بازار خودرو

بازار آزاد خودروهای داخلی در نخستین روز هفته با ادامه روند کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو کار خود را آغاز کرد. اتفاقی که در خودروهای سایپا رخ نداده است و همچنان قیمت‌های چندهفته اخیر در بازار اعلام می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار آزاد خودروهای داخلی در نخستین روز هفته با ادامه روند کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو کار خود را آغاز کرد. اتفاقی که در خودروهای سایپا رخ نداده است و همچنان قیمت‌های چندهفته اخیر در بازار اعلام می‌شود. محصولات گروه خودروسازی سایپا مانند: تیبا صندوق‌دار، تیبا هاچ‌بک، ساینا، کوییک و کوییک‌آر که از طرف شرکت با افزایش مواجه شده‌اند، بدون تغییر و با قیمت ثابت در بازار به کار خود ادامه می‌دهد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که گروه صنعتی ایران‌خودرو هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود اعلام نکرده است.
درحال‌حاضر با صدور مجوز افزایش قیمت ۳ماه پاییز برای خودروسازان گروه خودروسازی سایپا بسیار زود دست به‌کار شد و قیمت محصولات خود را افزایش داد. این اقدام درحالی توسط شرکت سایپا اجرایی شد که در برخی خودروها شاهد صعود ۳۵‌میلیون‌تومــــانی بودیم. 
به‌طوری‌که اگر بخواهیم به افزایش قیمت‌های اعمال‌شده توسط گروه خودروسازی سایپا با جزئیات بیشتری دقت کنیم خواهیم دید خودرو تیبا صندوق‌دار از ۷۱میلیون و ۲۰۰هزارتومان به ۷۶میلیون ۸۰۰هزارتومان رسیده یعنی حدود ۵میلیون و ۶۰۰هزارتومان افزایش داشته است. تیبا هاچ‌بک نیز از ۷۷میلیون و ۸۰۰هزارتومان به ۹۵میلیون و ۴۲۶هزارتومان رسیده که حدود ۱۷میلیون و ۶۲۶هزار تومان افزایش را تجربه کرده است‌. سایناEX که ۷۶میلیون و ۲۰۰هزارتومان قیمت داشت با افزایش ۱۶میلیون و ۶۲۸هزارتومانی حدود ۹۲میلیون و ۹۲۸هزارتومان قیمت‌گذاری شد. در بین خودروهای گروه خودروسازی سایپا متاسفانه بیشترین افزایش قیمت مربوط به دو خودرو کوییک و کوییک‌آر است، کوییک معمولی با افزایش قیمت ۳۵میلیون و ۳۵۵هزارتومانی از ۹۴میلیون و ۴۰۰هزارتومان به ۱۲۹میلیون و ۷۵۵هزارتومان رسید. 
همچنین خودرو کوییک‌آر از ۹۴میلیون و ۶۰۰هزارتومان با افزایش ۳۵میلیون و ۴۱۵هزارتومانی ۱۳۰میلیون و ۱۵هزارتومان قیمت خورد.
هفته گذشته و به دنبال کاهش نرخ ارز، طی مدت زمان کوتاهی شاهد ریزش 10 تا 50 میلیون‌تومانی قیمت خودروهای تولید داخل در بازار بودیم، هرچند این روند تداوم چندانی نداشت و با افزایش دوباره نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار روند صعودی به خود گرفت، اما پایین آمدن دوباره نرخ باعث شد بازار خودرو متاثر از آن روند کاهشی در پیش بگیرد. 
البته نرخ ارز نوسان دارد و در پی آن شاهد اثرگذاری این شرایط بر بازارهای دیگر همچون سکه و خودرو هستیم، در صورتی که نرخ ارز دوباره روند افزایشی به خود بگیرد، قیمت خودرو نیز در بازار افزایش خواهد یافت. اما به‌دنبال کاهش نرخ ارز، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند بیشترین کاهش قیمت در خودروهای ایران‌خودرو بوده است و محصولات شرکت سایپا همچنان در بازار خط افقی نمودار را طی می‌کنند و ثابت هستند. اما متاسفانه در چنین شرایطی باز هم کمترین معامله در بازار خودرو صورت می‌گیرد و بازار خودرو همچنان با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و تحت تاثیر این ریزش، مشتریان هیجانی عمل نمی‌کنند و اقدامی هم برای خرید صورت نمی‌گیرد.
برخی معاملات بازار خودروهای داخلی در روز گذشته به این شرح بود؛ پراید ۱۳۱ با ثبات قیمت به نسبت آخرین روز هفته گذشته با قیمت ۱۲۵میلیون‌تومان عرضه شد، تیبا صندوق‌دار با ۵۰۰‌هزار تومان کاهش به قیمت ۱۴۸میلیون و ۵۰۰هزارتومان، تیبا هاچ‌بک با قیمت ۱۷۱ میلیون و البته ثبات قیمت کار خود را در اولین روز هفته آغاز کردند.
اما در بین محصولات ایران‌خودرو؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۵میلیونی به قیمت ۱۳۷میلیون‌تومانی رسید، پژو ۲۰۶ تیپ۵ با ۳میلیون‌تومان کاهش به قیمت ۳۱۰ میلیونتومان در بازار معامله شد، خودرو پژو پارس سال هم با کاهش ۲میلیون و ۵۰۰هزارتومانی به قیمت ۲۵۵ میلیون تومان رسید. 
البته خودرو سمند ال‌ایکس نیز در بازار با کاهش ۳ میلیونی به قیمت ۲۱۲ میلیون تومان خرید و فروش شد، خودرو دناپلاس با کاهش ۵‌میلیونی قیمت ۳۹۰میلیون‌تومان را تجربه کرد. همچنین دناپلاس توربو اتومات با ۸میلیون‌تومان کاهش، قیمت حدود ۵۷۰ میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =