سایپا

گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال جاری تا پایان روز دهم شهریورماه، ۱۷۶هزار و ۴۰۵ دستگاه خودروسواری و تجاری تولید کرد که بیشتر از تیراژ تولیدی در مدت مشابه از سال گذشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال جاری تا پایان روز دهم شهریورماه، ۱۷۶هزار و ۴۰۵ دستگاه خودروسواری و تجاری تولید کرد که بیشتر از تیراژ تولیدی در مدت مشابه از سال گذشته است. دو شرکت زامیاد و سایپادیزل که تولید کننده محصولات تجاری گروه خودروسازی سایپا به شمار می آیند، در این مدت‌زمان ۱۳هزار و ۸۵۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به همین مدت در سال گذشته نزدیک به ۱۷۰۰ دستگاه افزایش داشته  است. نکته حائز اهمیت در بررسی تولیدات سایپا تا دهم شهریورماه امسال کاهش تولید محصولات مونتاژی و جایگزین‌شدن آن‌ها با محصولات داخلی این خودروساز است.

   جبران تیراژ تولید خودروهای CKD
تیراژ تولید خودروهای CKD اعم از مونتاژی و برجامی که محصولات مشترک با خودروسازان خارجی بوده، از ابتدا تا دهم شهریورماه ۹۸بیش از ۹هزار و ۸۹۰ دستگاه بوده که در مدت مشابه سال ۹۹ به ۴هزار و ۷۸۸ دستگاه خودرو رسیده اما این کاهش تولید با افزایش ۵هزار دستگاه خودرو از محصولات خانواده ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰ سایپا پوشش داده شده است. سایپا در مدت‌زمان یادشده از سال ۹۹ بیش از 157هزار دستگاه محصولات خانواده ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰ شامل پراید، تیبا، ساینا و کوییک را تولید کرده است.

   افزایش تولید از خردادماه
با اجرای برنامه‌های تقویت زنجیره تامین و پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و افزایش سهم داخل، میانگین تولید روزانه محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازه خردادماه ۹۹ به ۲۲۰۰ دستگاه رسید و از آن عبور کرد. بنا بر این گزارش، روند افزایشی تولید محصولات سایپا در سال ۹۸ به‌گونه‌ای بود که این گروه خودروسازی با بیشترین تیراژ تولید در سال گذشته به جایگاه خودروساز اول کشور دست یافت. این روند افزایشی در سال ۹۹ نیز ادامه پیدا کرد و میانگین تولید روزانه سایپا در خردادماه ۹۹ به عدد قابل توجه ۲۲۷۶ دستگاه در روز رسید. این افزایش تولید و تیراژ روزانه بیش از ۲۲۰۰ دستگاه، در حالی ثبت شده است که علاوه بر محدودیت همکاری‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا نیز تغییرات فنی مهندسی در خطوط تولید و ملاحظات شیفت‌بندی در ساعت های کاری کارکنان را الزامی کرده است.
   تحول و تنوع در سبد محصولات
نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص همچنان برای اولین بار تیپ‌بندی واحدی را برای محصولات خود تعریف کردند که بر این اساس، دیگر شبهه‌ای در مدل خودروها وجود ندارد و خریداران می‌دانند هر حرف لاتین در کنار اسم خودرو چه معنا و مفهومی دارد. همچنین سه محصول جدید شاهین، ساینا اس و کوییک اس برای نخستین‌بار در سال 99 منطبق با استاندارد یورو5 عرضه شد. هدف‌گذاری سایپا برای تولید شاهین تا پایان سال جاری 20هزار و 200 دستگاه خودرو است و نارنجی‌پوشان یک خودرو جذاب دیگر را نیز در برنامه تولید خود دارند. علاوه بر این، سایپا خودرو کوییک‌آر را نیز برای نخستین‌بار با هدف توسعه سبد محصول و جلب رضایت مشتریان عرضه کرد.

   وعده‌هایی که سرانجام محقق شد
سایپا در راستای وعده‌هایی که داده بود، توانست پراید را از خط تولید خود حذف کند؛ خودرویی که سالیان سال مدیران از کنار گذاشتن آن صحبت می کردند. علاوه بر این، سایپا در اردیبهشت‌ماه سال جاری، به‌عنوان اولین خودروساز ایرانی، بدون کمک خارجی و در راستای کاهش ارزبری خط رباتیک تولید بدنه دومنظوره محصولات جدید S200 و Q200 را نصب و راه‌‌اندازی کرد. سایپا همچنین برای جایگزینی و تبدیل خودروهای تحریمی مانند رنو و برلیانس به‌منظور تحویل به مشتریان، طرح‌های متنوع و پرسودی را تدارک دید.

   پایان تعهدات 97 و تحویل تعهدات 98 تا شهریور99
تحویل تمام خودروهای مشتریان ثبت‌نامی سایپا در سال 97 هم از دیگر رخدادهایی بود که در میانه‌های سال گذشته رخ داد. به‌تازگی نیز اعلام شده است به‌جز دو خودرو، تمام تعهدات معوق محصولات سایپا تا پایان شهریورماه به صفر خواهد رسید. همچنان جای تاکید دارد که تمام دستاوردها اعم از رشد تولید، ایجاد تنوع در محصولات و بومی‌سازی قطعات به‌رغم تحریم‌های سختگیرانه، عدم تخصیص ارز دولتی و شیوع ویروس کرونا محقق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =