روغن موتور

قیمت‌ گذاری تثبیتی بدون توجه به ‌زیانده بودن تولید روغن ‌های موتوری، ‌تحریم‌ های سنگین و عدم امکان نظارت دستگاه‌ های نظارتی بر کیفیت مواداولیه تولید روغن‌ موتور سبب شده است بازار تولید این محصول به ‌جولانگاهی برای ادتیوهای تاریخ ‌مصرف ‌گذشته اروپایی و رقیق‌شده تبدیل شود.

تولید روغن ‌های موتوری اگرچه با پیچیدگی ‌های فنی زیادی همراه است، اما وقتی پای سود و زیان شرکت‌ها به‌میان می‌آید، کار چندان هم پیچیده نیست و به‌راحتی می‌توان با جمع کردن هزینه‌های جاری مانند خرید مواداولیه، ‌حقوق و مزایای پرسنل و دیگر هزینه‌ها قیمت تمام‌شده محصول را استخراج کرد و به‌این نتیجه رسید که آیا با قیمت‌های تثبیتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توان به‌تولید روغن‌های با کیفیت ادامه داد یا خیر؟

به‌گزارش «دنیای‌ خودرو» اگرچه بارها شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار نسبت به‌زیانده بودن تولید روغن‌های موتوری در ایران اعتراض کرده‌اند و قیمت‌های مصوب را ناعادلانه دانسته‌اند، اما اصرار سازمان حمایت بر تولید و عرضه روغن‌های موتوری با قیمت مشخص سبب شده است زمزمه کم‌فروشی در برخی واحدهای تولیدی به‌گوش برسد. به‌گفته کارشناسان صنعت روانکارها بخش عمده‌ای از  قیمت تمام‌شده روغن‌های موتوری را ادتیوها یا همان افزودنی‌های شیمیایی تشکیل می‌دهد که از قضا باکیفیت‌ترین آن‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تولید می‌شود و خرید آن‌ها ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد. 

خرید و فروش ادتیو در ایران به‌ نصف قیمت بازارهای جهانی 

اگرچه مدت‌هاست سر و کله ادتیوهای کره‌ای،‌ چینی، هندی، ‌پاکستانی و ایرانی در بازار پیدا شده و با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به‌نمونه‌های اروپایی و امریکایی به‌فروش می‌رسد، اما هیچ‌یک از این محصولات نتوانسته‌اند کیفیت مطلوب و مورد تایید کارشناسان فنی را برای روغن‌های موتوری به‌ارمغان آورند. از این رو هنوز هم با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا،‌ تقاضا برای خرید ادتیوهای تولیدشده توسط برندهای معتبر وجود دارد. اما آنچه مشکل‌ساز شده است، جولان ادتیوهای اروپایی در بازار ایران آن هم به‌نصف قیمت آن در بازارهای جهانی است!

تا جایی که به‌گفته یکی از کارشناسان این صنعت، یک تن پکیج ادتیو شرکت لوبریزول را که توسط دفتر منطقه‌ای این شرکت در امارات بین چهار تا شش‌هزار دلار به‌فروش می‌رسد، می‌توان در ایران با دو هزار دلار خریداری کرد. اغلب این ادتیوها یا تاریخ‌مصرف‌گذشته‌اند یا با روغن‌پایه رقیق‌ شده‌اند و به‌همین دلیل با قیمت پایین‌تری در بازار فروخته می‌شوند.

اگرچه مصرف‌کننده روغن‌موتور متوجه کیفیت پایین برخی روغن‌ها نمی‌شود، اما شرکت تولیدکننده به‌خوبی می‌داند که این روانکار قابلیت روغن‌کاری موتور خودرو در پیمایش‌های طولانی را ندارد و باید زودتر تعویض شود.

مُهر تایید واحد فنی روغن ‌سازان بر ادتیوهای ارزان ‌قیمت

ادتیوهای وارداتی که به‌جرأت می‌توان گفت تمام آن‌ها توسط شرکت‌های بازرگانی و واسطه‌ها پس از تعویض ظروف یا به‌اصطلاح ریپک شدن وارد ایران می‌شوند، از دو مشکل بزرگ رنج می‌برند. درواقع یا تاریخ مصرف این محصولات گذشته یا توسط واسطه‌ها به‌شدت رقیق شده‌اند. اما مشکل اینجاست که واحدهای فنی شرکت‌های روغن‌ساز کیفیت آن‌ها را تایید می‌کنند و به‌دلیل قیمت مناسبی که دارند، راهی خطوط تولید و بلندینگ‌ها می‌شوند.

بزرگانی که هنوز قابل اعتمادند

تولید و عرضه روغن‌موتورهای تولیدشده با ادتیوهای ارزان‌قیمت اگرچه در بلندمدت مشکلات زیادی را برای موتور خودروها به‌ویژه خودروهای پرتیراژ ایجاد خواهد کرد، اما هنوز هم می‌توان به‌کیفیت روغن‌موتورهای تولیدشده در شرکت‌های بزرگ و خوشنام امیدوار بود. شرکت‌هایی که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز کیفیت محصولاتشان را فدای منافع اقتصادی نکردند. اما آنچه واقعیت دارد، جولان مواداولیه‌ای از این دست در بازار است که دلیل اصلی آن را می‌توان در عدم تامین منافع مالی برخی تولیدکنندگان و قطع شدن ارتباط روغن‌سازان داخلی با منابع اصلی تامین ادتیو در منطقه جستجو کرد. چالش‌هایی که با واقعی‌سازی قیمت‌ها و باز شدن فضای تجارت خارجی در آینده، می‌توان به‌رفع آن‌ها امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =