اتوبوس‌های الکتریکی

سال گذشته 85 درصد از تمام اتوبوس‌های سنگین و نیمه‌سنگین بیش از 3.5 تنی را که در کشورهای اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است، مدل‌های دیــــزلی تشکیل دادند. 

به گزارش «اخبار خودرو​»، خودروهای الکتریکی امروزه به یکی از نیازهای حیاتی جوامع بشری تبدیل شده‌اند. افزایش روزافزون آلاینده‌های شهری که منشأ بخش بزرگی از آن‌ها خودروهایی با سوخت‌های فسیلی هستند، دولت‌ها را بر آن داشته تا به دنبال راهی برای کاهش این آلایندگی‌ها، تسهیلاتی را به خودروسازان به‌منظور تولید خودروهای برقی ارائه دهند. در همین راستا، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی در کشورهای پیشرفته تا امروز، برنامه‌هایی را برای نوسازی ناوگان خود و جایگزینی آن‌های با مدل‌های کمتر آلاینده به ویژه الکتریکی‌ها در نظر گرفته‌اند. در سال گذشته میلادی کشورهای اتحادیه اروپا اتوبوس‌های الکتریکی را با نسبت 15 به 85 جایگزین مدل‌های فسیلی کردند. گرچه همچنان مدل‌های فسیلی بیشترین استفاده را در این قاره دارند، اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که تقاضای اتوبوس‌های الکتریکی با رشد 170 درصدی همراه بوده است. 

    سهم 85 درصدی دیزلی‌ها از بازار اتوبوس‌های اروپا
سال گذشته 85 درصد از تمام اتوبوس‌های سنگین و نیمه‌سنگین بیش از 3.5 تنی را که در کشورهای اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است، مدل‌های دیــــزلی تشکیل دادند. 
این در حالی است که سهم مدل‌های بنزینی در این بازار تقریبا صفر بوده است و نشان می‌دهد که کشورهای این اتحادیه تمایلی به استفاده از مدل‌های بنزینی ندارند و این مدل‌ها رفته‌رفته در اروپا منسوخ خواهند شد. 
سهم وسایل نقلیه برخوردار از انرژی جایگزین 15 درصد از کل بازار اتحادیه اروپا در سال 2019 بوده که 4 درصد از این بخش متعلق به مدل‌های الکتریکی (ECV) بوده اســـــت.

    کاهش ثبت سفارش اتوبوس‌های دیزلی در اروپا
در بازار اروپا گرچه مدل‌های الکتریکی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند، اما محصولات دیزلی و بنزینی چندان طرفداری نداشته‌اند. در سال 2019 تقاضای اتحادیه اروپا برای اتوبوس‌های دیزلی با 3.1 درصد کاهش به 34 هزار و 123 دستگاه رسید. 
چهار بازار بزرگ اتحادیه اروپا یعنی اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و آلمان افت دو درصدی تقاضا برای اتوبوس‌های دیزلی را به ثبت رسانده‌اند که به ترتیب ارقام 13.8 درصد، 12 درصد، 11.8 درصد و 10.1 درصد را شامل می‌شود. فرانسه تنها بازاری است که در زمینه ثبت سفارش اتوبوس‌های دیزلی همچنان با رشد همراه بوده است. 
این کشور در سال 2019 رشد 4.4 درصدی را در این بازار به دست آورد. از سوی دیگر آمارهای این اتحادیه نشان از آن دارد که سفارش اتوبوس‌های بنزینی به‌شدت کاهش یافته است. براساس گزارش‌های ثبت‌شده در سال 2019 تنها 8 اتوبوس بنزینی به فروش رسید.

    رشد 170.5 درصدی تقاضا برای اتوبوس‌های الکتریکی
در این میان اتوبوس‌های الکتریکی از رشد مناسبی در این بازارها برخوردار بودند که نشان از اهمیت این خودروها برای دولت‌های اروپایی دارد. ثبت‌نام اتوبوس‌های برقی جدید در اتحادیه اروپا با 170.5 درصد افزایش در سال 2019 روبه‌رو شد و براساس آن تعداد 594 دستگاه در سال 2018 به 1607 دستگاه در سال 2019 رسید. سهم بازار اتوبوس‌های الکتریکی قابل شارژ به 4 درصد از کل بازار اروپا رسیده است. هلند با 381 دستگاه اتوبوس برقی که سال گذشته خریداری کرده است، بزرگترین بازار این وسایل نقلیه در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در این بازار فرانسه و آلمان به ترتیب با 285 و 187 دستگاه اتوبوس الکتریکی را ثبت کردند که در مقام دوم و سوم این ارزیابی قرار گرفتند. این سه کشور بیش از نیمی از کل اتوبوس‌های برقی قابل شارژ را به خود
 اخـتصاص داده‌انـد.

   رشد 60 درصدی هیبریدها در اروپا
به طورکلی در سال 2019، 1918 دستگاه اتوبوس هیبرید در سراسر اتحادیه اروپا به ثبت رسیده که در مقایسه با سال پیش از آن رشد 59.7 درصدی داشته است. سهم بازار این خودروها به طورکلی برابر با 4.8 درصد بوده است. 
لازم به ذکر است که تقریبا تمام ثبت‌نام‌ این اتوبوس‌ها تنها در 6 کشور اروپایی متمرکز شده بودند که شامل آلمان، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا، فرانسه و هلند می‌شود. اتوبوس‌های ثبت شده در این کشورها به ترتیب برابر با 427 دستگاه، 371 دستگاه، 255 دستگاه، 210 دستگاه و 125 دستگاه بوده است. این در حالی است که در سایر 13 کشور اتحادیه اروپا هیچ اتوبوس برقی هیبریدی به ثبت نرسیده است.

    رشد 67.9 درصدی گازسوزها در 4 کشور
سهم سایر سوخت‌های جایگزین در این بازار به  6.2 درصد از کل اتوبوس‌های جدید فروخته شده در سال 2019 می‌رسد که این بخش نیز نسبت به سال پیش از آن با رشد 67.9 درصدی مواجه بوده است. بنابراین سفارش این خودروها در اتحادیه اروپا به 2504 دستگاه رســـــیده است. البته بیشترین سهم از این خودروها در اختیار اتوبوس‌های CNG بوده است و کشورهای فرانسه با 385 دستگاه، اسپانیا با 463 دستگاه، ایتالیا با 303 دستگاه و سوئد با 284 دستگاه در این بخش نقش‌آفرینی کرده‌اند. باید این موضوع را در نظر گرفت که تمایل به استفاده از اتوبوس‌های گازسوز با رشد 283.8 درصدی در این منطقه همراه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =