سرب باطری

مشکل دیگر برای تولیدکنندگان باتری، سرمایه در گردش است. به‌عنوان مثال اگر درحال حاضر ما با ۲۰ میلیاردتومان سرمایه در گردش می‌توانیم کارمان را پیش ببریم، با اندک افزایش قیمت‌ها ما برای ادامه تولید به ۲۵ میلیاردتومان نیاز داریم

وضعیت تامین ارز و تامین سرب به‌عنوان اصلی‌ترین ماده تولید باتری، به‌چالشی تکراری بدل شده است. قیمت‌ها روز به‌روز افزایش می‌یابد و در تامین سرب به‌شکل چشمگیری با پدیده دلالی مواجهیم. در این شرایط کارخانجات تولید باتری با توجه به‌نیروی کاری که دراختیار دارند، مجبور به‌ادامه تولید هستند و نمی‌توانند خطوط تولید خود را متوقف کنند.

 درهمین زمینه یکی از فعالان و تولیدکنندگان حوزه باتری به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «با توجه به‌اینکه کارگران بسیاری در خطوط تولید کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی مشغول به‌کار هستند، توقف تولید خسارت بیشتری به‌آن‌ها وارد می‌کند. از سوی دیگر با توجه به‌اینکه باتری جزو کالاهای استراتژیک بوده و مصرف چشمگیری دارد، مصرف‌کننده هرچقدر هم با مشکلات اقتصادی مواجه باشد، مجبور است برای حرکت دادن خودرویش قطعات آن از جمله باتری را تامین کند. بنابراین با توجه به‌نیاز کشور، شرکت‌ها نیز همچنان تولید می‌کنند.»

اصغر برجسته، عضو هیات‌مدیره پاسارگاد صنعت باتری درادامه با اشاره به‌مشکلاتی که تولیدکنندگان باتری با توجه به‌نوسانات ایجادشده در بازار با آن مواجه هستند، تاکید می‌کند: «درحال حاضر وضعیت بازار غیرعادی است و نه فروشنده و نه خریدار نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. این سبب می‌شود به تولیدکننده آسیب زیادی وارد شود.»

وی با بیان اینکه نوسان قیمت چه‌کاهشی و چه‌افزایشی تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند، می‌افزاید: «اصولا در بازار ایران برخلاف همه کشورهای دیگر رفتار می‌شود. زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و محصول گران می‌شود، همه خریدار می‌شوند و آن کسی که فروشنده است جنس را نمی‌فروشد.»

این عضو هیات‌مدیره شرکت پاسارگاد صنعت باتری ادامه می‌دهد: «زمانی که قیمت جنس پایین می‌آید، خریدار دست نگه می‌دارد تا شاید جنس با قیمت‌ پایین‌تر نیز عرضه شود. در هر دو صورت تولیدکننده دچار مشکل می‌شود و درنهایت با وجود ضرر نیز مجبور است سرب مورد نیاز خود را تامین کند.»

برجسته درادامه اظهار می‌کند: «اگر قیمت سرب درحال‌ حاضر ۶۰ هزار تومان است، ما مجبوریم با سربی که ماه گذشته به‌عنوان مثال ۵۰ هزار تومان خریداری کرده‌ایم نیاز بازار را پوشش دهیم؛ درصورتی که بازار کشش افزایش قیمت دوباره را ندارد.»

وی می‌افزاید: «مشکل دیگر برای تولیدکنندگان باتری، سرمایه در گردش است. به‌عنوان مثال اگر درحال حاضر ما با ۲۰ میلیاردتومان سرمایه در گردش می‌توانیم کارمان را پیش ببریم، با اندک افزایش قیمت‌ها ما برای ادامه تولید به ۲۵ میلیاردتومان نیاز داریم. درحالی که تامین ۵میلیاردتومان اضافه چه از طریق بانک و چه از منابع شخصی بسیار مشکل است. این مورد هم به‌اعتبار تولیدکننده صدمه می‌زند و هم حاشیه سود را از بین می‌برد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

آخرین اخبار