کد خبر: 231866
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روش‌های تحت لیسانس و غیره کمکی به ما نمی‌کند و ما به نوعی اجیر کشور خارجی خواهیم شد. باید به سمت طراحی و بعد از آن تحقیق و توسعه مشترک برویم این جزو برنامه‌های میان مدت است ولی در حال حاضر اولویت نیست چرا که اولویت اکنون بازار است.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایلنا،روح‌الله ایزدخواه در مورد وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: یک مشکل اساسی این است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای و عاملی برای انتفاع از شکاف قیمتی و حاشیه بازار شده است. این باعث هجوم تقاضای کاذب و غیرواقعی می‌شود که به دنبال انتفاع هستند نه مصرف.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت‌های دستوری باعث شده‌اند که واقعیات صنعت خودرو دیده نشود لذا خودروساز با فشار قیمت‌های دستوری متضرر می‌شود و قدرت تولید خودروساز نیز روز به روز کاهش می یابد. قیمت نیز در بازار به طور افسارگسیخته بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: راهکار کوتاه مدت این است که ما جلوی سوداگری در بازار را بگیریم و با وضع مالیات به سمت شفاف‌سازی توزیع خودرو، واقعی کردن قیمت‌ها حرکت کنیم و سوداگری در بازار خودرو را از بین ببریم. 

ایزدخواه در مورد برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تصریح کرد: در میان مدت و بلندمدت نیز باید سیاست‌های صنعتی در حوزه خودرو اعمال شود که باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت تمام شده شود. هزینه قطعات در خودروسازی ما بالای ۸۰ درصد بوده در حالی که میانگین جهانی آن حدود ۵۵ درصد است، بنابراین باید کاری کنیم که هزینه‌های تمام شده نیز کاهش پیدا کند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر خودرو برای فروش در بازار آزاد و انتفاع از اختلاف قیمت آن خریداری می‌شود باید برای آن مالیات در نظر گرفته شود، بعضی کشورها تا ۸۰ درصد از این مابه التفاوت مالیات می‌گیرند که با این کار مانع سوداگری می‌شوند. کسی که خودرو می‌خرد باید آن را مصرف کند. اینکه خریدار، ماشین را نگه دارد و وقتی قیمت آن افزایش پیدا کرد بفروشد، باید مالیات بپردازد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین اظهار داشت: برنامه‌ای که در این مورد در کمیسیون دنبال می‌کنیم چند بعد دارد که یکی از آنها شفاف‌سازی عرضه و فروش خودرو است، از همین روی به دنبال عرضه در بورس کالا هستیم. یکی دیگر از برنامه‌های کمیسیون همین موضوع مالیات روی خودروهای صفر و معاملات مکرر است، همچنین سیاست صنعتی خودرو را دنبال می‌کنیم. 

وی در مورد واردات خودرو اظهار داشت: قطعاً واردات خودرو راه‌حل اول نیست، به هرحال صنعت خودرو برای کشور ما یک صنعت استراتژیک است که حدود ۴۰ رشته صنعتی را توسعه می‌دهد. از همین جهت کنار گذاشتن صنعت خودرو عاقلانه نیست و هر کشوری در دنیا که پیشرفته و صنعتی شده حتماً دارای صنعت خودرو نیز است. چون یک صنعت کشنده بوده و می‌تواند صنایع دیگر را به دنبال خود رشد دهد.  

وی با انتقاد از کسانی‌ که نگاه افراطی به واردات دارند خاطرنشان کرد: بعضی‌ها تنها راه حل واردات خودرو می‌دانند. در مجلس قبل نیز یک طرحی را آوردند و البته به نتیجه نرسید که رویکرد آن هم واردات بود. باید توجه داشت که واردات در حد معقول مناسب است. خودرو کلاس های مختلفی دارد و ممکن است ما نتوانیم همه کلاس‌ها را در داخل تولید کنیم به همین دلیل برای تهیه سبد متنوع توزیع خودرو نیاز به واردات نیز داریم که البته نباید نگاه افراطی داشته باشیم.

ایزدخواه  افزود: تجربیات موفق یا ناموفقی که در این سال‌ها داشتیم نشان داده که باید از تولید تحت لیسانس خارج شویم. تجربه تحریم هم ثابت کرد که نمی‌توان به طرف خارجی اعتماد کرد؛ باید به سمت طراحی مشترک پلتفرم با کشورهای دارای فناوری برویم که هم توانمندی‌های داخلی اعمال شود و هم تسلط به فناوری برایمان مقدور شود. روش‌های تحت لیسانس و غیره کمکی به ما نمی‌کند و ما به نوعی اجیر کشور خارجی خواهیم شد. باید به سمت طراحی و سپس تحقیق و توسعه مشترک برویم، این جزو برنامه‌های میان مدت است ولی در حال حاضر اولویت نیست چرا که اولویت اکنون کنترل بازار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =