باتری ماشین

سرب یکی از اصلی‌ترین مواد تولید باتری است و درصورتی که این ماده در بازار عرضه نشود، تولید باتری نیز با چالش جدی مواجه خواهد شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، سرب یکی از اصلی‌ترین مواد تولید باتری است و درصورتی که این ماده در بازار عرضه نشود، تولید باتری نیز با چالش جدی مواجه خواهد شد. طی سال‌های اخیر عرضه سرب به باتری‌سازان با یک چالش بزرگ مواجه بوده و از این حیث باتری‌سازان را با مشکل مواجه کرده است. عرضه سرب در بازار آن‌قدر نوسان داشته که سبب افزایش قیمت باتری‌های فرسوده شده و درنهایت این مشکل به‌افزایش قیمت باتری منجر شده و با گذری در بازار فروش باتری درمی‌یابیم که تا چه‌میزان این بازار با التهاب و افزایش قیمت مواجه است.
درخصوص اینکه چرا قیمت سرب تا این میزان افزایش داشته و چرا عرضه این محصول با مشکل مواجه شده است، یک فعال و تولیدکننده سرب به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «امکان عرضه سرب در بورس کالا فراهم است؛ اما در این بخش مشکلاتی وجود دارد که از تمایل و رغبت تولیدکنندگان به‌عرضه این ماده در بورس می‌کاهد.»
این فعال حوزه تولید سرب که خواسته نامی از او برده نشود، درادامه با اشاره به‌لزوم ایجاد شرایط مناسب از سوی دولت اظهار می‌کند: «دولت هنوز برای عرضه سرب سازوکار مشخصی درنظر نگرفته و تفاوت قیمت میان سربی که قرار است در بورس عرضه شود با آنچه می‌توان در بازار به‌فروش رساند، به‌قدری زیاد است که بسیاری حاضر نیستند این ماده‌اولیه را در بورس کالا عرضه کنند.»
وی می‌افزاید: «باید قیمتی که قرار است در بورس کالا عرضه شود، تعدیل شود؛ درغیر این صورت قیمت سرب در بازار آزاد روزبه‌روز افزایش می‌یابد و عملا مزیت بورس کالا از بین می‌رود.»
درهمین زمینه یک تولیدکننده باتری نیز به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «عدم‌عرضه سرب در بورس کالا سبب شده قیمت‌ها در بازار آزاد به‌شدت افزایش یابد و اینکه گفته می‌شود تفاوت قیمت سبب شده بسیاری انگیزه عرضه این ماده را در بورس کالا نداشته باشند، صحیح نیست. به‌هرحال تولیدکنندگان باید به‌قوانین موجود پایبند باشند و سرب تولیدی را دربورس کالا عرضه کنند.»
وی می‌افزاید: «ادامه این روند به‌بسیاری از صنایع از جمله صنعت تولید باتری زیان جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. چراکه افزایش قیمت سرب تا حدی می‌تواند با افزایش قیمت باتری جبران شود؛ اما مگر بازار چقدر کشش دارد؟»
وی تاکید می‌کند: «اگر ارز کافی در کشور وجود داشت، تولیدکنندگان باتری می‌توانستند سرب مورد نیازشان را از خارج کشور با قیمت پایین‌تری تامین کنند. یعنی واردات باتری ارزان‌تر از تولید داخل می‌شد و همین نبود رقابت سبب شده برخی تولیدکنندگان مواداولیه، قیمت‌ها را تا جایی که امکان دارد افزایش دهند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =