کامیون ‌های دست‌ دوم اروپایی

تاخیر در ورود دست ‌دوم‌ های اروپایی و اعلام محدود بودن تعداد ‌آن‌ ها موجب ازسرگیری روند صعودی در بازار شد

بازار خودروهای تجاری بیش‌از یک‌سال گذشته را در انتظار برای کاهش قیمت و رونق دوباره به سر برده است. با این‌حال به‌رغم تمام اتفاقاتی که در این مدت در صنعت تجاری، روابط بین‌المللی و طرح‌های نوسازی رخ داده، اما گشایش چندانی در زمینه قیمت این محصولات و ازسرگیری فروش این خودروها در بازار داخلی پیش نیامده است. به نظر می‌رسد قیمت‌ها در این بازار همچنان بالا هستند و متقاضیان این بازار تمایل چندانی به خرید با این هزینه‌های گزاف ندارند. ورود مدل‌های کارکرده هم نتوانسته است مشکلات این بخش را حل کند. بازار خودروهای تجاری نو و کارکرده همچنان در رکود به سر می‌برند و مشکلات این بخش مانند بسیاری از صنایع داخلی، لاینحل باقی مانده است. 

بازار کار و گرانی؛ دو عامل اصلی رکود تجاری ‌ها

رکود در بازار تجاری کشور را باید نتیجه دو عامل مهم و اساسی دانست؛ نخست آن‌که قیمت این خودروها در یک‌سال اخیر به‌شدت افزایش یافته، دوم آن‌که بازار کار این خودروها به اندازه‌ای کوچک شده است که خریداران این خودروها امکان کار و تامین هزینه‌های خودرو، اقساط و سایر هزینه‌های خود را ندارند. 

بنابراین تمایل به خرید این خودروها، با از دست رفتن صرفه اقتصادی آن، کاهش یافته تا آن‌جا که در سال اخیر به‌گفته فعالان بازار خودروهای تجاری، خرید و فروش چندانی به‌ویژه در سگمنت باری‌های سنگین انجام نشده است و به نظر می‌رسد متقاضیان این بخش به‌جز در مواردی اندک، دست نگه‌ داشته‌اند و در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند.

بازار کشنده و کامیون در اختیار تجاری‌ های سبک

به‌گفته کارشناسان بازار خودروهای تجاری، هم‌زمان با افزایش قیمت بی‌رویه خودروهای سنگین در کشور و کاهش قدرت خرید متقاضیان این بازار، خریداران به سمت خودروهای باری‌ سبک‌تر آمده‌اند. 

حسن باقری یکی از متقاضیان خرید خودروهای سنگین در این خصوص به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «البته قیمت تنها فاکتور این اتفاق نیست و مسائل دیگری مانند بازار کار این خودروها نیز در حرکت خریداران به سمت بازار کامیونت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.»

وی در ادامه اظهار کرد: «به‌دلیل آن که کامیونت‌ها در ناوگان شرکت‌ها، سازمان‌های بزرگ، کارخانه‌ها و به‌طور کلی تمام سیستم حمل‌ونقل درون شهری فعال هستند، همچنان بازار کار گرم‌تری در مقایسه با کمیون‌ها و کشنده‌ها دارند.» 

وی بیان کرد: «باید به این موضوع هم اشاره کرد که در مسیرهای حمل‌ونقلی چه شهری و چه برون‌شهری، هنوز استفاده از خودروهای قدیمی به صرفه‌تر است و همین موضوع در کنار قیمت‌های گزاف باعث شده مالکان خودروهای فرسوده تمایلی به تعویض خودروهای خود نداشته باشند.»

طرح بی ‌تاثیر واردات کامیون‌ های کارکرده اروپایی

در ماه‌ های گذشته امید می ‌رفت با انتشار خبر ترخیص کامیون‌ های کارکرده از گمرک کشور، بازار این خودروها رنگ‌ و بوی تازه ‌ای به خود بگیرد. اما ورود کمرنگ این خودروها به بازار و بی ‌تاثیری آن بر قیمت‌ها، باعث شد دوباره این بازار به رکود برود و امیدها برای نوسازی حدود ۲هزار دستگاه و افزایش تقاضا برای این خودروها به جایی نرسید.

باقری همچنین در این زمینه گفت: «با زمزمه ورود مدل ‌های کارکرده به بازار، فروشندگان خودروهای تجاری در بازارهای اصلی کشور مجبور به کاهش قیمت برخی مدل‌ ها شدند تا شاید بتوانند در رقابت با این مدل‌ها، بخشی از مشتریان را جذب کنند.»

وی ادامه داد: «بعد از آن که مشخص شد ورود این خودروها به بازار با تاخیر همراه است و نمی‌تواند تاثیر چندانی بر رونق بازار داشته باشد، فروشندگان دوباره قیمت‌ها را افزایش دادند.»

یک‌ میلیارد ‌تومان؛ برای خرید چینی‌ های کارکرده

نگاهی به بازار خودروهای دست دوم در کشور نشان از آن دارد هنوز هم قیمت‌ها حتی در بخش کارکرده‌ها نیز بالا است، درحالی‌که خریدار چندانی هم برای این بازار وجود ندارد. درحال‌حاضر در میان کشنده‌های موجود در بازار دست‌دوم‌ها، یک دانگ‌فنگ با ۲۶۶هزار کارکرد قیمتی حدود یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان دارد. درحالی‌که پیش از گرانی‌ها با هزینه‌ای کمتر از این، متقاضیان می‌توانستند یک کشنده صفر کیلومتر اروپایی خریداری کنند. 

کشنده البرز جفت‌ محور نیز با ۸۰۰هزار کارکرد با قیمتی مشابه به فروش می ‌رسد. تمام مدل‌های چینی در بازار کارکرده‌ها با توجه به کارکردشان قیمتی بین یک‌میلیارد تا یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان دارند. خودروهای اروپایی اما برخلاف چینی ‌ها قیمت ‌های بیشتری دارند و درحال‌ حاضر بهای این مدل‌ها به سه برابر قیمت ‌های چینی در بازار کارکرده‌ ها رسیده است.

کشنده ‌های اروپایی با قیمتی حدود ۲.۵میلیارد تا حدود ۵میلیارد تومان در بازار داخلی معامله می‌ شوند. قیمت یک آکتروس با یک‌میلیون و ۲۷۵هزار کارکرد حدود ۳ میلیارد تومان در بازار تعیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =