باتری ماشین

وضعیت بازار باتری همان‌طور که بسیاری از فعالان این صنعت بارها تاکید کرده‌اند، حال و روز مناسبی ندارد. ظاهرا ارتباطی که در گذشته بین کارخانه‌داران و فروشندگان باتری وجود داشته، دیگر وجود ندارد. موردی که بر بازار این محصول بسیار با اهمیت اثرگذار بوده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،وضعیت بازار باتری همان‌طور که بسیاری از فعالان این صنعت بارها تاکید کرده‌اند، حال و روز مناسبی ندارد. ظاهرا ارتباطی که در گذشته بین کارخانه‌داران و فروشندگان باتری وجود داشته، دیگر وجود ندارد. موردی که بر بازار این محصول بسیار با اهمیت اثرگذار بوده است. 
درهمین زمینه علی حمزه، مدیر اجرایی تعاونی باتری تهران با انتقاد از وضعیت موجود به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید:‌ «درحال حاضر تعاونی‌ها در کشور رنج می‌برند. درگذشته کارخانجات باتری را با 3 درصد تخفیف به‌تعاونی‌ها عرضه می‌کردند. یعنی صباباتری به‌تعاونی‌ها تخفیف می‌داد. اما به‌مرور این تخفیفات برداشته شد.»
وی با بیان اینکه این اقدام سبب شد تعاونی‌ها در کشور تضعیف شوند و درعوض باعث رشد بنکداری در کشور شد، می‌افزاید: «بنکدارها به‌مرور قوی شدند و تبدیل به‌واردکننده و پخش‌کننده شدند. این موارد سبب شد تعاونی‌های عرضه باتری یکی پس از دیگری منحل شوند. درحال حاضر نیز با چنگ و دندان تعاونی‌ها را سر پا نگه‌ داشته‌ایم.»
مدیر اجرایی تعاونی باتری تهران با تاکید بر اینکه شرکت‌ها بنکدارپروری کرده‌اند، تصریح می‌کند: «افرادی که دو ماه پیش از شرکت‌ها مثلا 10 هزار عدد باتری را آمپری 9هزار تومان پیش‌خرید کرده‌اند، امروز این باتری‌ها را تحویل می‌گیرند و به‌قیمت هر آمپر 10 هزار و 500 تومان می‌فروشند. یعنی یک‌هزار و 500 تومان سود می‌برند. این درحالی است که ما باید با قیمت 10هزار و 700 تومان از کارخانه محصول را خریداری کنیم.» علی حمزه معتقد است شرکت‌ها اصولا هیچ‌ تخفیفی برای تعاونی‌ها قائل نیستند و این سبب شده است تعاونی‌ها روز به‌روز ضعیف‌تر شوند. این فعال بازار باتری درخصوص نوع فعالیت این تعاونی‌ها نیز می‌گوید: «تعاونی از یک‌سری افراد دارای مجوز اتحادیه باتری تشکیل شده است و این تعاونی‌ها زیر نظر اداره تعاون اداره می‌شود و هراتحادیه می‌تواند یک تعاونی‌ نیز داشته باشد. این تعاونی‌ها پس از تشکیل سرمایه‌های کوچک را تبدیل به‌سرمایه‌های بزرگ می‌کنند.»
وی می‌افزاید: «تعاونی‌ها باتری خریداری می‌کنند و با سود اندکی دراختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. اما متاسفانه امروز شاهد حذف تعاونی‌ها از این چرخه هستیم و طبق قانون شرکت‌های دولتی باید ابتدا محصول را به‌تعاونی‌ها عرضه کنند؛ نه بنکداران شخصی. یعنی محصول با تخفیف ابتدا باید برای ما در نظر گرفته شود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =