توافق تجارت آزاد بریتانیا با اتحادیه اروپا

بریتانیا در تجارت خودرویی با اتحادیه اروپا با یک کسری تجاری قابل ملاحظه روبه‌رو است؛ یعنی میزان وارداتش از اتحادیه اروپا به مراتب بیشتر از صادراتش به این منطقه است و در نتیجه در مذاکره دست بالا را دارد

به گزارش «اخبار خودرو»، از زمانی که بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کرد و اکثر مردم این کشور به‌خارج شدن از زیر پرچم اتحادیه اروپا رای دادند، خودروسازانی فعال در این کشور اعم از شرکت‌های بریتانیایی و همتایان خارجی‌ای که به تولید و فروش در این کشور مشغول هستند و همچنین تمام افرادی که در زمینه تامین و فروش و صادرات و واردات مشغول هستند، نگرانی‌ خود را در رابطه با خارج شدن بریتانیا پیش از رسیدن به یک توافق همکاری ابراز کرده‌اند.

خودروسازان و واردکنندگان بزرگ خودرو در بریتانیا از جمله تویوتا، نیسان، جگوار-لندروور، مینی و واکسهال به‌طور مشترک از این حرف زده‌اند که در صورت نرسیدن به‌یک توافق تجارت آزاد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا فاجعه‌ای تمام‌عیار رخ خواهد داد. نرسیدن به‌توافق تجارت آزاد به‌معنی اعمال تعرفه ۱۰ درصدی روی صادرات است. 


نظراتی متفاوت

هرچند به‌باور برخی کارشناسان با این وجود نیز آسمان به زمین نخواهد رسید. به‌عنوان مثال تسلا به‌رغم دیوار تعرفه‌ای توانسته به‌خوبی کسب و کارش را در اتحادیه اروپا توسعه بدهد. اما راز این شرکت چیست؟ عرضه محصولاتی که بین مردم خواهان دارد. 

از طرفی همین حالا بسیاری از صادرات خودرویی بریتانیا به‌کشورهایی است که مشمول تعرفه سازمان تجارت جهانی می‌شوند و بنابراین مشخصا حتی بروز چنین اتفاقی نیز به‌معنی مرگ صنعت‌خودرو در این جزیره جنوب غربی اروپا نیست. ارزش پولی بریتانیا در بازارهای مالی جهانی با کاهش زیادی مواجه شده و درنتیجه هزینه یک تعرفه ۱۰ درصدی چندان چشمگیر نخواهد بود.

به‌علاوه بریتانیا در تجارت خودرویی با اتحادیه اروپا با یک کسری تجاری قابل ملاحظه روبه‌رو است؛ یعنی میزان وارداتش از اتحادیه اروپا به‌مراتب بیشتر از صادرات آن به این منطقه است و در نتیجه در مذاکره دست بالا را دارد. 

معتقدان به فاجعه‌

اما انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در این کشور بر این باور است که درصورت محقق نشدن یک توافق برای تجارت آزاد آسمان به زمین خواهد آمد. چند هفته پیش این انجمن اعلام کرد که صنعت‌خودرو این کشور تا همین‌جای کار چیزی حدود یک میلیارد دلار را صرف آماده‌سازی برای برگزیت کرده و بدون رسیدن به‌یک توافق ظرف ۵ سال این صنعت با ضرری ۶۰ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد.

با اینکه فرجه قبلی اعلام‌شده (اواسط نوامبر) گذشته بود، مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان در جریان است. بریتانیا به‌طور رسمی در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد و احزاب این کشور اعلام کرده‌اند که پایان سال جاری فرجه رسمی برای رسیدن به یک توافق تجاری است. 

انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا در هفته گذشته ارزیابی‌های پیشین خود را اصلاح و اعلام کرد که هزینه شکست طرفین در رسیدن به‌توافق به ۷۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و همچنین قطع شدن رابطه تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا میزان تولید خودرو در بریتانیا را ظرف ۵ ‌سال ‌آینده به‌میزان ۲ میلیون دستگاه کاهش خواهد داد. همچنین نرسیدن به‌توافق به‌معنی از دست رفتن قابلیت تحقیق و توسعه بر نسل‌های آتی خودروهای برقی برای شرکت‌های بریتانیایی خواهد بود. 

دیدگاه مثبت 

اما دیوید لیجت، تحلیل‌گر موسسه «گلوبال دیتا» دیدگاه مثبتی به صنعت‌خودرو بریتانیا دارد و معتقد است احتمالات جدیدی پیش‌روی خودروسازان بریتانیایی قرار گرفته است. البته او نیز نگرانی‌هایش را از حاصل نشدن یک توافق کتمان نمی‌کند.

به‌گفته او: «توافق تجاری با اتحادیه اروپا به‌افزایش اطمینان و همچنین سرمایه‌گذاری‌ روی صنعت‌خودرو بریتانیا در سال ۲۰۲۱ منجر خواهد شد. بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری درحال حاضر به‌خاطر مشخص نبودن وضعیت قوانین تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا به‌حالت تعلیق درآمده که تا مشخص نشدن وضعیت نهایی نخواهند شد.» 

گلوبال‌دیتا یک شرکت پیش‌رو و مهم در زمینه بررسی داده‌های مالی شرکت‌هاست. لیجت به این نکته اشاره کرده که شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی را به‌صنعت خودرو بریتانیا وارد کرده و خروجی تولید در این کشور نسبت به‌سال قبل به یک‌سوم رسیده است. 

همچنین به باور او این صنعت با وضعیت نامشخصی برای سال ۲۰۲۱ روبه‌رو است که مهم‌ترین دلیل آن وضعیت نامعلوم توافق تجارت آزاد با اروپاست که بدون رسیدن به آن خودروسازان این کشور از داشتن موقعیتی رقابتی محروم خواهند شد؛ آن هم در زمانی که در تلاش برای بهبود یافتن از آثار بحران کرونا هستند.

درحال حاضر بریتانیا چیزی حدود دو برابر بیشتر از ارزش صادراتش به اتحادیه اروپا، از این منطقه خودرو وارد می‌کند. این به آن معنی است که رسیدن به یک توافق برای تجارت آزاد نه‌تنها قطعی و امکان‌پذیر است، بلکه شرایط این توافق یقینا از سوی بریتانیا قابل پذیرش خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =