لنت ترمز

باتوجه به ممنوعیت واردات لنت ‌ترمز طی سال ‌های اخیر، شرکت ‌های تولیدکننده درراستای تامین بازار داخلی بر افزایش تیراژ تولید متمرکز شدند و به مرور شرکت‌های جدیدی پا به عرصه تولید گذاشتند.

به گزارش «اخبار خودرو»، اکنون در بازار داخل، با انبوه برندها و تولیدکنندگانی روبه‌رو هستیم که در بازه‌های قیمتی متنوع محصول را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. اما این مشتری است که باتوجه‌به دو فاکتور مهم یعنی «کیفیت» و «قیمت» انتخاب خود را انجام می‌دهد که این امر ضامن بقای تولیدکننده است.

شاهین خطامی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، محقق و کارشناس در حوزه تولید لنت ترمز با بیان مطلب فوق گفت: «در بازار فعلی شرکت‌هایی که در زمینه ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنند، با اقبال مشتری و افزایش فروش مواجه خواهند شد. حال باتوجه به آنچه گفته شد، چالش جدید در تولید لنت‌ترمز، کیفیت این قطعه است.اما بهبود کیفیت لنت ترمز مستلزم زیرساخت‌های مختلفی است. به‌عنوان‌مثال رزین مصرفی در لنت‌ترمز «فنولیک نوالاک» است که در این زمینه چند تولیدکننده داخلی، گریدهایی را برای تولید لنت‌های دیسکی و کفشکی ارائه می‌کنند. این رزین مقاومت مناسبی در سایش و حرارت نسبت‌به سایر رزین‌ها دارد، به‌همین‌دلیل برای تولید لنت مناسب است. اما در صورت اصلاح این رزین با عناصری نظیر «بور» و «سیلیس» می‌توان ویژگی‌های حرارتی آن را بهبود بخشید که این امر منجر به ثبات ضریب اصطکاک لنت در دمای بالا خواهد شد.»

وی افزود: «البته بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در این زمینه با برخی مشکلات مواجه هستند. اما درصورت اصلاح و جایگزینی با مواد پلیمری الاستیک مانند «الاستیک‌اکریلونیتریل بوتادین» (nbr) یا پلی‌بوتیرال‌ها منجر به بهبود «چقرمگی» (ضریب شدت شکستگی  یا Fracture toughness) محصول و افزایش مقاومت برشی می‌شوند.»

به گفته خطامی اکنون، تولیدکنندگان رزین لنت ترمز در اروپا، آمریکای‌شمالی و شرق‌آسیا دست تولیدکنندگان لنت را برای استفاده از انواع رزین‌های اصلاح‌شده باز می‌گذارند و حتی برخی شرکت‌ها فقط عملیات اصلاح رزین را انجام می‌دهند. اما در ایران دسترسی به رزین‌های اصلاح‌شده، به‌دلیل تحریم‌ها، قیمت بالا و هزینه‌های سنگین واردات، دشوار بوده و برخی اقدامات در حد کارهای تحقیقاتی صورت گرفته است. درواقع سرمایه‌گذاری عمده‌ای توسط تولیدکنندگان رزین یا شرکت‌های دانش‌بنیان دراین  زمینه انجام نشده است تا امکان استفاده انبوه از این مواد با قیمت مناسب برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی فراهم شود.

این محقق اضافه کرد: «در صورت استفاده از رزین‌های اصلاح‌شده، بدون شک تولید انواع جدید لنت‌های ترمز با الیاف ارگانیک، سرامیکی یا کربنی راحت‌تر انجام می‌شود.

تولید انبوه این مواد، عرضه آن توسط شرکت‌های معتبر تولیدکننده رزین با قیمت مناسب  به تولید لنتترمز با کیفیت بالاتری منتج خواهد شد و راه‌های صادرات بیشتر و رقابت با لنت‌های باکیفیت‌ جهانی را برای صنعت لنت ترمز ایران فراهم خواهد کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =