طرح ترافیک تهران

برخی این طور مطرح می‌کنند که موضوع افزایش عوارض شهرداری با عدالت همخوانی ندارد، اما نخست‌آنکه نرخ تورم در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده و دوم اینکه هزینه‌های شهرداری طی این مدت افزایش پیدا کرده است

روز گذشته، اعضای شورای شهر تهران در دویست‌وشصت‌وهشتمین جلسه علنی شورا، لایحه شهردار تهران مبنی‌بر «اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹» را با ۲۵درصد افزایش به تصویب رساندند و این لایحه موفق به جلب اعتماد ۱۷نفر از اعضای شورای شهر شد. بر این اساس، عوارض شهری ازجمله عوارض ساختمانی، عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، عوارض حفظ و گسترش فضای سبز، عوارض پارک حاشیه‌ای و عوارض مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی شهر تهران مشمول 25‌درصد افزایش خواهد شد. 
 
محمد علیخانی، از اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، گزارش کمیسیون مشترک حمل‌ونقل و برنامه بودجه درخصوص لایحه شهردار تهران را ارائه کرد و گفت: «طبق اصلاحیه، در این مصوبه چند تغییر صورت گرفت. نخستین مورد، در موضوع افزایش پایه عوارض بود که در لایحه شهرداری، ۲۰‌درصد افزایش را شامل می‎‌شد اما در کمیسیون آن را به ۲۵درصد افزایش دادیم.»

او افزود: «در تبصره پنجم هم عوارض از ۲۰درصد به ۲۵درصد افزایش پیدا کرد. بهای خدمات صدور مجوز سالانه تردد هم همین میزان افزایش را تجربه می‌کند. در ماده ۸ این اصلاحیه نیز افزایش عوارض از مبلغ ۵هزار تومان به میزان ۲۵درصد افزایش یافت. البته به صورت استثنا ورود کامیون‎های حمل سوخت و آرد رایگان شد.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: «با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران و بر اساس نرخ تورم، افزایش ۲۵درصدی عوارض شهری ازجمله عوارض ساختمانی، عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، عوارض حفظ و گسترش فضای سبز، عوارض پارک حاشیه‌ای و عوارض مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی شهر تهران به تصویب رسید.»

   ۲۵ درصد کم است یا زیاد؟
 

با این همه این لایحه مخالفانی جدی هم داشت و اعضایی هم معتقد بودند حتی این میزان افزایش در عوارض شهری، همچنان اندک است. بر این اساس، احمد مسجدجامعی در مخالفت با این اصلاحات گفت: «شهرداری افزایش درآمدی ۲۰ درصدی را پیشنهاد داده که کمیسیون آن را به ۲۵ درصد تبدیل کرده است. اما در قسمت مربوط  به عوارض حوزه شهرسازی میزان جابجایی‌ها در این لایحه مشخص نشده، همچنین در این عوارض رقم‌ها بسیار بالا رفته است. نکته دیگر اینکه طبق سنت، شورا برای افزایش مشارکت مردم، میزان هزینه‌ها را کاهش می‌داد درحالی که در این لایحه افزایش داشته است.»

ازآن‌سو ‌سیدحسن رسولی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک ۱۰درصد کمتر از نرخ تورم است،‌گفت: «نرخ تورم در دی ماه امسال ۳۸.۵درصد بود و پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ تورم نسبت به سال قبل، بیش‌از ۴۰ درصد افزایش داشته باشد و در سال ۱۴۰۰ نیز این تورم ادامه یابد.»

وی افزود: «هزینه اداره تهران بیش‌از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده، این در حالی است که تحقق درآمدهای شهرداری به ۷۰درصد نرسیده و دولت هم از پرداخت حقوق شهرداری جلوگیری می‌کند.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در خزانه دولت بوده و شهرداری این مبلغ را طلبکار است. از طرفی حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران داده نشده و در نوسازی سالانه ۱۰هزار تاکسی فرسوده نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم.» رسولی ادامه داد: «حداکثر ۱۱۰ هزار نفر می‌خواهند طرح‌ترافیک بگیرند و وارد محدوده شوند. بنابراین هر کسی که خدمات بیشتر می‌ خواهد باید هزینه آن را بپردازد.»

این عضو شورای شهر تهران‌ در گفت وگو با خبرنگار «دنیای ‌خودرو» گفت: «برخی این طور مطرح می‌کنند که موضوع افزایش عوارض شهرداری با عدالت همخوانی ندارد، اما نخست‌آنکه نرخ تورم در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده و دوم اینکه هزینه‌های شهرداری طی این مدت افزایش پیدا کرده است. وضعیت عمومی اقتصادی در کشور هم موجب شده دولت نتواند تعهدات مالی خود در قبال شهرداری تهران را ایفا کند و صرفا حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان برای شبکه مترو تهران تخصیص داده،این در حالی است که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تهران، سال‌هاست به تعویق افتاده بنابراین، اخذ عوارض از کسانی که می‌خواهند با خودرو شخصی در مرکز شهر حضور داشته باشند، ارتباطی به موضوع زیر پا گذاشتن عدالت ندارد و اتفاقا در راستای اجرای عدالت است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

آخرین اخبار