بازیافت پلاستیک در جوینت ‌ونچر « اِکسان موبیل»

اِکسان موبیل به‌عنوان دومین شرکت پتروشیمی دنیا طی همکاری با شرکت سیسلیکس «CyClyx» قصد دارد پلاستیک ‌های مصرف ‌شده را بازیافت کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، همکاری این دوشرکت منجر به‌ارائه روشی ابتکاری برای تجمیع و پیش‌پردازش حجم زیادی از زباله‌های پلاستیکی درسطح دنیا خواهد شد. هدف نهایی این پروژه تولید ماده اولیه برای ساخت محصولات پتروشیمی از جمله نفتا و برش‌های میانی از مواد شیمیایی است که از بازیافت پلاستیک حاصل شده است. 

شرکت سیسلیکس درحال توسعه سیستم‌هایی برای جمع‌آوری و تجمیع ۳۰۰ هزار تن زباله پلاستیکی تا سال ۲۰۲۵ است و البته قصد دارد این ظرفیت را تا پایان سال ۲۰۳۰ به‌بیش از ۳ میلیون تن در سال برساند.

اِکسان موبیل نیز در این پروژه با سرمایه‌گذاری ۸ میلیون دلاری وارد شده تا ضمن دراختیار داشتن ۲۵ درصد از سهام پروژه در روند تبدیل زباله‌های پلاستیکی به‌محصولات پتروشیمی از دانش فنی خود بهره گیرد. 

درپاسخ به‌این همکاری سیسلیکس از فناوری هوش مصنوعی خود برای تشخیص انواع زباله‌های پلاستیکی استفاده خواهد کرد تا به‌افزایش بهره‌وری این روند کمک کرده باشد.

در پایان اِکسان موبیل و سیسلیکس قصد دارند با توجه به‌مشخصات هر نوع پلاستیک، پروسه بازیافت ‌مواد پتروشیمی را به‌نحو دقیق‌تری طی کنند.

یکی از اهداف سیسلیکس دعوت از سایر شرکت‌هایی است که در چرخه تولید پلاستیک فعالیت دارند تا بتوانند با روش بازیافت پیشرفته این شرکت زنجیره تامین خود را ارتقا دهند.

اعضای آتی این جوینت‌ونچر را می‌توانند خرده‌فروشان، صاحبان برندهای تجاری، شرکت‌های مدیریت پسماند، شرکت‌های پتروشیمی، شهرداری‌ها و سایر افرادی که علاقه‌مند به‌کشف راه‌حل‌های عملی برای حل مشکلات زباله‌های پلاستیکی در محیط‌زیست هستند، تشکیل دهند. 

ماموریت فعلی جوینت‌ونچر این است که با استفاده از تخصص Cyclyx در درک ترکیب شیمیایی مواد زائد پلاستیک و همکاری با شرکای صنعت برای ایجاد یک زنجیره تامین جدید و نوآورانه، قابلیت بازیافت پلاستیک را به‌میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در این مسیر سیسلیکس در ابتدا موفق شد شرکت آجلیکس «Agilyx» را با خود همراه کند که در بازیافت پیشرفته مواد شیمیایی تخصص بالایی دارد. سپس اِکسان موبیل به‌جمع این دو شرکت اضافه شد تا پیچیدگی‌های بازیافت پلاستیک مصرف‌شده را برطرف کند. حال می‌توان انتظار داشت که از سال آتی میلادی روند بازیافت در این جوینت‌ونچر با حجم ۱۰۰ هزار تن در سال آغاز شود.

گفتنی است این شرکت‌ها اطلاعات دقیقی از فرآیند نوآورنه خود برای بازیافت شیمیایی پلاستیک و تبدیل آن به‌نفتا و سایر برش‌های نفتی ارائه نکرده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =