بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی یکشنبه ۱۲ بهمن بالغ بر ۳.۹ میلیارد سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۴۲۲میلیارد تومان بوده است.

روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای بزرگ خودروساز روند منفی را در پیش گرفتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گستر سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، گروه بهمن، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، کمک‌فنر ایندامین، لنت ترمز ایران، سرمایه‌گذاری رنا، رادیاتور ایران، صنایع ریخته‌گری ایران، ایران‌خودرو دیزل، سایپا آذین، مهرکام پارس و ایرکا پارت‌ صنعت منفی خوردند و درمقابل نمادهای مهندسی نصیرماشین، رینگ ‌سازی مشهد، فنرسازی خاور، ریخته‌ گری تراکتورسازی ایران، چرخشگر و بهمن‌دیزل نیز مثبت شدند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۱۰۱هزار نوبت معاملاتی، ۲میلیارد سهم به ارزش ۸۶۱میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۲۲۳هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز با کاهش بیش از ۱۷هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۲۳هزار واحدی قرار گرفت.

   بهمن‌ ماه؛ موعد تعیین تکلیف احکام بودجه ‌ای

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند درحال‌حاضر بورس دارای ریسک‌های سیستماتیکی است که این موارد باعث شده شاخص کل در یک روند نوسانی و فرسایشی قرار بگیرد. در وهله اول باید به این موضوع اشاره کرد که بهمن‌ماه هر سال، موعد تعیین تکلیف احکام بودجه‌ای بسیار مهمی است و تاثیر مستقیمی بر بورس دارد؛ قیمت نفت، نرخ ارز، وضعیت نظام‌های تعرفه‌گذاری قیمتی، نرخ مواد اولیه و... همگی از مسائلی هستند که می‌توانند بر عملکرد و سوددهی شرکت‌های بازار سهام بسیار اثرگذار باشند.

در این زمینه، مجلس و دولت باید طوری عمل کنند که تصمیمات آن‌ها مانند بحث قیمت‌گذاری دستوری فولاد باعث نشود منافع سهام‌داران شرکت‌های بورسی به خطر بیفتد و با ضرر روبه‌رو شوند.

   مانعی در برابر رشد پایدار

ریسک دیگر این روزهای بازار سهام، مسائل بین‌المللی است؛ همگان انتظار دارند با آمدن جو بایدن، تحریم‌ها رفع و برجام احیا شود. اما این موضوع با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو است و به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت این امکان وجود نداشته باشد که این مساله به نتیجه برسد. حال این موضوع به یک ریسک سیستماتیک جدی تبدیل شده و سایه آن بر بازار مانند مانعی در برابر رشد پایدار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =