باتری‌ سازان صنعتی

با ادعای یک شرکت درخصوص تولید پلیت، مونتاژکاران باتری‌های ساکن و صنعتی با مشکل و معضل جدی مواجه شده‌اند. زیرا متاسفانه وزارت صمت به‌عنوان متولی تولید، صرفا بر اساس ادعای این شرکت درخصوص تولید پلیت‌ در داخل، واردات صفحه باتری صنعتی و ساکن را ممنوع کرده است.

داخلی‌ سازی محصولات در شرایط ویژه‌ مانند تحریم‌ صنایع ازجمله دستاوردهای مهم کشور است. بسیاری از شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری، محصولاتی را داخلی‌ سازی کرده‌ اند که همواره از طریق واردات تامین می ‌شدند زیرا در شرایط تحریم و مشکلات ارزی واردات آن‌ها با مشکل مواجه است. در این شرایط وزارت صمت از شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که بتوانند چنین‌ قطعاتی ‌را در داخل تولید کنند و توانایی تامین نیاز بازار به‌ شکل کامل را نیز داشته باشند، به شرط اعلام داخلی‌سازی آن قطعه به وزارت صمت از آنها حمایت و واردات آن قطعه را ممنوع می‌کند.

«پِلیت» ازجمله قطعاتی است که ممنوعیت واردات آن برای شرکت‌های مونتاژکار در حوزه باتری مشکل ایجاد کرده است.

در همین زمینه مهدی کامکار، دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری به «دنیای ‌خودرو» گفت: «با ادعای یک شرکت درخصوص تولید پلیت، مونتاژکاران باتری‌های ساکن و صنعتی با مشکل و معضل جدی مواجه شده‌اند. زیرا متاسفانه وزارت صمت به‌عنوان متولی تولید، صرفا بر اساس ادعای این شرکت درخصوص تولید پلیت‌ در داخل، واردات صفحه باتری صنعتی و ساکن را ممنوع کرده است.»

این مقام مسئول در انجمن باتری‌سازان کشور با بیان اینکه چنین ادعایی سبب تعطیلی خطوط تولید باتری‌های صنعتی شده است اظهار کرد: «در حوزه باتری، شرکت‌های بزرگ صنعتی همچون نیان ‌باتری‌ خاوران، پویان ‌پیل ‌ماندگار، صنعت ‌رایان ‌پارس، پلاتین ‌ایران و صباباتری فعالیت دارند.»

وی با اشاره به این موضوع که برخی شرکت‌ها درحال ایجاد زیرساخت برای تولید این صفحه‌ها هستند، تصریح کرد: «چهار شرکت توان ساخت این صفحه را دارند. مابقی نیز درحال فراهم کردن زیرساخت‌های مربوطه هستند و توان تولید صفحه را از نیمه اول سال ۱۴۰۰ خواهند داشت. خواسته ما از وزارت صمت این است تازمانی‌که شرکت‌ها دراین بخش توانایی تولید داشته باشند، اجازه واردات به آن‌ها داده شود. درغیر این صورت خطوط تولید این شرکت‌ها از کار خواهد افتاد.»

مهدی کامکار درخصوص اهمیت تولید باتری‌های صنعتی افزود: «باتری‌های صنعتی ویژگی‌های خاصی دارند و نظر به اینکه از آنها در مراکز حساس مانند مخابرات، نیروگاه‌ها، حمل‌ونقل ریلی، یوپی‌اس بانک‌ها، برق اضطراری و ذخیره سازه‌ها استفاده می‌شود، بنابراین به نفع دولت خواهد بود واردات این صفحات را آزاد کند.»

وی تاکید کرد: «باتوجه به حساسیت این محصولات، آزمایش‌های کیفی صفحه‌های تولید داخل؛ حدود ۳ تا ۵ ماه زمان می‌برد و در صورت عدم ورود صفحات ساکن و صنعتی خطوط تولید عملا متوقف خواهند شد.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری با اشاره به مکاتبات صورت‌گرفته در خصوص واردات این قطعات گفت: «از طرف انجمن تولیدکنندگان باتری با اداره کل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت مکاتبه شده است که تا پایان سال جاری مجوز واردات سه‌هزارتن پلیت باتری صنعتی صادر شود تا تولیدکنندگان در یک فرصت مناسب بتوانند ضمن راه‌اندازی خط‌تولید صفحه داخلی؛ تولیـــــد خود را با این صفحه‌ها منطبق کنند. امیدواریم اداره کل صـــــنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت هرچه سریع‌تر ثبت‌سفارش‌های معطل‌مانده در سامانه را تایید کند تا با توقف تولید مواجه نشویم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =