اگر به‌سراغ مدل‌هایی همچون تسلا، شورولت بولت یا نیسان لیف بروید، لازم نیست نگران روغن‌موتور آن‌ها باشید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    2 0
    ............ تسلا، شورولت بولت یا نیسان لیف : جوک نگو :بگو پراید بگو تیبا بگو ساینا ......بگو ابو قراضه های داخلی ولگن بگو رانت و مافیا و انحصارو......

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =