تایر

ستاد تنظیم بازار امروز درباره میزان دقیق افزایش قیمت تایرهای تولید داخل تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ستاد تنظیم بازار امروز درباره میزان دقیق افزایش قیمت تایرهای تولید داخل تصمیم‌گیری می‌کند. اگرچه دیروز حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را تنها مجاز به افزایش قیمت 20تا 30درصدی برای کالاهای تولید داخل اعلام کرد اما تصمیم‌گیری نهایی درخصوص میزان افزایش قیمت تایرهای داخلی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار  اتخاذ خواهد شد. 
سیدمحمدحسین مولاخواه، مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت با اعلام این خبر به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «تصمیم نهایی درخصوص میزان دقیق افزایش قیمت تایرهای داخلی باتوجه به مدارک و صورت‌های مالی ارائه‌شده از سوی تایرسازان اتخاذ خواهد شد و امروز ستاد تنظیم بازار رقم نهایی را اعلام خواهد کرد.» 
وی بیان کرد: «نظر این سازمان افزایش علی‌الحساب 30درصدی قیمت تایر برای  جلوگیری از زیان تایرسازان باتوجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید است اما آنچه نهایی و قابل‌اجرا خواهد بود، تصمیم اعضای ستاد تنظیم بازار است که امروز نهایی می‌شود.» اما دیروز حسین مدرس‌خیابانی درگفت‌وگو با رسانه‌ها از صدور مجوز افزایش قیمت 20تا 30درصدی کالاهای تولیدی خبر داد و هرگونه افزایش قیمت بیش‌از میزان یادشده را قابل‌برخورد برشمرد. 
حال باید دید آیا تایرسازان موفق به توجیه کارشناسان سازمان حمایت برای مصرف مواد اولیه وارداتی خود که پیش از این با ارز دولتی به کشور وارد کرده بودند، خواهند شد و همچنین بازرسی‌ها از انبارهای رسمی برخی تولیدکنندگان به نفع  این شرکت‌ها بوده یا خیر؟ این درحالی  است که برخی اخبار  غیررسمی از وجود تعداد زیاد تایر تولید داخل در انبارها حکایت دارد که یا توسط تولیدکنندگان، یا توسط برخی محتکران برای عرضه در بازار پس از دریافت مجوز افزایش قیمت دپو شده‌اند. 
با این‌حال به نظر می‌رسد مسئولان و تصمیم‌گیران حاضر در ستاد تنظیم بازار پیش‌از هر تصمیمی برای بالا بردن قیمت تایرهای داخلی (که احتمالا به محض اعلام آن بازار با شوک بزرگ روبه‌رو خواهد شد) باید فکری به حال  انبارهای پر از لاستیک ایرانی  کنند زیرا عده‌ای برای صدور مجوز افزایش قیمت رسمی  لحظه‌شماری می‌کنند تا تایرهای موجود در این انبارها را با سودی بیشتر به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند. به‌هرحال هر تصمیم قطعی برای رشد قیمت تایرهای داخلی بدون تعیین‌تکلیف تولیدات قبلی که در انبارهای تهران و دیگر شهرها دپو شده‌اند، بی‌شک به‌زیان مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود هرچند این روزها مجبورند کالای  داخلی را به دو برابر قیمت مصوب آن خریداری کنند. 
ازسوی‌دیگر قیمت عرضه تایر به خودروسازان و قراردادهای  اخیر این شرکت‌ها با خودروسازان کشور خود می‌تواند، قیمت تمام‌شده و میزان سوده‌دهی تایرسازان را مشخص کند،‌ زیرا خودروسازان برخلاف مصرف ‌کنندگان عادی از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردارند و هیچ تایرسازی  محصول خود را با زیان به این شرکت‌ها نمی‌فروشد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    نمایندگان تایر سازان بدون مجوز سازمان حمایت تایر را به قیمت دلخواه به مصرف نهایی می فروشند و نیازی به مجوز سازمان حمایت ندارند دو سال است تایر سواری به دو برابر قیمت مصوب به رانندگان فروخته می شود اما هیچ کس نه پیگیر است نه جوابگو .چون خودشان هم سود می برند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =