مهدی‌ مطلب‌زاده

در میز چهارم قرارداد ساخت فرمان برقی امضا شده است. پیش از این، این قطعه وارد می‌شد و همچنین طی میز چهارم، قطعه‌ سی‌وی‌وی‌تی (تنظیم‌کننده اتوماتیک میل‌بادامک نسبت به‌تغییر دورموتور) که تاکنون وارداتی بوده، ساخت‌داخل شده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»،داخلی‌سازی قطعات طی یکی‌دو سال گذشته و همزمان با اوج گرفتن تحریم‌ها و کمبود قطعات های‌تک به‌اوج خود رسید و طی سه‌مرحله فراخوان خودروسازان برای قطعات مورد نیاز رقم خورد و تعداد قابل توجهی از قطعات داخلی‌سازی شد. اما در چهارمین‌میز داخلی‌سازی، خودروسازان سفارش قطعاتی مانند فرمان برقی را داده‌اند. درکنار این قطعه که تولید آن می‌تواند درتوسعه کیفی صنعت‌خودرو اهمیت زیادی داشته باشد، قطعات مهم دیگری نیز سفارش‌گذاری شده‌اند. درحال‌حاضر داخلی‌سازی قطعات به‌قدری پیشرفت داشته که تولید محصول «K132» ایران‌خودرو با داخلی‌سازی 92 درصدی آغاز شده است.
 
   داخلی‌سازی فرمان برقی و CVVT
درهمین‌زمینه مهدی‌ مطلب‌زاده، رئیس داخلی‌سازی انجمن همگن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه تمام قطعاتی که در این میزها وجود دارد، شاخص هستند به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «در میز چهارم قرارداد ساخت فرمان برقی امضا شده است. پیش از این، این قطعه وارد می‌شد و همچنین طی میز چهارم، قطعه‌ سی‌وی‌وی‌تی (تنظیم‌کننده اتوماتیک میل‌بادامک نسبت به‌تغییر دورموتور) که تاکنون وارداتی بوده، ساخت‌داخل شده است.»
    سهم ایران‌خودرو و سایپا از داخلی‌سازی 55 قطعه
این فعال صنعت ‌قطعه درخصوص تعداد قطعاتی که در میز چهارم ساخت‌داخل شده‌اند، اظهار می‌کند: «درمجموع 55 قطعه ساخت‌داخل شده‌اند؛ از این تعداد 24 قطعه مربوط به ایران‌خودرو و 31 قطعه نیز مربوط به سایپاست.» مهدی مطلب‌زاده درادامه بااشاره به‌تعداد قطعه‌سازانی که در این میز داخلی‌سازی، قرارداد آن‌ها منعقد شده است تصریح می‌کند: «برای این 55 قطعه با 36 سازنده قرارداد منعقد شده است که از این تعداد، 20سازنده قطعات با ایران‌خودرو و 16 قطعه‌ساز نیز با سایپا قرارداد امضا کرده‌اند.»
    داخلی ‌سازی سایپا 650 میلیارد و ایران‌خودرو 600میلیاردتومان
رئیس داخلی‌سازی انجمن همگن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه مجموع ارزش تمام قراردادهای منعقدشده حدود یک‌هزار و 250 میلیاردتومان است، می‌افزاید: «این میزان برای مصرف یک‌سال بوده و سهم شرکت‌ سایپا از این رقم 650 میلیاردتومان و سهم شرکت ایران‌خودرو 600میلیاردتومان است.»
 
   کاهش ارزبری ایران‌خودرو؛ 40 میلیون‌یورو
یکی از اهداف داخلی‌سازی قطعات و فراخوان خودروسازان دراین خصوص کاهش ارزبری و پایین‌تر تمام‌شدن قیمت خودرو است. بحران ارزی و تحریم‌ها باعث شده است عملا بسیاری از قطعات با هزینه بسیار بالایی وارد کشور شوند. انتظار این است که باافزایش تعداد قطعات طی سال جاری و سال‌های آینده، میزان ارزبری خودروها به‌کمترین میزان خود برسد؛ موضوعی که می‌تواند قیمت تمام‌شده خودرو را منحصر به‌قیمت مواداولیه و قطعات داخلی کند تا قیمت فروش خودرو دربحران‌های ارزی و هنگام افزایش قیمت ارز کمتر دچار نوسان شود. این عضو انجمن همگن قطعه‌سازی کشور درخصوص کاهش ارزبری قطعات تولید داخل اظهار می‌کند: «جمع مبلغ کاهش ارزبری برای 55قطعه، 66میلیون یورو است که از این میزان 40 میلیون‌یورو کاهش ارزبری مربوط به‌ایران‌خودرو و 26 میلیون‌یورو کاهش ارزبری سایپاست.»
 
   «K132»؛ تنها خودرو با داخلی‌سازی 92 درصدی
مطلب‌زاده درخصوص آمادگی قطعه‌سازان برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای جدید اظهار کرد: «خودرو «K132» نخستین و تنها پروژه‌ای است که ساخت آن با 92 درصد داخلی‌سازی آغاز می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ اما مشروط برآنکه مشوق‌های حاکمیتی و مشوق‌هایی نیز از سوی خودروسازان برای ساخت داخل درنظر گرفته شود. درغیر این صورت صنعت به‌طور کلی با مشکل مواجه خواهد شد.» 
وی افزود: «درحال‌حاضر کشور با تحریم‌های خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کند و صنعت‌خودرو جزو نخستین‌صنایعی بوده که مورد تحریم‌ قرار گرفته و متاسفانه این صنعت در داخل نیز به‌گونه‌ای در تحریم ‌است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =