سید عباس نیکخو، مدیر عامل شرکت ایران ‌لنت

به‌ناچار و بنا به‌شرایط درسال آینده با رشد قیمت مواجه خواهیم بود و واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مواداولیه افزایش بها خواهند داشت و در مقطع آغاز سال جدید بحث افزایش دستمزد کارگران نیز مطرح است. اما تلاش ما بر این است که در راستای منافع مصرف‌کنندگان این افزایش قیمت تا حد امکان کنترل شود

صنعت لنت‌ ترمز درســـال جاری مانند بسیاری از صنایع دیگر با چالش تامین مواداولیه و افزایش نرخ ارز مواجه شده است و در این بین اما برخی شرکت‌ها با وجود افزایش هزینه‌ها سعی کرده‌اند قیمت‌ محصول نهایی را ثابت نگه‌ دارند. یکی از شرکت‌هایی که طی سال جاری و با وجود مشکلات بسیار توانسته در بخش‌های تولید و فروش به‌شکل هم‌زمان رشد کند و قیمت‌ها را نیز به‌نفع مصرف‌کننده ثابت نگه ‌دارد، شرکت «ایران‌ لنت» است.  «ایران‌ لنت» سال جاری نیز به‌عنوان واحد نمونه تولیدکننده کشور انتخاب شد.

درهمین زمینه با سیدعباس نیکخو، مدیرعامل شرکت «ایران ‌لنت» به‌گفت‌وگو پرداختیم و وی از رشد ۲۵ درصدی تولید و افزایش ۶۵ درصدی فروش طی ۹ ماه نخست سال جاری در این شرکت خبر داد.

شرکت «لنت ‌ترمز ایران» به‌عنوان واحد نمونه تولیدکننده کشور انتخاب شد؛ معیارهای این انتخاب چه بود تا شرکت شما بتواند به‌این عنوان دست پیدا کند؟ 

مهم‌ترین پارامتری که سبب شد به‌رغم مسائل مربوط به‌قیمت و تامین مواداولیه و ارز و مشکلاتی از این قبیل، ما به‌عنوان واحد نمونه انتخاب شویم، بحث استمرار در رشد تولید بود. طی سه‌سال اخیر، فروش ما در بازار به‌شکل قابل ملاحظه‌ای رشد داشته است. برای آن‌که بتوان به‌این موقعیت دست پیدا کرد، شرکت باید هم بازاریابی و فعالیت بیرونی خوبی داشته باشد و هم از درون تقویت شود. ما سعی کردیم فعالیت‌های درون‌سازمانی را به‌شکل علمی و با پیگیری‌های زیاد پیش ببریم. 

مهم‌ترین واحدهایی که سعی کردیم آن‌ را بیش از پیش تقویت کنیم، واحد تحقیق‌وتوسعه شرکت ایران‌لنت بود. همچنین واحد مهندسی را نیز با جذب نیروهای جدید تقویت کردیم. به‌طور کلی سعی کردیم طی این سه‌سال از نیروهای کارآمد درتولید استفاده کنیم و از نیروهای قبلی نیز با برنامه‌ریزی صحیح بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم و سطح بهره‌وری کلیه پرسنل را در سازمان بالا ببریم.

این‌ها سبب شد برای عرضه محصولات به‌مشتریان شرایط بهتری را فراهم کنیم. این موارد از سوی سازمان‌های مختلف و خانه صنعت‌ومعدن مورد توجه قرار گرفت و ما به‌عنوان واحد نمونه تولیدی در سال ۹۹ انتخاب شدیم.

طبق برنامه هرساله، خانه صنعت‌ومعدن اقدام به ارزیابی و همچنین دریافت مستندات از شرکت‌های مختلف می‌کند و اینکه شرکت چه‌میزان بودجه برای کارهای تحقیقاتی و توسعه فعالیت‌های خویش اختصاص داده و این‌که فعالیت‌های شرکت چه‌تاثیری بر صنف خود داشته، از جمله موضوعاتی است که مدنظر قرار می‌گیرد. پس از بررسی این موارد واحدهای نمونه انتخاب می‌شوند.

برگزیدگان نیز طبیعتا می‌توانند سرمشقی برای سایر واحدهای صنعتی باشند. برای سال جاری ۵۵ شرکت درصنایع مختلف انتخاب شدند که یکی از آن‌ها از صنعت لنت‌ترمز بود و این افتخار نصیب شرکت  ایران‌لنت شد.

‌تولید را نسبت به‌سال گذشته تا چه‌میزان افزایش داده‌اید و با توجه به‌اینکه طی سال جاری به‌سبب محدودیت‌های رفت‌وآمد میزان مصرف قطعات نیز کمتر شده است، آیا رکورد سال گذشته را در بحث تولید جابه‌جا کرده‌اید؟

درحوزه تولید طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تقریبا 55 درصد رشد را تجربه کردیم. این موضوع درحوزه فروش برای ما افزایش 75درصدی را رقم زد. البته باید پذیرفت که بخشی از این رشد فروش تحت‌تاثیر افزایش تورم و قیمت بود. اما بخش قابل ملاحظه‌ای از این رشد در سال‌های اخیر از محل افزایش تولید و البته تغییر در میزان فروش بود. در سال جاری نیز براساس گزارش‌های ۹ ماهه دربخش‌های مربوط به‌تولید و فروش قطعه، به‌ترتیب تقریبا ۲۵ و 65درصد افزایش را تجربه‌ کرده‌ایم.

برخی شرکت‌ها طی ماه‌های اخیر بخصوص در ماه‌ پایانی سال قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. آیا ایران‌لنت نیز برنامه‌ای برای افزایش بهای محصولات خود تا پایان سال دارد؟

واقعیت آن است که بیش از چهار ماه است کلیه عوامل موثر بر کار ما در بازار، ما را به‌افزایش قیمت محصولاتمان ترغیب می‌کنند. اما با توجه به‌وضعیت بازار و تبلیغاتی که در راستای لزوم واردات لنت‌ترمز به‌کشور می‌شود و اینکه ممکن است از سوی تولیدکنندگان سوءاستفاده‌ای صورت گیرد، شرکت ما تاکنون برای افزایش قیمت اقدام خاصی نکرده است. درواقع ایران‌لنت می‌خواهد حسن نیت خود را بیش از پیش به‌بازار و مشتریان نشان دهد. 

در وهله نخست قصدمان این است که نیاز بازار را به‌شکل مناسبی تامین کنیم. یعنی مصمم هستیم هم به‌لحاظ قیمت و تنوع و هم تامین به‌موقع محصول برای مشتریان شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

به‌همین دلیل به‌افزایش قیمتی که به‌نوعی به‌ما دیکته شده بود، تن نداده‌ایم و تلاشمان این است که تا شب عید نیز این اتفاق رخ ندهد. اما به‌ناچار و بنا به‌شرایط درسال آینده با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود. چراکه واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مواداولیه شامل افزایش بها شده و درمقطع آغاز سال جدید بحث افزایش دستمزد کارگران نیز مطرح است. اما تلاش ما بر این است که به‌نفع مصرف‌کنندگان این افزایش قیمت را تا حد امکان کنترل کنیم.

روز چهارشنبه شاهد نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان لنت بودیم؛ دلیل اصلی این گردهمایی چه‌بود؟

افرادی که در آن گردهمایی حضور داشتند، در زمره زحمت‌کشان صنعت این کشور هستند و امروزه کسی که سرمایه‌ خود را در بخش مولد و به‌ویژه دربخش تولید صنعتی به‌کار می‌گیرد، صرفا به‌دنبال سود و کسب منافع برای خود نیست. درواقع این افراد به‌دلیل احساس مسئولیت نسبت به‌سرنوشت و حفظ ارزش پول کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان وارد چنین حوزه‌ای شده‌اند. به‌همین دلیل حضور آن‌ها را باید غنیمت شمرد و به‌فال نیک گرفت. همچنین باید تلاش کرد که نشست‌ها و گردهــــمایی‌هایی از این دست بین فعالان این صنعت، هرچند ماه یک‌بار برگزار شود.

واقعیت این است که هرگاه تولیدکنندگان درارتباط با موضوعی عکس‌العمل به‌موقع نداشته‌اند، مورد ظلم واقع شده‌اند. بر این اساس، تولیدکنندگان باید به‌هنگام، با سرعت و اتحاد بیش‌تری نسبت به‌مسائل بیرونی واکنش نشان دهند و موضوعات و سرفصل‌هایی را که برای تقویت و بهبود کارشان نیاز است، به‌مسئولین و نهادهای تصمیم‌گیر منعکس کنند تا در تصمیماتی که برای این بخش اتخاذ می‌شود، تاثیرگذار باشند.

این مساله هم به‌نفع ما و هم به‌نفع اقتصاد کلان و در کل مردم است. امیدوارم با برگزاری چنین نشست‌هایی در آینده نزدیک، اعضا و هیات‌مدیره انجمن به‌شکل متقابل یکدیگر را در جریان نظرات خود قرار دهند تا با پیشرفت‌های خوبی در این عرصه مواجه شویم.

به ‌عنوان آخرین سوال در راستای نظارت کارگروه مشترک سازمان استاندارد و انجمن لنت‌ترمز بر بازار به‌منظور افزایش کیفیت لنت‌ترمز، ‌تولیدکنندگان چه‌نقشی می‌توانند داشته باشند؟

فکر می‌کنم لازم است تولیدکنندگان بهانه‌ها را کنار بگذارند و اگر کسی سفارشی دریافت کرده و توان تولید آن را ندارد، دیگرتولیدکنندگان را در جریان امر قرار دهد. همچنین اگر مشکلی در بحث کیفی به‌هر دلیل وجود دارد، لازم است آن را برطرف کنیم. شاید در این راستا لازم باشد که با اعضای هیات‌مدیره انجمن تعامل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم همه با هم تولید داخل را ارتقا دهیم.

درعین حال ما با جوسازی‌هایی مواجه هستیم که می‌تواند به‌ناحق روی عناصر فعال در ساختار دولتی و مسئولین مربوطه تاثیرگذار باشد. بنابراین درصورت اطلاع از چنین جوسازی‌هایی حتما باید هیات‌مدیره انجمن در جریان قرار بگیرد تا ما بتوانیم عکس‌العمل مناسبی داشته باشیم.

آخرین مورد این است که باید بپذیریم که در هر شرایطی ما تولیدکنندگان باید توان رقابتی داشته باشیم و اگرچه امروز به‌دلایلی واردات محدود است، اما این امکان وجود دارد که با بهبود شرایط ارزی کشور بازهم دولت به‌واردات، روی خوش نشان دهد و ما در فرصت موجود باید توانمندی‌های خود را طوری افزایش دهیم که از جهات تامین و بالا بردن کیفیت قطعه و درعین حال قیمت مناسب آن، حتی درصورت واردات قطعه نیز حرف‌های موثری برای گفتن داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =